Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2014: 13. etapa – Cíl spatřila polovina startovního pole, mezi nimi také Češi

Vitek
Diskuze (1)
Je za námi jeden z nejtěžších Dakarů. v Poslední etapě do Valparaísa čekala na závodníky 157 kilometrů dlouhá rychlostní zkouška, kde museli závodníci zdolat kopce poseté kaktusy.

Pýcha a radost z překročení cílové čáry už byla blízko, ale statistiky jsou neúprosné – v každém ročníku jeden nebo více jezdců v poslední fázi závodu odpadne. Proto byla na místě opatrnost. I když byli už blízko cíle, vytrvalost byla soutěžící nejlepším spojencem, který zajistil místo na cílové rampě. Tu vidělo pouze 204 strojů (78 motocyklů, 15 čtyřkolek, 61 automobilů a 50 nákladních aut neboli 47 % z těch, kteří na začátku odstartovali).

Celkové výsledky

Mezi motorkáři kraloval Marc Coma, který si celou rallye jel v podstatě svým vlastním tempem. Jeho týmový kolega Jordi Viladoms se může radovat z druhé příčky, třetí celkově skončil Olivier Pain. O comeback se snažil loňský vítěz Cyril Despres, který se nakonec musel spokojit se čtvrtým místem. O jeden z nejlepších ženských výsledků v historii Dakaru se 16. pozicí zasloužila Španělka Laia Sanz. David Pabiška letos ve Valparaísu vylepšil své dosavadní nejlepší 26. místo na Dakaru, letos dokončil závod 18. Jeho týmový kolega z týmu SP Moto Štefan Svitko byl 9.

Jiné vydání kategorie automobilů

V kategorii automobilů hrála velkou roli strategie týmu MINI ve prospěch Naniho Romy, který měl závod vyhrát a tak se také stalo. I přesto, že Stéphane Peterhansel předváděl skvělé výkony a Romu dokonce vystřídal na první příčce, musel v poslední etapě na 130. kilometru i s Al-Attiyahem zastavit a nechat Romu projet. Nani Roma si tak vychutnal své první vítězství v této kategorii, Peterhansel byl druhý a Al-Attiyah třetí. Úspěch zaznamenal Také De Villiers s Toyotou na čtvrtém místě. Marek Dąbrowski jel svůj první Dakar a dokončil ho na sedmé pozici, za zmínku stojí také Christian Lavieille, který s vozem Haval dosáhl osmé příčky.

V závodě čtyřkolek zvítězil Ignacio Casale. Vedení se zmocnil už v počátku dakarského maratonu a nadále už jenom udržoval svůj odstup. Druhý dojel Rafal Sonik, Sebastian Husseini si vybojoval třetí příčku.

Těsný boj až do konce

O fous byl výsledek kategorie kamiónů, o tři minuty a 11 vteřin se nakonec povedlo zvítězit Andreyi Karginovi, druhý byl Holanďan Gerard De Rooy a za ním Kamazy na třetím až pátém místě – obhájce titulu Eduard Nikolaev, Dmitrij Sotnikov a Anton Shibalov. Škoda, že se boje odehrávaly už bez velikých jmen jako je Pieter Versluis, Martin Kolomý a Ayrat Mardějev, kteří závod předčasně opustili v 10., 9. a 3. etapě.

Radost udělal českým fanouškům Aleš Loprais, protože vyhrál poslední etapu. Celkově skončil šestý, kdyby neměl během rallye problémy s kompresorem, mohl bojovat o stupně vítězů. Druhým nejlepším Čechem se stal Vlastimil Vildman, jel na jistotu a v poslední etapě byl 31., celkově to pro něj znamenalo 13. místo. Tomáš Vrátný se v posledním závodě trápil s technickými potížemi, dojel 28. a celkově je 17. O jedno místo za ním figuruje Jan Tománek.

Česká radost na cílové rampě

Rallye Dakar 2014 je minulostí. Včera pozdě v noci vyjelo na cílovou rampu v chilském Valparaisu pět českých strojů. Radost po více než devíti tisících kilometrů extrémně těžké trati byla obrovská. Společně se závodníky jí sdílely statisíce chilských fanoušků.

Kvůli technickým problémům musel ze soutěže odstoupit Josef Macháček, který bojoval poprvé v kategorii aut s buginou. Podobně skončil Martin Kolomý s Tatrou a Jaroslav Valtr s Liazem. Nejrychlejším českým kamionem byla Tatra Aleše Lopraise, která dokázala vyhrát dvě etapy. Jenže technické problémy jí srazily až na šesté místo. Z 18. příčky měl radost motorkář David Pabiška. „Sám tomu nemůžu věřit a je to pro mě neskutečný zadostiučinění dlouholeté dřiny. Na osmý pokus se mi podařilo udělat velký úspěch.“ Jeho český parťák na motocyklu Jan Veselý do cíle nedojel, protože sjel do průsmyku, ze kterého nemohl ven. Zachránit ho musel pořadatelský vrtulník.

David Pabiška se vyjádřil i ke svému motocyklu KTM, popsal svůj nejhorší, ale také nejlepší zážitek na letošním Dakaru a zamyslel se nad ročníkem 2015. Celý rozhovor má k dispozici webová stránka Zelené vlny Radiožurnálu.

Vitek
Diskuze (1)