Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2015: Česká stopa

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 26. 12. 2014 • 23:46
12
1
Zobrazit náhledy (12)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Na první pohled se může zdát, že otázka české účasti na Rallye Dakar je průzračná jako horský pramen. Ovšem jak známo zdání často klame.

Prvním Čechem, který se na Dakaru objevil, byl bezpochyby v roce 1983 Miroslav Kubíček za řidítky motocyklu. Česká média jeho výkon vždy přehlížela, neboť jako emigrant startoval ve švýcarských barvách. Kromě tohoto prvenství se může Mirek Kubíček pyšnit rovněž vítězstvím v jedné z etap.

Oficiálně se Češi vydali na dakarskou soutěž v roce 1985 pod hlavičkou tehdejšího podniku zahraničního obchodu Motokov.

Tradiční start 1. ledna 1985 přesunuli pořadatelé z francouzské metropole do Versailles. Do boje s náročnou tratí z Francie přes Alžírsko, Niger, Mali a Mauretánii do Senegalu se postavilo 552 vozidel, z toho 135 motocyklů, 362 automobilů a 55 kamiónů. Celková délka závodu narostla na plných 14 000 km, přičemž 7 470 km tvořily speciálky.

Na start se postavily dva nákladní automobily LIAZ. Myšlenkou účasti na některé z náročných soutěží nákladních vozů se ředitel podniku Liaz Viktor Korecký zabýval delší dobu. Bohužel se samotného startu nedožil, zahynul při autonehodě. Skupina nadšenců pod vedením Radka Fencla a Zdeňka Kováře po večerech postavila dvojici kamionů LIAZ 100.55 D 4x4. Prostřednictvím francouzského dovozce, firmy M.A.M. Strager, získal LIAZ do týmu Alaina Gallanda. Jeho zkušenosti z předchozích startů byly cenné zejména v první fázi přípravy, v organizačních záležitostech a při stavbě vozidel. Posádku automobilu se startovním číslem 626 tvořili Francouz Galland, Josef Brzobohatý a Zdeněk Kovář, s číslem 627 startovala posádka Jiří Moskal, Jaroslav Joklík a Radek Fencl.

Etapy v Alžírsku byly velmi náročné a staly se doslova trhací zkouškou vozidel, Liazkám se ohýbaly spojovací tyče řízení a byly penalizovány za pozdní příjezd. Moskalova posádka k tyčím řízení přivařila kus trubky vyříznuté z horní části ochranného rámu, druhá posádka použila na zpevnění montážní páky. Projevila se však Gallandova psychická labilita znásobená únavou, neboť nechtěl za volantem střídat. V etapě do In Amguelu se uvolnilo spojovací potrubí mezi turbodmychadlem a chladičem stlačeného vzduchu. Galland odmítl pokračovat s odůvodněním, že vozy nejsou dobře připravené a do Dakaru nikdy nedojedou. Zbývající členové posádky ho tedy odvezli na start etapy a jeli dál sami mimo soutěž.

V etapě do Dirkou patřila Moskalova posádka mezi nejrychlejší, ale krátce před cílem zapadli až po nápravy. Vyprošťovali vůz dlouhé hodiny a měli potíže se startováním. Navigační přístroje totiž vyčerpaly z akumulátoru značnou část elektrické energie. V cíli je čekala opět penalizace. Krušné chvíle přišly v Mauretánii, kde na jezdce čekal těžký kamenitý a písčitý terén. Pořadím zamíchaly stromy hustě lemující cesty v Senegalu. Velké kamiony se pod ně prakticky nevešly. Nemilé překvapení v závěrečné etapě, defekt jednoho z favoritů De Rooye znamenal 15. hodin penalizace a tedy i ztrátu nadějí na vítězství.

Do cíle u Růžového jezera dojelo 22. ledna 1985 celkem 146 vozidel, z toho bylo 25 motocyklů, 101 automobilů a 20 kamiónů.

Z českého pohledu se nejvýrazněji zapsal do dějin Dakaru Karel Loprais, který dokázal šestkrát vyhrát, dvakrát dojet druhý a jednou třetí. Pětkrát zvítězil Josef Macháček, který je posledním závodníkem mimo Argentinu, který dokázal vyhrát kategorii čtyřkolek.

Mezi motocyklisty dal o sobě nejvíce vědět v roce 1998 Stanislav Zloch (KTM), který dojel na 10. místě. Dařilo se také Martinu Mackovi (Yamaha), který obsadil na Dakaru v roce 2007 celkově 15. místo mezi motocykly a vyhrál hodnocení jezdců bez asistence. O dva roky později skončil na 18. místě.

O největší úspěch v hodnocení osobních automobilů se postarala posádka Miroslav Zapletal a Tomáš Ouředníček, kteří dojeli s vozem Mitsubishi na Rallye Dakar 2009 na fantastickém sedmém místě, což je výjimečný úspěch v rámci českého účinkování na nejtěžší soutěži světa.

Seznam českých medailových úspěchů
Rok Pořadí posádka Vůz
1987 2. K.Loprais, Krpec, Stachura Tatra
1987 3. Moskal, Joklík, Záleský Liaz
1988 1. K.Loprais, Stachura, Mück Tatra
1988 2. Moskal, Vojtíšek, Záleský Liaz
1990 3. Kahánek, Havlík, Krpec Tatra
1992 3. K.Loprais, Stachura, Kalina Tatra
1994 1. K.Loprais, Stachura, Kalina Tatra
1995 1. K.Loprais, Stachura, Tomeček Tatra
1996 2. K.Loprais, Stachura, Tomeček Tatra
1996 3. Fajtl, Janoušek, Würst Tatra
1998 1. K.Loprais, Stachura, Čermák Tatra
1999 1. K.Loprais, Stachura, Kalina Tatra
1999 3. Tomeček, De Azevedo, Neubarthová Tatra
2000 2. K.Loprais, Stachura, Gilar Tatra
2000 1. Macháček Čtyřkolky
2001 1. Loprais, Kalina, Hamerla Tatra
2001 3. Kořený, Lamač, Kahánek Tatra
2001 1. Macháček Čtyřkolky
2002 2. K.Loprais, Kalina, Hamerla Tatra
2003 2. Tomeček, De Azevedo, Martinec Tatra
2003 1. Macháček Čtyřkolky
2007 3. A.Loprais, Gilar Tatra
2007 1. Macháček Čtyřkolky
2009 1. Macháček Čtyřkolky

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud