Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Daewoo Matiz SE 0,8 MPI

První facelift oblíbeného modelu Matiz přichází po třech letech výroby a 9000 prodaných kusech v České republice. Auto, které společně se Suzuki Wagon R+ tvoří vcelku exotickou třídu mini MPV, získalo a díky problémům korejské automobilky zase...

Facelift přichází ve chvíli, kdy popularita značky a modelu opět stoupá - částečně za to může silná koruna, která umožňuje snižovat ceny na úkor např. Fabie, částečně samozřejmě stálá kvalita výroky a konsolidující se situace v Daewoo Motors.

Zvenčí je nový Matiz nápadný především kulatými směrovkami přesunutými blíže ke středu přední masky a pozměněným tvarem vstupního otvoru chladiče vzduchu. Naopak boční a zadní pohled zůstaly tradiční - podstatnou část boční stěny vyplňují dvoje dveře a zadní výklopná stěna má kvůli tuhosti karoserie naopak vysoko umístěnou spodní hranu. V barvě vozu jsou i masivní nárazníky, naopak zrcátka zůstávají i ve verzi SE černá. Celý obvod vozu lemují plastové ochranné lišty, užitkovost vozu zvyšují i střešní ližiny.

Změny v interiéru jsou opět spíše kosmetické - boční výplně dveří získaly přece jen lépe působící plast a do kapes v nich se na rozdíl od předchozí generace skutečně něco vejde. Lehkými změnami prošla i středová konzole, ve které jsou nyní oblíbené prohlubně na nápoje a drobné mince. Samotná přístrojová deska je osazena již tradičně přehlednými, modře podbarvenými ukazateli. Volant nemá možnost seřízení, ale ani řidiči vyšších postav nebudou hledat optimální polohu za ním obtížně. Subjektivně se totiž ve voze až překvapivě zlepšil komfort sezení - opěradla se zvýšila, opěrky jsou nyní vysunuty více dopředu a sedáky poskytují i při minimálních rozměrech dostačující oporu řidičovu tělu.

Na zadních sedadlech se komfort nezměnil, vzhledem k rozměrům vozu je prostor pro cestující odpovídající a to i v oblasti hlavy. Sklopné zadní opěradlo pak může pomoci zvětšit zavazadlový prostor jehož základní objem 167 litrů je vskutku symbolický. Základní přístup k zavazadlům obstarává již zmíněná zadní stěna, ale úhel jejího vyklopení by mohl být hlavně z bezpečnostních důvodů ještě o trochu větší. Běžné objemy zavazadel ale Matiz zvládne, jen je třeba počítat s tím, že ve čtyřech se na týdenní dovolenu bude balit jen těžko, ve dvou to však půjde...

Specifika jízdy s vozem této velikosti spočívají pouze ve zvýšené citlivosti na boční vítr (která klesá se zatížením) a náchylnosti malých kol vybírat si z neočekávaných děr ve vozovce zrovna ty nejméně příjemné.... Podstatné nevýhody ale tohle auto nemá. Akcelerace je zvláště v městském provozu dostatečná a výrazně neslábne ani se zatížením. Lehká nedotáčivost se ani nestačí projevit, protože běžného řidiče začne dříve zajímat náklon karoserie - ten je sice ve skutečnosti nevýrazný a bezpečný - řidiči samotnému ale s dostatečným předstihem signalizuje nevyváženost rychlosti a strmosti zatáčky... K autu, provozovanému ve městě bychom doporučili ABS, i bez něj jsou ale brzdy dostatečně silné, i když po opakovaném použití jejich účinek znatelněji slábne.

Výhled z vozu je příkladný i když vnější zrcátka by mohla být o trochu větší. Výhodou jsou manévrovací schopnosti v městském provozu, kde malý Matiz zaparkuje i na velmi malém prostoru. Pomáhá také průměr otáčení pouhých 9 metrů a sklon motoru nepřehřívat se ani v ranních dopravních zácpách.

Máme-li shrnout výhody inovovaného Matize, můžeme mluvit hlavně o poměru ceny a užitné hodnoty, vzhledu, vnitřního prostoru a jízdních vlastnostech.

Mezi nevýhody podle nás mohou patřit jen relativně chudá základní výbava (i řidičův airbag je za příplatek) a malý zavazadlový prostor. První nedostatek lze částečně kompenzovat příplatkovou výbavou, druhý nebude vadit komukoli, kdo nebude klást na tohle auto nároky, podobné minivanům o dvě třídy výše.

Cena základní sestavy 238 900 Kč
Výbava základní sestavy centrální zamykání, kryty kol, digitální hodiny, imobilizer, příprava pro rádio, elektrické ovládání předních oken Kč
Cena testované sestavy 259 800 Kč
Výbava testované sestavy základní + autrorádio s kazetovým přehrávačem (4.900,-), posilovač řízení (11.000,-), metalický lak (5.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 38 / 5900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 68 / 4600 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 144
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 17
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.1 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 167 / 624
Objem nádrže (l): 38
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 779 / 0
Rozměr pneu: 155/65 R13
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3495
b) šířka (mm): 1495
c) výška (mm): 1485
d) rozvor (mm): 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1315
f) rozchod vzadu (mm): 1280
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1290
l) šířka vzadu (mm): 1280
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano