Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Mazda 6 vs. Volkswagen Passat

Jakub Sochor Jakub Sochor 28. 7. 2013
245
Vzhledem ke svým sportovním proporcím a sebevědomému výrazu bývá Mazda 6 považována za svěží vánek v segmentu středně velkých sedanů. Nevyprchá však její vizuální přitažlivost v porovnání s osvědčeným třídním konkurentem od Volkswagenu?

Volkswagen Passat sedmé generace se dostal do širokého povědomí jako věcný a spíše konzervativně laděný sedan se zaměřením na nadčasové tvary a skeptický postoj vůči módním výstřelkům – je až pozoruhodné, s jakou jistotou a neústupností odolává dobovým trendům, které mohou – ale také nemusí – být za pár minulostí. Inspirován modernizovaným Phaetonem, vydal se před třemi lety do boje s konkurencí. Za tu dobu si získal četné příznivce i odpůrce – to, co na něm jedni obdivují (předně jde o plynulou návaznost na své předchůdce a nenucený, byť poměrně zdrženlivý vzhled), druzí odmítají a kritizují. Obstojí však v konfrontaci s japonským vozidlem, které bylo navrženo tak, aby svým zevnějškem zaujalo již na první pohled?


Rozdíly v obou pojetích lze vyčíst již z vnějších rozměrů. Volkswagen je o 101 mm kratší a o 20 mm užší, ovšem na výšku přerůstá Mazdu o 22 mm – zde je znát důraz na objem druhého karosářského prostoru, k čemuž se podrobněji dostaneme. Passat má o 118 mm kratší rozvor a o 76 l objemnější zavazadlový prostor.

Mazda 6 vs. Volkswagen Passat - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Mazda 6VW PassatRozdíl
Délka [mm]48704769-101
Šířka [mm]18401820-20
Výška [mm]14501472+22
Rozvor [mm]28302712-118
Objem zav. prostoru [l]489565+76

Mazda 6 – Duše v pohybu

Japonský sedan nové generace, inspirován vizí Takeri, vnesl do střední třídy emocionální a sportovní tvary a i přes svébytný design plynule pokračuje v řadě neméně dynamických předchůdců. O oblíbenosti designu svědčí prvenství v anketě časopisu AutoBild a jeho mutací z patnácti zemí Evropy, jejichž přibližně 200.000 čtenářů ověnčilo Mazdu 6 titulem Auto Bild Design Award pro letošní rok.

Pro design Mazdy 6 je klíčový 3/4 předopohled, jehož prostřednictvím dává automobil okázale na odiv propracované napojení přídě, evokující obličej se sebevědomým pohledem vpřed, na boční část. Propojení obou partií způsobuje unikátní prolis, pramenící v masce chladiče s chromovým zvýrazněním a formou prohlubně ústící do hmoty pontonu. Takto ztvárněná prohlubeň neobyčejným způsobem ozvláštňuje profil vozu a má lví podíl na jeho dynamickém vzhledu. Vizuální lehkost je umocněna nezvykle štíhlým C-sloupkem, přičemž zmíněný členitý povrch v boční části je opticky vyvážen prolisem s velmi jemným průběhem, jehož pokračování najdeme na předním i zadních nárazníku.

Jedním z klíčových rysů boční část Mazdy 6 je důraz na přední blatník, díky němuž má jinak tradičně stavěný sedan originální a svižný profil. Nejde však o doménu nové generace – tentýž prvek, byť v méně nápadném provedení, známe již z předchozího generačního vydání.

Záď vozu plně odráží příď a její energičnost – je však méně členitá, díky čemuž je vůz vyvážený a i přes svůj neklidný design kultivovaný a dotažený do posledního detailu. I drobné prvky, mající spíše dekorativní význam, plně zapadají do celkové kompozice a nikde nepřebývají – jde převážně o ostré výběžky na masce, jež zasahují do světlometů a opticky zušlechťují celek.

Výše uvedený prolis našel své uplatnění také v interiéru. Ovlivnil zpracování horní části výplně dveří, díky čemuž tento díl elegantně navazuje na přístrojovou desku s relativně konvenčním uspořádáním, jehož forma je oživena sportovně tvarovanými výdechy ventilace a volantem s kruhovým středem. Jak je vidět, také uvnitř dochází k mimořádně harmonickému provázání použitých dílů, které zútulňuje a podstatně zkvalitňuje atmosféru na palubě.

Volkswagen Passat – Vždy svůj

O aktuální generaci Passatu toho bylo mnoho napsáno. Dosud však nebyl její design plně vystižen, neboť s každým novým konkurentem německého sedanu se potvrzuje jeho význam a pojetí – namísto reakcí na dobové trendy je středně velký Volkswagen reprezentantem tradičních hodnot, jimiž se vymezuje vůči módním experimentům, které vedou k všemožným pokusům o oživení klasické tříprostorové karoserie.

Design je založen na přepracování předchozí generace. Důkladná modernizace, za níž jsou odpovědni Walter de Silva a Klaus Bischoff, nahradila zakulacené prvky hranatými rysy a – zejména prostřednictvím masky chladiče s tenkými vodorovnými linkami – opticky rozšířila příď. Díky novým světlometům dochází k harmoničtějšímu souladu mezi maskou a kryty světel, čímž se Passat výrazně odlišuje od Mazdy – její čelní partie jsou mnohem členitější, kdežto Volkswagen dbá na maximální možný soulad a kultivovanost.

Podobně rozdílné jsou profily, kde vynikají specifické orientace obou návrhů. Zatímco německý vůz zdůrazňuje druhý karosářský prostor, jehož objem signalizuje důraz na pohodlí a vnitřní prostornost, japonský sedan je mnohem dynamičtější. Je ale třeba říci, že Passat pracuje s mnohem menším množstvím čistě dekorativních prvků – jeho exteriér je uhlazenější a střízlivější. Namísto doplňků pečuje o vzhled a uspořádání samotných karosářských ploch, což vede k serióznějšímu výrazu a mnohem méně provokativním zadním partiím. Setkáme-li se u Passatu s dekoračními linkami (kupříkladu na prahových lištách), vždy jde o díly, které velmi opatrně a nenuceně zušlechťují hlavní designové prvky.

Volkswagen však nezapře vazby na svou předchozí generaci, které jej mohou opticky srážet v porovnání se zcela novým modelem Mazdy. Souvislosti s předchůdcem spatřujeme nejen v boční části, ale také na zádi, jíž designéři přepracovali tak, aby odpovídala celkovému směřování designu VW – odklonu od motivů kruhu (jehož posledním reprezentantem byl Passat CC) a postupnému příklonu k horizontálním linkám. Tento postup byl uplatněn také na ztvárnění zadních svítilen s ostře tvarovanými světelnými segmenty, jejichž pravidelnost a věcnost kontrastuje s temperamentem zadní části japonského vozu, kde mimo jiné najdeme výraznou chromovou lištu – prvek, který by v provedení, jaké známe z Mazdy (tedy s dvojím zakřivením, v porovnání s vodorovnou lištou u VW) působil na Passatu nadbytečně.

Jak jsme již řekli, chromové doplňky exteriéru německého duelanta jsou spíše věcného charakteru. Nejinak je tomu v kabině, kde zušlechťují přístrojovou desku (konkrétně kupříkladu rámečky výdechů ventilační soustavy), středový panel a volant. Ten má také kulatý střed, zde však v méně sportovní podobě – kruh spíše doplňuje přiléhající ramena a nevyniká tolik jako v Mazdě. Deska jako taková je u Passatu strukturovanější a opticky členitější, přičemž celek lze označit za reprezentativnější. Je to dáno zejména sklonem desky a jejím vrstvením, stejně tak hodinami v liště a citlivě volenými detaily.



Témata

Diskuse: Přidat názor

martindr
| 30. 7. 2013
ako kedy, Niekedy sa spatne rozhodnutia a bugy v dodanych sluzbach nakoniec prezentuju ako velka "feature"... A ked chce velky zakaznik odstupit? Co spravis ako velky manager? No zoberies toho druheho velkeho managera zo zakaznickej firmy na poriadnu dovolenku ci chlastacku a vsetko je nakoniec ok.. Velke firmy to je cista politika, kto to nevidel a nepozna to prostredie tak nepochopi.
martindr
| 30. 7. 2013
Ty si zdruzil sukromnu sferu do jedneho vreca. Rozlisuj sukromne a sukromne firmy. Je iny sukromnik, ktory ma predajnu na chodove a potrebuje registracku ci uctovnicky soft, je ina firma, ktora uz ma aspon 20 zamestnancov a je ina firma, ktora ma zahranicny kapital, expanduje a ma nad 200-300 ludi. V poslednom pripade je tych racionalnych veci velmi a cim je expanzia vyssia, tym je tych logickych a racionalnych veci menej. A z vlastnej skusenosti ti napisem, ze niekedy by si sa cudoval, ze tie velke firmy ESTE vobec funguju a ze ESTE vobec maju zakanzikov. No to uz je vsetko vyssi manazment, kde sa kazdy stara uz len o vlastne vrecka a o to ako firmu vycucat.
martindr
| 30. 7. 2013
IT je velmi specificke. Su aj firmy, kde to ako tak funguje, no casto sa stava, ze o IT rozhoduju ludia, ktori maju velmi chabe vedomosti a projektaci s celym IT dept. sa mozu potom aj posrat aby to rozchodili a zpojazdnili. Pripadne ked sa do toho este zapletie nejaka outsource. firma s poradenstvom ci implementaciou tak je konec. Freelance a miestni ITckarti potom len skripe zubami. A to by si neveril, co sa dokaze schvalit vo velky zahranicmich firmach. A kde su schopni este aj setrit, hlavne aby boli odmeny a dividendy na konci roka vyplatene lebo usetrili. Su aj firmy, kde to funguje ale co som sa stretol zatial na projektoch, je to zufalstvo. O statnych zakazkach uz ani nevravim radsej. Ale never tomu nazoru, ze mimo statnych zakaziek je vsetko ruzove. Hlupaci su bohuzial vsade a povacsine dokonca na vyznamych rozhodovacich postoch.
Avatar - white label
Okurkový článek
white label
| 29. 7. 2013
Nepsal jsem jen o reakcích na Jakuba (Sochora). Ano, v tomto případě to nebylo ne přímo k Mazdě, ale vzhledem k tomu, že celý článek je (designovým) duelem VW vs Mazda (viz i většina diskuse), pak takové vyjádření na adresu "soupeře" vyznívá automaticky jako vyjádření jednostranně ve prospěch Mazdy.
Jinak O.K. a měj se taky.
Okurkový článek
LambaX
| 29. 7. 2013
Reagoval jsem čistě na Sochora, už asi ani nepamatuji, zda a co jsem četl z původního příspěvku nahoře. Nemáš to jedno? Vidím teď, že jsi tam sám reagoval, tak jestli se Tě to nějak dotklo, tak sorry. Nemám fakt, k tomu, co jsem psal dnes, moc co dodávat, a je fakt, že za námět na okurkovou sezónu to nepovažuji - spíše za trochu provokaci, či bulvár - dalo se čekat, co se tu asi rozvine. Jen si stále myslím, že vyčítat mi nick pod příspěvkem, kde jsem k Mazdě nic nepsal, nebylo úplně na místě. Ale pro mne za mne, je už mi to fuk. Měj se.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku