De Tomaso: Pantera vstane z mrtvých
Nedávno vzkříšené De Tomaso se má čile k světu a oznámilo chystaného nástupce legendární Pantery.
DeTomaso znovu po sedmi letech žije. Design ženevské studie Deauville, která má být konkurentem BMW 5 GT série F07 či BMW X6, byl přijat dosti rozpačitě, i když pochází od Pininfariny.
Pětimetrový sedan, či spíše liftback (má výklopnou zadní stěnu) s prvky SUV je takřka celý postaven z hliníku a jeho interiér hýří luxusní ručně obšitou kůží. Pohání jej vidlicový šestiválec 2,8 litru s výkonem 224 kW (304 k) a měl by stát v přepočtu asi 2,25 milionu korun.
Gian Mario Rossignolo získal práva na použití značky De Tomaso v listopadu 2009 a o měsíc později i výrobní kapacity: továrnu Pininfariny v Grugliascu u Turína. Ta je již připravena, do portfolia mezitím přibylo i bývalé pracoviště Delphi v Livornu. Podvozky budou vznikat právě tam, kompletní montáž vozů včetně lakování karoserií proběhne v Grugliascu.
Současné De Tomaso je doslova rodinným podnikem. O obchod a marketing se totiž stará Gian Luca Rossignolo, syn majitele. Ten odhaluje plány do budoucnosti: „Chceme být italským Aston Martinem. Doufáme, že sériové Deauville nabídneme zákazníkům již letos na podzim. Počínaje letopočtem 2012 jej pak bude vznikat asi 3 tisíce kusů za rok. Vrátí se i Pantera, jejíž základní cena bude začínat pod hranicí 290 tisíc eur.“
To by znamenalo částku kolem 7 milionů korun, tedy nic levného. Mladší Rossignolo dále dodal: „V plánu je i produkce klasického čtyřdveřového sedanu. Chtěli bychom se dostat na celkový roční objem kolem 8.000 aut.“
Legendární Panteru vyráběla původní společnost založená Alejandrem de Tomasem dlouhých 24 let (1970-1994). Kupé prošlo několika modernizacemi, z nichž nejvýraznější byla ta poslední z roku 1990 – tato auta bývají také někdy označována Pantera 2. Těžko říct, zda se současné plány podaří naplnit a uskutečnit. Vzpomeňme si třeba na návrat taktéž italské Isotty-Fraschini z roku 1996.
Sen o otevřeném sportovně luxusním voze s osmiválcem Audi a pohonem všech kol skončil po pěti
letech bez toho, aby byla vůbec spuštěna výroba. Nebuďme ovšem skeptičtí a přejme novému DeTomasu úspěch. Zájemců o Deauville je prý dost, zejména ze severu Evropy a také z daleké Číny.