Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design po generacích: Nejmenší Volkswageny – Jednota v různosti

Jakub Sochor
Diskuze (30)
Současnému vozu Up! předchází pestrá historie, která je tvořena originálními koncepty a dvěma sériovými hatchbacky. Pojďme si je všechny představit podrobněji.

Segment A se vyznačuje pestrostí a (nejen estetickou) různorodostí svých vozidel – v jeho rámci najdeme jak levná auta s orientací na nízkou cenu, tak modely s apriorním zaměřením na styl a design (nezřídka propojené se světem oděvní módy). Do tohoto prostředí byl Volkswagenem vyslán automobil, jenž kombinuje obojí – z jedné strany jednoduchost a praktičnost, z druhé pak důraz na čistotu tvarů a osobitý výraz, který si s jiným vozidlem nespletete.

Kabina přišla s věcnými tvary plně v duchu své značky. Přístrojová deska je vodorovně dělena na dvě části, přičemž středový panel je – vzhledem k poloze horní části desky – povysunutý směrem do prostoru.


Fox (od 2005) – Syntéza osvědčeného

Rok 2005 přinesl novou generaci Volkswagenu segmentu A, jímž byl model Fox. V porovnání s hatchbackem Lupo se jedná o vůz, jenž opustil přísnou pravidelnost linek a přepracoval karoserii do nové podoby. Ta je dynamičtější, propracovanější a celkově členitější, avšak zároveň méně pravidelná.

Začněme na přídi, kde došlo k nahrazení kruhových světel komplikovanějším celkem. Ten koresponduje s nárazníkem, jehož nasávací otvory jsou rozděleny na tři samostatné části. Příď je při pohledu z profilu dynamičtější a opticky nižší, což kontrastuje s relativně mohutným druhým karosářským prostorem, který je zakončen elegantně tvarovaným C-sloupkem a líbivými svítilnami s prvkem, o němž byla řeč – motivem kruhu, dokazujícím možnost zpestřit kompozici zdánlivě nenápadným, ale elegantním a nadčasovým rysem.

Přístrojová deska je opět horizontálně dělena na dvě části, které jsou pozoruhodné z hlediska kombinace ostrých hran a zakulacení svých částí. Zatímco středový panel – který je povysunutý směrem do prostoru – pracuje s velkým množstvím ostrých prvků, horní polovina desky byla zaoblena. Nutno však poznamenat, že celek je zaměřen na maximální jednoduchost, jíž dokládá kaplička v půlkruhovém tvaru.

Zjednodušeně řečeno, Volkswagen Fox představoval syntézu mnoha koncernových prvků a tvarů, což sice prohloubilo souvislosti mezi městským vozem a ostatními modelovými řadami, zato však ubralo automobilu na osobitosti – zejména v porovnání s dobovým Polem.


Up! (od 2007) – Nově a jinak

Zatím poslední minivůz od Volkswagenu dokazuje, že každá generace vozidla segmentu A v podání německého výrobce představuje zcela svébytný automobil s minimálními vazbami na své předchůdce. Up! se vymknul nejen své modelové linii začínající Lupem, ale také ostatním Volkswagenům, neboť prezentuje velmi specifické tvary, kombinující racionalitu a věcnost (čisté plochy, minimální členitost ploch) s nápaditostí, která se nepodbízí (originální přední nárazník evokující lidský úsměv, kreativní C-sloupek).

Příď opustila schéma prezentované Foxem a tvoří celek s ostře tvarovanými světlomety, rozměrným logem výrobce a již zmíněným nárazníkem, který se vyznačuje originální plochou v černém poli. Boční část nejlépe charakterizuje nekomplikovaný a snadno vstřebatelný hrubý obrys karoserie, mezi jehož zvláštnosti patří velmi plynulý a pozvolný přechod ze střechy k zadnímu nárazníku – nedochází tedy (v prostoru zadního sloupku) k ostrému zlomu jako u modelu Lupo. Záď svým uspořádáním opouští předchozí generace a experimentuje s víkem zavazadlového prostoru (obdobně jako kreace Student z roku 1982), které doplňuje opakujícím se prvkem z přídě – vrstvením nárazníku a jeho detailnějším propracováním.

Nepřekvapí, že se kabina – stejně jako exteriér – výrazně odlišuje od předchůdců. Přístrojové desce dominuje mohutný barevný díl, který – po vhodné barevné konfiguraci – může korespondovat s holými plechy na dveřích. I přes všudypřítomnou jednoduchost je interiér modelu Up! svébytný, zejména po jeho zušlechtění či ve vhodném barevném provedení.

Vzhledem k dynamickým změnám v designu lze očekávat u příští generace minivozu od VW změnu designového diskurzu. Stejně tak ale můžeme předpokládat nadčasovost designu vozidla Up!, díky níž může tento vůz odolávat novým módním trendům. K tomu jistě přispěje univerzálnost a flexibilita jeho tvarového základu, která vyústila v řadu alternativních provedení, jež zahrnují buginu (Buggy Up! Concept), all-roadově vyhlížející model (Cross Up!), elektromobil (e-Up!), sportovní verzi (GT Up!), plážový speciál (Up! Azzurra Sailing Team) či taxi (Milano Taxi, Berlin Taxi).


Jakub Sochor
Diskuze (30)
Avatar - Ji/Ri
24. 3. 2013 23:47
wtf?!
.... ne, nejsem rozčílený... spíše zklamaný a to už dlouhodobě.... kdykoliv otevřu acz - vypadne na mě nějaká vw nebo šáde sra.č.ka .... články, testy... ubohost.... kde jsou ty časy, kdy jsem se těšil celý den na večer, až pustím komp a pujdu si přečíst něco o autech. Teď v duchu: hlavně hodně, at to "žije", ale obsah... auto,cz není nic jiné než sra.čka.... a diskuze? ... stará osádka znechucená, noví... nc...
24. 3. 2013 21:43
takze
UP! sa v podstate predava od roku 1998 :-) koncern je majster,ked dokaze dokonalym marketingom z minimalneho faceliftu skaredeho kacatka spravit imidžovku UP!
:-!
24. 3. 2013 17:50
Re: FOX - MISTR ELEGANCE
A nestacilo to takto?
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
24. 3. 2013 16:35
Re: Lupo
Na takto formulovaném nadpisu není nic špatného a myslím, že není třeba jej řešit. Lupo je první model svého druhu (v rámci Volkswagenu, jistě nejde o první model segmentu A na světě)
Avatar - 3_diamanty
24. 3. 2013 16:14
pri znacke vw
sa bavit o dizajne to je ako ked japonci sa bavia o hokeji ;-)