Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další evoluce elektromobilů? Lightyear One slibuje dojezd 724 km a solární nabíjení

Ondřej Mára Ondřej Mára 26. 6. 2019
11
13
Zobrazit náhledy (11)
Lightyear One Lightyear One Lightyear One Lightyear One Lightyear One Lightyear One

Holandský start-up Lightyear dnes představil prototyp svého nevšedního elektromobilu One, který se může pochlubit solárním nabíjením i těžko uvěřitelným dojezdem 724 km.

Společnost Lightyear není zajímavá jen svým nově představeným modelem, ale také svou minulostí. Vzešla totiž ze studentů Technické Univerzity v Eindhovenu, kde tvořili tým „Solar Team Eindhoven.“  Právě tento tým se přitom opakovaně účastnil soutěže World Solar Challenge, kde jejich vozy Stella a Stella Lux dosáhly skvělých výsledků.

Oba vozy se navíc mohly pochlubit nálepkou „energy positive,“ což ve zkratce znamená, že dokázaly vygenerovat více energie, než spotřebují. Něco takového je přitom u běžného elektromobilu téměř nemožné, neboť na jeho karoserii není dostatek místa pro solární články a běžná váha okolo 1,3 tuny by vyžadovala až příliš velké množství energie.

Tým Solar Eindhoven však u svých závodních speciálů vsadil na extrémně aerodynamické tvary a použití lehkých materiálů, jako je hliník a karbon. A protože v závodním světě jim to vyšlo, pokouší se uplatnit stejný recept i ve světě produkčních elektromobilů.

Jaký důraz byl kladen na aerodynamiku je u modelu One patrné už na první pohled. Pokud pomineme samotné tvary karoserie ve stylu čtyřdveřového kupé, musíme zmínit i zapuštěné kliky, částečné ukrytí zadních kol do karoserie, kamery místo zrcátek a aerodynamické kryty kol.

Díky kombinaci nízkého odporu vzduchu a nízké váhy by měl schopen One urazit až 725 kilometrů na jedno nabití (podle WLTP). Pod jeho kapotou by přitom měla být ukryta relativně malá baterie, jak během prezentace uvedl Lex Hoefsloot, ředitel a spoluzakladatel značky Lightyear. Přesnou kapacitu baterie však bohužel nezmínil.

Prozradil však, že pohon elektromobilu zajišťuje čtveřice elektromotorů. Ty jsou umístěny přímo u kol, čímž odpadají energetické ztráty klasické pohonné soustavy. Výkon motorů sice výrobce prozatím nezmínil, rozhodně ale nečekejme žádná oslnivá čísla. Akceleraci z 0 na 100 km/h by měl totiž One zvládat s časem okolo 10 sekund, což je ve světě elektromobilů skutečně hodně.

Největší devizou modelu One však nemá být sportovnost, ale efektivnost a šetrnost. Například jeho solární panely, které pokrývají kapotu, střechu i zadní část vozu, by měly být schopny dobíjet vůz rychlostí 12 kilometrů dojezdu za hodinu. To sice není mnoho, ovšem pokud by se i tato čísla potvrdila, rozhodně by se jednalo o velký krok kupředu. Zvláště vezmeme-li v úvahu, že za celý rok by měly být panely schopné vygenerovat dojezd okolo cca 20.000 kilometrů. Například na krátkých trasách z domova do práce, kdy necháte elektromobil zaparkovaný na slunci, byste v létě mohli dojíždět takřka zadarmo.

360p720p1080p

Lightyear se navíc chlubí i použitím nového typu solárních panelů, které na rozdíl od konvenčních panelů mohou fungovat i nezávisle. „To znamená, že pokud je například část kapoty nebo střechy ve stínu, zbytek panelů pokračuje ve sbírání solární energie,“ padlo během představení nového modelu. Navíc by nové panely měly poskytovat až o 20 % energie více, než panely běžné.

Třešničkou na dortu je pak odolnost panelů, které na voze zabírají plochu okolo pěti metrů čtverečních. O jejich ochranu se totiž stará speciální bezpečnostní sklo, které je podle Lightyear natolik odolné, že se po něm může procházet i normálně vzrostlý dospělý člověk a nezpůsobí ani promáčklinu.

K dispozici je však i možnost standardního dobíjení ze zásuvky. Například při klasickém domácím nabíjení ze zásuvky se střídavým proudem (220 V) by měl člověk za noc získat dojezd okolo 402 kilometrů. Kromě domácího nabíjení ze zásuvky však One nabídne i možnost dobíjet i z wallboxů při výkonu až do 22 kW a rychlonabíječek s výkonem až do 60 kW.

Les Hoefsloot během představení uvedl, že hlavním cílem nového vozu je uplatnit se tam, kde elektromobily stále selhávají. „Výzkum ukázal, že dojez a nedostatek nabíjecích stanic jsou stále největšími obavami lidí, kteří uvažují o pořízení elektromobilu.“

Lightyear One tak možná částečně vyřeší problémy s dobíjením a dojezdem, stále však bude bojovat s neopomenutelným nepřítelem elektromobility: cenou. První zájemci o „solární“ elektromobil totiž budou muset vytáhnout z peněženky 119.000 euro, tedy cca 3 miliony korun.  Budoucí modely by však měly být výrazně levnější, jak výrobce dodává.

I přes poměrně vysokou cenu už si ale nový Lightyear One mělo předplatit okolo stovky zájemců. Celková produkce je však omezena pouze na 500 kusů a doručení prvních je naplánováno na rok 2021. Výrobce už ale nyní varoval, že rozjezd výroby zřejmě nebude nejrychlejší. I tak se ale jedná o poměrně ambiciózní projekt, na jehož další vývoj jsme rozhodně zvědaví.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - .StenLi.
Re: Re: Re: elektromobil
| 2. 7. 2019
Buducnost? Mozno, ale vacsiu ma Sion Sono. Napad? Nijak prevratny. Kazda EV vyrabajuca automobilka sa tymto napadom zaoberala a zistila ze energeticky prinos nestoji za navysenie ceny = nevhodne pre produkcne EV schopne konkurovat ICE. Solarne panely maju zmysel len pre tento karbonovy prototyp za 120tis e, solarne panely paradoxne tvoria iba maly zlomok ceny a aj za parametre vdaci tento prototyp ultra lahkej konstrukcii a nie prevratnym panelom. Tie su iba o 10% efektivnejsie ako dnesne top panely.

Tvrdis ze "Oproti tomu je Tesla úplne neekologickým autom." Z akeho dovodu? Uhlikova stopa masovej efektivnej velkoseriovej vyroby vo fabrike napajanej z obnovitelnych zdrojov je nasobne mensia ako rucna narocna a draha vyroba tohto specialu. EV je tak ekologicke ako elektrina ktorou sa nabija a kolko km najazdi namiesto ICE nahrady. Kazde EV, aj Tesla sa da nabijat z rovnako cistej solarnej energie ako Lightyear One, ale za tu istu cenu usetri Tesla vacsie mnozstvo ropy spalenej v ICE. Takze Tesla vychadza ako vyrazne ekologickejsie auto z pohladu vyroby aj prevadzky.
Avatar - palix
Re: Re: elektromobil
| 28. 6. 2019
Budúcnosť? Nápad?
Ak sa ešte zdokonalí efektivita fotovoltaických panelov, tak práve také auto - ľahké, s obmedzeným výkonom môže mať budúcnosť. Mne sa tento nápad páči - ak dôjde elektrina niekde mimo civilizácie, nechám auto tam kde je, skočím si na výlet a po pár hodinách môžem ísť.
Navyše ak ho nechám na parkovisku, dobije sa... Podľa mňa lepšie ako ťahať káble po mestách, sídliskách...
Avatar - .StenLi.
Re: elektromobil
| 27. 6. 2019
Vysvetlis nam preco je toto nepraktike elektroauto, resp. testovaci prorotyp s iba planovanou cenou do buducnosti 120tis e ekologickejsie ako ine ovela lacnejsie EV, napriklad aj Tesla + cela strecha pokryta solarnymi panelmi ktore netreba trepat so sebou a vyrobia elektrinu pre pre nabitie stoviek km dojazdu behom par minut a zaroven pokryju spotrebu celeho domu?
Avatar - .StenLi.
Re: Re: Čím to je, čím to je?
| 27. 6. 2019
Ano, je to super pomale EV s vrzgajucim interierom, tenuckymi kolesami a cenou supersportu :) V skutocnosti nie je viac eko ako ine EV nabijane zo solaru a nepredpokladam ze kupec ktory da za auto 120k e byva v byte :)
Avatar - .StenLi.
Velmi hmlisty prototyp
| 27. 6. 2019
Na zaciatok by sa pani "experti" na auta z ACZ mohli uz naucit, ze v zasuvke mame 230V.

Idea EV so solarnymi panelmi tu uz bola davno avsak prepocty ceny a velmi maleho zisku energie ju vzdy odsudili na neuspech. Bol by som rad keby realita bola tak ruzova ako toto PR, ale podla odhadov ma mat toto auto 60kWh bateriu a spotrebu v priemere cca 10,3kWh na 100km, takze 5m panelov by muselo mat efektivitu 24-25% aby dosiahol nabijanie 12km/h. To sa mi pri tomto dost nevyhodnom uhle panelov velmi nezda, kedze rekord pre pevne neohybne panly kde sa neriesi hrubka a vaha zatial dosahuju efektivitu 22,7% ale asi rataju s pokrokom technologie panelov do roku 2021 kedy sa ma zacat vyrabat, ak sa im to podari, budem velmi rad, aj dobijanie 6-8km/h pre bezne mestske auta by bolo dostacujuce pre gratis priemerny denny najazd, ale ak ma byt odhadovana spotreba pri tejto velkosti a vahe realna, treba ratat s vyrazne chudobnejsou vybavou a setrnejsim odhlucnenim ako u dnesnych luxusnych EV s polovicnou cenou. Vidim vacsi zmysel pokrytim parkovisk solarnymi strieskami a nastupovanie do vychladeneho auta, ale drzim panom palce ;)

Tu je ovela obsiahlejsie video na ktore ACZ zabudlo buchnut platenu (otravnu) reklamu ;-) :
https://www.youtube.com/watch?…

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku