Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Mazda 6 vs. Volkswagen Passat

Jakub Sochor
Diskuze (245)
Vzhledem ke svým sportovním proporcím a sebevědomému výrazu bývá Mazda 6 považována za svěží vánek v segmentu středně velkých sedanů. Nevyprchá však její vizuální přitažlivost v porovnání s osvědčeným třídním konkurentem od Volkswagenu?

Volkswagen Passat sedmé generace se dostal do širokého povědomí jako věcný a spíše konzervativně laděný sedan se zaměřením na nadčasové tvary a skeptický postoj vůči módním výstřelkům – je až pozoruhodné, s jakou jistotou a neústupností odolává dobovým trendům, které mohou – ale také nemusí – být za pár minulostí. Inspirován modernizovaným Phaetonem, vydal se před třemi lety do boje s konkurencí. Za tu dobu si získal četné příznivce i odpůrce – to, co na něm jedni obdivují (předně jde o plynulou návaznost na své předchůdce a nenucený, byť poměrně zdrženlivý vzhled), druzí odmítají a kritizují. Obstojí však v konfrontaci s japonským vozidlem, které bylo navrženo tak, aby svým zevnějškem zaujalo již na první pohled?


Rozdíly v obou pojetích lze vyčíst již z vnějších rozměrů. Volkswagen je o 101 mm kratší a o 20 mm užší, ovšem na výšku přerůstá Mazdu o 22 mm – zde je znát důraz na objem druhého karosářského prostoru, k čemuž se podrobněji dostaneme. Passat má o 118 mm kratší rozvor a o 76 l objemnější zavazadlový prostor.

Mazda 6 vs. Volkswagen Passat - srovnání rozměrů
Rozměr [mm] Mazda 6 VW Passat Rozdíl
Délka [mm] 4870 4769 -101
Šířka [mm] 1840 1820 -20
Výška [mm] 1450 1472 +22
Rozvor [mm] 2830 2712 -118
Objem zav. prostoru [l] 489 565 +76

Mazda 6 – Duše v pohybu

Japonský sedan nové generace, inspirován vizí Takeri, vnesl do střední třídy emocionální a sportovní tvary a i přes svébytný design plynule pokračuje v řadě neméně dynamických předchůdců. O oblíbenosti designu svědčí prvenství v anketě časopisu AutoBild a jeho mutací z patnácti zemí Evropy, jejichž přibližně 200.000 čtenářů ověnčilo Mazdu 6 titulem Auto Bild Design Award pro letošní rok.

Pro design Mazdy 6 je klíčový 3/4 předopohled, jehož prostřednictvím dává automobil okázale na odiv propracované napojení přídě, evokující obličej se sebevědomým pohledem vpřed, na boční část. Propojení obou partií způsobuje unikátní prolis, pramenící v masce chladiče s chromovým zvýrazněním a formou prohlubně ústící do hmoty pontonu. Takto ztvárněná prohlubeň neobyčejným způsobem ozvláštňuje profil vozu a má lví podíl na jeho dynamickém vzhledu. Vizuální lehkost je umocněna nezvykle štíhlým C-sloupkem, přičemž zmíněný členitý povrch v boční části je opticky vyvážen prolisem s velmi jemným průběhem, jehož pokračování najdeme na předním i zadních nárazníku.

Jedním z klíčových rysů boční část Mazdy 6 je důraz na přední blatník, díky němuž má jinak tradičně stavěný sedan originální a svižný profil. Nejde však o doménu nové generace – tentýž prvek, byť v méně nápadném provedení, známe již z předchozího generačního vydání.

Záď vozu plně odráží příď a její energičnost – je však méně členitá, díky čemuž je vůz vyvážený a i přes svůj neklidný design kultivovaný a dotažený do posledního detailu. I drobné prvky, mající spíše dekorativní význam, plně zapadají do celkové kompozice a nikde nepřebývají – jde převážně o ostré výběžky na masce, jež zasahují do světlometů a opticky zušlechťují celek.

Výše uvedený prolis našel své uplatnění také v interiéru. Ovlivnil zpracování horní části výplně dveří, díky čemuž tento díl elegantně navazuje na přístrojovou desku s relativně konvenčním uspořádáním, jehož forma je oživena sportovně tvarovanými výdechy ventilace a volantem s kruhovým středem. Jak je vidět, také uvnitř dochází k mimořádně harmonickému provázání použitých dílů, které zútulňuje a podstatně zkvalitňuje atmosféru na palubě.

Volkswagen Passat – Vždy svůj

O aktuální generaci Passatu toho bylo mnoho napsáno. Dosud však nebyl její design plně vystižen, neboť s každým novým konkurentem německého sedanu se potvrzuje jeho význam a pojetí – namísto reakcí na dobové trendy je středně velký Volkswagen reprezentantem tradičních hodnot, jimiž se vymezuje vůči módním experimentům, které vedou k všemožným pokusům o oživení klasické tříprostorové karoserie.

Design je založen na přepracování předchozí generace. Důkladná modernizace, za níž jsou odpovědni Walter de Silva a Klaus Bischoff, nahradila zakulacené prvky hranatými rysy a – zejména prostřednictvím masky chladiče s tenkými vodorovnými linkami – opticky rozšířila příď. Díky novým světlometům dochází k harmoničtějšímu souladu mezi maskou a kryty světel, čímž se Passat výrazně odlišuje od Mazdy – její čelní partie jsou mnohem členitější, kdežto Volkswagen dbá na maximální možný soulad a kultivovanost.

Podobně rozdílné jsou profily, kde vynikají specifické orientace obou návrhů. Zatímco německý vůz zdůrazňuje druhý karosářský prostor, jehož objem signalizuje důraz na pohodlí a vnitřní prostornost, japonský sedan je mnohem dynamičtější. Je ale třeba říci, že Passat pracuje s mnohem menším množstvím čistě dekorativních prvků – jeho exteriér je uhlazenější a střízlivější. Namísto doplňků pečuje o vzhled a uspořádání samotných karosářských ploch, což vede k serióznějšímu výrazu a mnohem méně provokativním zadním partiím. Setkáme-li se u Passatu s dekoračními linkami (kupříkladu na prahových lištách), vždy jde o díly, které velmi opatrně a nenuceně zušlechťují hlavní designové prvky.

Volkswagen však nezapře vazby na svou předchozí generaci, které jej mohou opticky srážet v porovnání se zcela novým modelem Mazdy. Souvislosti s předchůdcem spatřujeme nejen v boční části, ale také na zádi, jíž designéři přepracovali tak, aby odpovídala celkovému směřování designu VW – odklonu od motivů kruhu (jehož posledním reprezentantem byl Passat CC) a postupnému příklonu k horizontálním linkám. Tento postup byl uplatněn také na ztvárnění zadních svítilen s ostře tvarovanými světelnými segmenty, jejichž pravidelnost a věcnost kontrastuje s temperamentem zadní části japonského vozu, kde mimo jiné najdeme výraznou chromovou lištu – prvek, který by v provedení, jaké známe z Mazdy (tedy s dvojím zakřivením, v porovnání s vodorovnou lištou u VW) působil na Passatu nadbytečně.

Jak jsme již řekli, chromové doplňky exteriéru německého duelanta jsou spíše věcného charakteru. Nejinak je tomu v kabině, kde zušlechťují přístrojovou desku (konkrétně kupříkladu rámečky výdechů ventilační soustavy), středový panel a volant. Ten má také kulatý střed, zde však v méně sportovní podobě – kruh spíše doplňuje přiléhající ramena a nevyniká tolik jako v Mazdě. Deska jako taková je u Passatu strukturovanější a opticky členitější, přičemž celek lze označit za reprezentativnější. Je to dáno zejména sklonem desky a jejím vrstvením, stejně tak hodinami v liště a citlivě volenými detaily.



Jakub Sochor
Diskuze (245)
30. 7. 2013 06:46
Re:
ako kedy, Niekedy sa spatne rozhodnutia a bugy v dodanych sluzbach nakoniec prezentuju ako velka "feature"... A ked chce velky zakaznik odstupit? Co spravis ako velky manager? No zoberies toho druheho velkeho managera zo zakaznickej firmy na poriadnu dovolenku ci chlastacku a vsetko je nakoniec ok.. Velke firmy to je cista politika, kto to nevidel a nepozna to prostredie tak nepochopi.
30. 7. 2013 06:43
Re:
Ty si zdruzil sukromnu sferu do jedneho vreca. Rozlisuj sukromne a sukromne firmy. Je iny sukromnik, ktory ma predajnu na chodove a potrebuje registracku ci uctovnicky soft, je ina firma, ktora uz ma aspon 20 zamestnancov a je ina firma, ktora ma zahranicny kapital, expanduje a ma nad 200-300 ludi. V poslednom pripade je tych racionalnych veci velmi a cim je expanzia vyssia, tym je tych logickych a racionalnych veci menej. A z vlastnej skusenosti ti napisem, ze niekedy by si sa cudoval, ze tie velke firmy ESTE vobec funguju a ze ESTE vobec maju zakanzikov. No to uz je vsetko vyssi manazment, kde sa kazdy stara uz len o vlastne vrecka a o to ako firmu vycucat.
30. 7. 2013 06:39
Re:
IT je velmi specificke. Su aj firmy, kde to ako tak funguje, no casto sa stava, ze o IT rozhoduju ludia, ktori maju velmi chabe vedomosti a projektaci s celym IT dept. sa mozu potom aj posrat aby to rozchodili a zpojazdnili. Pripadne ked sa do toho este zapletie nejaka outsource. firma s poradenstvom ci implementaciou tak je konec. Freelance a miestni ITckarti potom len skripe zubami. A to by si neveril, co sa dokaze schvalit vo velky zahranicmich firmach. A kde su schopni este aj setrit, hlavne aby boli odmeny a dividendy na konci roka vyplatene lebo usetrili. Su aj firmy, kde to funguje ale co som sa stretol zatial na projektoch, je to zufalstvo. O statnych zakazkach uz ani nevravim radsej. Ale never tomu nazoru, ze mimo statnych zakaziek je vsetko ruzove. Hlupaci su bohuzial vsade a povacsine dokonca na vyznamych rozhodovacich postoch.
Avatar - white label
29. 7. 2013 23:39
Re: Okurkový článek
Nepsal jsem jen o reakcích na Jakuba (Sochora). Ano, v tomto případě to nebylo ne přímo k Mazdě, ale vzhledem k tomu, že celý článek je (designovým) duelem VW vs Mazda (viz i většina diskuse), pak takové vyjádření na adresu "soupeře" vyznívá automaticky jako vyjádření jednostranně ve prospěch Mazdy.
Jinak O.K. a měj se taky.
29. 7. 2013 23:28
Re: Okurkový článek
Reagoval jsem čistě na Sochora, už asi ani nepamatuji, zda a co jsem četl z původního příspěvku nahoře. Nemáš to jedno? Vidím teď, že jsi tam sám reagoval, tak jestli se Tě to nějak dotklo, tak sorry. Nemám fakt, k tomu, co jsem psal dnes, moc co dodávat, a je fakt, že za námět na okurkovou sezónu to nepovažuji - spíše za trochu provokaci, či bulvár - dalo se čekat, co se tu asi rozvine. Jen si stále myslím, že vyčítat mi nick pod příspěvkem, kde jsem k Mazdě nic nepsal, nebylo úplně na místě. Ale pro mne za mne, je už mi to fuk. Měj se.