Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Datsun Fairlady: Roadster z roku 1967 ujel 50 tisíc kilometrů po USA

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 25. 1. 2014 • 18:19
40
1
Zobrazit náhledy (40)
Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun Datsun
Svět je plný nadšenců, kteří se jednou rozhodnou vytáhnout své opečovávané historické vozidlo z garáže a jedou se tak trochu projet. Třeba skoro 50 tisíc kilometrů po celých Státech.

Kaliforňan jménem Scott Fisher se loni na jaře rozhodl, že si po šestnácti letech v roli továrníka v Las Vegas potřebuje trochu odpočinout. Byznys mu určitě vynášel, takže prostě oprášil svůj červený Datsun Fairlady Roadster ročníku 1967 a vyrazil na cestu. Kam? Spojené státy jsou přece velké! Z Nevady projel takřka celé západní pobřeží a poté se dal východním směrem. V současné době má za sebou 44 amerických států, podíval se také k sousedům do Kanady, kde projel tři provincie. Na počitadle kilometrů přibylo už přes 30.000 mil (48.270 km). Slušná porce, že?

Jeho takřka 47 let starý miláček fungoval bez problémů i v mrazech, což je u roadsteru s plátěnou střechou obdivuhodné. Zvláštní cesta pochopitelně upoutala pozornost amerického Nissanu. Takže jej pozval do Lane Motor Museum v Nashvillu (stát Tennessee), kde shromažďuje poměrně slušnou sbírku svých vozů, ať už s s názvy Nissan, či Datsun. Zdá se to k neuvěření, ale první automobil tehdy ještě značky DAT spatřil světlo světa přesně před sto lety, v roce 1914. Vraťme se však do současnosti, respektive nedávné minulosti. Scottovi totiž v muzeu dovolili usednout do jednoho ze sportovních prototypů, které koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let vyhrávaly americký šampionát IMSA. Sice jen staticky, ale i tak to byl zážitek, protože v době jejich největší slávy je sledoval maximálně v televizi.

V Tennessee, konkrétně ve Smyrně se také nachází jedna z amerických továren Nissanu. Z Nashvillu je to tam ani ne 40 kilometrů, takže Fisherovi ukázali pochopitelně i jí. Řidič si cestu užívá i díky pozornosti náhodných kolemjdoucích. Přece jen má auto, které už dnes na silnicích vidět není - a kdo takový vůz vlastní, určitě tento pocit zná. Hodlá ve svém snažení pokračovat, překročit řeku Mississippi a skončit v New Orleansu. Píše o svých zážitcích i blog na adrese

RoadsterRoadTrip.com.

Otevřené dvoumístné Fairlady s nouzovou zadní lavicí se vyráběly v závodě Shatai v letech 1963-1970. Představily se už na autosalonu v Tokiu 1961, na trh byly však uvedeny až v srpnu 1963. Nemají tedy nic společného s pozdějším Datsunem 240Z, který se doma v Japonsku prodával jako Nissan Fairlady Z. V jejich případě šlo o vůbec první japonský sériový pokus o sporťáček v britském stylu. Je velmi podobný soudobému MG Midget, ale i většímu typu B. Midget byl však menší a „béčko“ přišlo na trh později. Podvozek Fairlady s rozvorem 2,28 m se chlubil vpředu dvojitými lichoběžníkovými závěsy a vinutými pružinami. Na zadní (pochopitelně poháněné) nápravě byla ještě půleliptická listová pera.

Zážehová patnáctistovka s rozvodem OHV prvních modelů SP310 dávala jen 52 kW. Po necelém roce však byla vystřídána výkonnější dvoukarburátorovou verzí s 62 kW, která už poskytovala patřičné, hlavně se zmíněnou britskou konkurencí srovnatelné jízdní výkony. Postupné cizelování mělo za následek v lednu 1965 instalaci nového motoru s objemem 1,6 l a 71 kW. Bubnové brzdy na předních kolech konečně nahradily kotouče a čtyřstupňová manuální převodovka se dočkala plné synchronizace. 3,95 m dlouhý roadster SP311 s hmotností něco málo přes 900 kg zrychlil z klidu na stovku během 13,5 s a upaloval skoro stosedmdesátkou. Jak je vidět z fotek, Scott Fisher vlastní právě jeden z posledních kusů z této série, na voze jsou zřetelně vidět chromované nápisy „Datsun 1600“.

Vrcholem celé řady byla verze SR311 se čtyřválcem OHC 1,98 l prodávaná také jako 2000 Sports od března 1967. Ta už měla celých 107 kW, pětistupňovou převodovku a rychlostí koketovala s dvoustovkou. Produkce byla ukončena v dubnu 1970, celkem vzniklo asi 40 tisíc kusů všech typů.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Pěkný
| 26. 1. 2014
Krásný autíčko a i perfektně nafocené. :yes: Dokonce jsem si ty fotky stáhnul do compu. :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku