Dálnice D11 povede až do Hradce Králové zřejmě už v roce 2012
Dostavbu umožní chystané zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury o čtyři miliardy korun. Minulý týden se na něm dohodli všichni členové vlády. Ministr dopravy Pavel Dobeš uvedl: Díky navýšení rozpočtu SFDI o čtyři miliardy dojde k dokončení některých staveb, na něž v minulosti chyběly peníze.
Dobeš se také 26. září sešel s prezidentem Klausem. Po schůzce ještě uvedl: Po 17 letech se Hradec Králové opravdu může v roce 2012 dočkat dokončení dálnice. Investice spolykají zhruba 1,5 miliardy korun.
Začne minimálně archeologický průzkum, ale také přípravné práce a s největší pravděpodobností i stavba samotná. Dokončení by dle střízlivých odhadů mělo ale trvat zhruba rok a půl, až poté může jít dálnice do takzvaného předčasného užívání. I přesto oznámení ministra přivítal hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc. Podle něj je ovšem prioritou dokončení této rychlostní komunikace až na hranice s Polskem. D11 by v celé délce měla měřit 154 kilometrů, v provozu je dosud 84 kilometrů.
Při projednávání státního rozpočtu na příští rok se Ministerstvo dopravy bude snažit spíše zajistit další finanční prostředky úsporami, než navyšovat své požadavky na přidělení větší sumy peněz. Pro rok 2013 mu ale stále chybí 5,5 miliardy korun. Ministr Dobeš k tomu řekl: Úspory lze nalézt při výkupech pozemků, při zadávání expertních posudků či nákupy při internetových aukcích. Tato opatření mají pomoci razantně snížit částku z fondů EU, kterou bude muset Česká republika vrátit kvůli nerealizování některých staveb.
Mezi politiky se pochopitelně najde dost skeptiků, kteří v dokončení D11 nevěří. Poslankyně Hana Orgoníková uvedla Podle mých informací jsou sice peníze na výkup pozemků, ale na výstavbu komunikací ne. Ani causa statkářky Ludmily Havránkové není dosud vyřešena, stále se jedná o náhradě za její parcely, které by měl mít stát k dispozici do dvou měsíců. Pozemkový fond, kde se celý proces zastavil, ale mlčí.
Důležitý je i ten fakt, že zatímco do Hradce povede již brzy nejnovější úsek, ve směru od Prahy by D11 naopak už dávno potřebovala rekonstrukci. Pan ministr sice hovořil o 17 letech, ve skutečnosti ale od položení základního kamene uplynulo dvakrát tolik času, plných 35 let.