Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakarský šampión Stéphane Peterhansel v Čechách

Aleš Jungmann
Diskuze (2)
Aneb divoká projížďka s mistrem volantu…

Azurové nebe, 34º Celsia a mračna prachu. Devítinásobný dakarský šampión Stéphane Peterhansel se řítí v automobilu Mitsubishi po klikaté cestě a dává všem přihlížejícím na odiv své řidičské umění. Ne, to není výjev z poslední Dakarské rallye, ale páteční česká realita v bývalém vojenském prostoru Milovice. Tam totiž Mitsubishi uspořádalo exhibiční testovací jízdy, při kterých Stéphane povozil několik šťastlivců.

Pan Peterhansel přijel ve čtvrtek rovnou ze zahraničního testování do Prahy, kde večer proběhla neformální večeře s pozvanými zástupci médií. V pátek byly na programu již zmíněné jízdy v dakarském speciálu Pajero české posádky Zapletal-Janáček, ve kterém pan Peterhansel povozil po bývalém vojenském prostoru Milovice zájemce z řad pozvaných. Nabídku k jízdě jsem neodmítl a tak jsem měl tu čest zažít dvě kola se Stéphanem na sedadle spolujezdce po milovickém polygonu. Jak dokládají přiložené fotografie, rozhodně se nejednalo o jízdu ve vycházkovém tempu. Při jízdě s mou účastí jsme dokonce na jednom úseku pokořili hranici sta kilometrů v hodině, což je v takovém terénu dle mých měřítek doslova pekelná rychlost. Pocit je to naprosto báječný, zvláště když pozorujete řidičův koncert pro dvě nohy a dvě ruce a díky intercomu máte možnost vyjádřit se k průběhu jízdy – pravda, v té rychlosti většinou pouze citoslovci. Nezbývá než Stéphanu Peterhanselovi a jeho řidičským schopnostem vyseknout velkou poklonu.

Představme si nyní tuto významnou motoristickou osobnost podrobněji:

Stéphane Peterhansel se narodil ve Francii roku 1965 a nyní žije ve švýcarské Montaně s přítelkyní Andreou Mayerovou, bývalou rallye jezdkyní a závodnicí na motocyklu.

Jméno Peterhansel zůstane již navždy spjato s rallye Dakar, i když to není zdaleka jediný závod, který Stéphane ve své dlouhé závodní kariéře vyhrál. Svůj první triumf na nejtěžším závodu světa získal v roce 1991 na motocyklu Yamaha.

V letech 1992, 1993, 1995, 1997 a 1998 vítězství na Dakaru zopakoval, v sezoně 1998 přidal ještě navíc vítězství v závodě 24h v Chamonix. V dalším roce se objevil na startu Dakarské rallye znovu, tentokráte ne na motocyklu, ale v automobilu Nissan. Svůj premiérový ročník na čtyřech kolech dokončil jako sedmý. Další sezonu se posunul ve výsledkové listině výše když skončil druhý se speciálem Mega. V roce 2001 zvítězil na dakarské rallye v kategorii T1 s vozem Nissan, celkově dojel na 12. místě. V roce 2002 vyhrál Tuniskou rallye i UAE Desert Challenge ve voze Mitsubishi Pajero Evolution a započal tak úspěšnou spolupráci s týmem Mitsubishi. Následující sezonu prvenství z UAE Desert Challenge zopakoval a přidal třetí místo na Dakaru, když ho o vítězství připravila penalizace.

Hned další rok, v ročníku 2004, si ale zpravil chuť a se svým dlouholetým navigátorem Cottretem a speciálem od Mitsubishi poprvé celkově vyhrál Dakarskou rallye v kategorii automobilů. Že se mu sezona neobyčejně vydařila značí i to, že v ní nenašel přemožitele ani na Tuniské a Marocké rallye. V roce 2005 triumf z Dakaru zopakoval a zvítězil opět i na UAE Desert Challenge. Minulý rok skončil na Dakaru čtvrtý, přidal ale do své sbírky další triumf na Tuniské rallye. Ve výsledkové listině zatím posledního ročníku 2007 byste dvojici Peterhansel-Cottret našli opět na první příčce mezi automobily. Stéphane se tak stal devítinásobným vítězem této prestižní rallye, když ji šestkrát vyhrál na motocyklu a v automobilu se mu podařilo zvítězit na horkém africkém písku třikrát.

Zároveň se tak prodloužila dominance týmu Mitsubishi, když posledních osm ročníků vyhráli v kategorii automobilů pouze jeho jezdci. Jmenovitě jde o Japonce Masuoku, Němku Kleinschmidtovou a dva Francouze – Alphanda a nám již blíže představeného Peterhansela. V podobné situaci je tým KTM mezi motocykly a proto bude zajímavé v nadcházejících ročnících sledovat, který z týmů si dominantní postavení udrží i nadále.

Aleš Jungmann
Diskuze (2)