Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daihatsu: mikrospecialista v Ženevě

Ondřej Láník
Diskuze (1)
Japonská automobilka Daihatsu se prosazuje v Japonsku s malými automobily. Loni výroba dosáhla asi 430 tisíc vozů, což je podobné číslo jako u domácí škodovky. Jako jedna z mála automobilek nemá Daihatsu u nás prodejní zastoupení.

Japonská automobilka Daihatsu se prosazuje v Japonsku s malými automobily. Loni výroba dosáhla asi 430 tisíc vozů, což je podobné číslo jako u domácí škodovky. Jako jedna z mála automobilek nemá Daihatsu u nás prodejní zastoupení, proto se pojďme blíže podívat na to, co v Evropě nabízí.

D-Bone

Své „mini“ zaměření potvrdilo Daihatsu v Ženevě konceptem D-BONE. Jedná se o kompaktní čtyřmístný vůz pro volné chvíle v přírodě i ve městě. Jeho rozměry jsou 3395x1475x1370 (délka x šířka x výška), ale rozvor je plných 2420 mm. Díky svému neotřelému vzhledu kombinujícímu prvky terénních buggy a motocyklů, jistě zaujme především mladé. Je vybaven trvalým pohonem všech kol s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, která se ovládá tlačítkem na přístrojové desce. O jeho pohon se stará přeplňovaný zážehový tříválec s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec o objemu 659 cm3. Díky turbu však produkuje 47 kW při 6400 ot/min a 107 Nm při 3600 ot/min. Ve spojení s hmotností pouhých 890 kg nabídne jistě zajímavou dynamiku.

Inteligentní katalyzátor

Daihatsu prezentovala na svém stánku také technickou inovaci třícestného katalyzátoru. Problém běžných katalyzátorů-jejich degradaci, zmenšování činné plochy - vyřešili konstruktéři zavedením nové keramické krystalové mřížky se strukturou typu ABO3. Průchodem výfukových plynů katalyzátorem se z krystalové mřížky v redukčním prostředí uvolňuje Palladium, které vytváří aktivní mikročástice. Následně se Palladium vrací do krystalové mřížky v oxidačním procesu a tak je zajištěna přirozená regenerace činné vrstvy katalyzátoru. V praxi to znamená, že výkon katalyzátoru není závislý na jeho stáří. Neméně pdstatná je také úspora vzácných prvků, používaných na aktivních vrstvách katalyzátoru.

Cuore

Sériová produkce představená v Ženevě začíná mikroautem Cuore, které je momentálně ve výrobě s překvapivě nejaponsky hranatou karosérií se třemi nebo pěti dveřmi. Cílem konstruktérů bylo zřejmě maximální využití obestavěného prostoru, protože délka 3410 mm a rozvor 2375 mm ukazují na minimální převisy vpředu i vzadu. Čelní profil karosérie je spíše obdélník. Z fotografií by člověk usoudil, že dveře jsou z rovného plechu a že skla bočních dveří snad tvoří také rovinu. To sice není právě v módě, ale 1475 mm široké karosérii to umožňuje nabídnout dostatek vnitřní šířky pro cestující v interiéru. Litrový tříválec má výkon 43,5 kW. Na švýcarském trhu je Cuore druhým nejlevnějším vozem (11990 CHF). Jeho cenovým konkurentem je Suzuki Alto a u nás oblíbené Daewoo Matiz (9999 CHF).

YRV

Sportovně navržený automobil je na hranici mezi kategorií kombi a mini-MPV. V nabídce je buď stejný litrový tříválec jako v Cuore nebo čtyřválec 1,3 16 V (64 kW), který 890 kg těžkému vozu propůjčuje slušné jízdní výkony (0-100 km/h za 11,2 s). Na japonském trhu je k dostání turbodmychadlem přeplňovaná ostrá verze stejného motoru o výkonu 95 kW. Ta zrychluje na stovku za 8,4 s.

Terios

V roce 1997 uvedený automobil pro volný čas přišel v době, kdy boom SUV teprve začínal. Nyní je nabízen se stejným čtyřválcem 1,3 16V (63 kW) jako je v YRV. Standardní je stálý pohon všech kol.

Sirion

Rodinné zaměření modelu Sirion je patrné z přátelsky kulatých tvarů. Pětidveřová karosérie (vnější rozměry 3695 x 1595 x 1450 mm) může mít hnací ústrojí s trvalým pohonem všech kol. Motory jsou opět dva: litrový tříválec a větší čtyřválec 1,3 16V.

Copen

Srce příznivců roadsterů zaplesá při pohledu na otevřený Copen. Když vedle něj stojíte vypadá spíše jako hračka. Neskutečně krátká karosérie (3395 mm) pojme sotva dva cestující, pokud jedete se střechou nad hlavou, máte povoleno ještě jedno zavazadlo (úložný proctor celkem 210 l). Elektricky ovládaný mechanismus ukryje střechu do zádě za 20 sekund. 830 kilogramů těžký miniroadster je poháněn přeplňovaným čtyřválcem 660 cm3, který má výkon 50 kW při 6000 ot./min a největší točivý moment 100 Nm při 3200 ot/min. Maximální rychlost činí 170 km/h, ale zřejmě vše nad předpisových 130 km/h musí být vzhledem k rozvoru 2230 mm velkou životní zkušeností. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,7 s není příliš oslnivá hodnota, ale vnímání světa z minikokpitu Copenu bude mít svá specifika, čas v něm jistě plyne jiným tempem.

Ondřej Láník
Diskuze (1)