Do kterých aut se hackeři snadno nabourají? Do Cherokee nebo Escalade
Softwarové nabourání se do automobilů je v době stále se rozšiřujících elektronických systémů jednou z velkých obav automobilek. I z toho důvodu američtí experti na softwarovou bezpečnost Charlie Miller a Chris Valasek zjišťovali, jak si automobily v ochraně před hackery vedou.
Výzkumu se zúčastnilo 20 aut, s ohledem na domovinu autorů výzkumu se jednalo o vozy prodávané na americkém trhu. Autoři studie během výzkumu používali notebook, pomocí něhož se na dálku pokoušeli ovládat různé funkce vozů – například zapínali světla nebo utahovali bezpečnostní pásy. Každé z aut bylo hodnoceno ve třech kategoriích – povrchový útok, architektura sítě a kyber-fyzický útok.
První kategorie se zabývala funkcemi, které by mohly být „hacknuty.“ Mezi ně patřily Bluetooth, Wi-Fi, připojení k mobilní síti, dálkové ovládání zamykání či kontrola tlaku v pneumatikách. V rámci druhé kategorie bylo zjišťováno, jaký je přístup k důležitým funkcím auta, jako jsou klakson, řízení a brzdy. Třetí kategorie hodnotila systémy, které je možné ovládat pomocí bezdrátové technologie – parkovací senzory či systémy automatického brzdění.
Z výzkumu vyplývá, že nejjednodušší je „hacknout“ Jeep Cherokee, Cadillac Escalade a Infiniti Q50. Naopak těžké je nabourat se do Dodge (SRT) Viper, Audi A8 nebo Hondy Accord.
Z výzkumu dále vyplynulo, že počet řídicích jednotek postupně roste, kvůli vývoji nových systémů. Třeba předchozí Prius měl 23 řídicích jednotek, zatímco ten současný jich má 40. Výzkumníci si rovněž všimli, že vozy používají počítačové technologie, jejichž prostředí je známé pro hackery.
Miller a Valasek závěrem automobilkám doporučují, aby do svých vozů nainstalovali systémy detekce útoků. V automobilových sítích podle amerických specialistů na bezpečnost tyto systémy fungují vcelku spolehlivě.
Výsledky výzkumu ochraně aut vůči softwarovým útokům | ||||
Model | Modelový rok | Povrchový útok | Architektura sítě | Kyber-fyzický útok |
Audi A8 | 2014 | lehce nabouratelné | velice těžce nabouratelné | nabouratelné |
Honda Accord | 2014 | těžce nabouratelné | nabouratelné | nabouratelné |
Infiniti Q50 | 2014 | lehce nabouratelné | nabouratelné | nabouratelné |
Infiniti G37 | 2010 | těžce nabouratelné | lehce nabouratelné | nabouratelné |
Jeep Cherokee | 2014 | lehce nabouratelné | lehce nabouratelné | lehce nabouratelné |
Dodge Ram 3500 | 2014 | lehce nabouratelné | lehce nabouratelné | velice těžce nabouratelné |
Chrysler 300 | 2014 | lehce nabouratelné | těžce nabouratelné | lehce nabouratelné |
Dodge Viper | 2014 | lehce nabouratelné | těžce nabouratelné | velice těžce nabouratelné |
Cadillac Escalade | 2015 | lehce nabouratelné | nabouratelné | nabouratelné |
Ford Fusion | 2006 | velice těžce nabouratelné | velice těžce nabouratelné | velice těžce nabouratelné |
Ford Fusion | 2014 | lehce nabouratelné | těžce nabouratelné | lehce nabouratelné |
BMW 3 | 2014 | lehce nabouratelné | velice těžce nabouratelné | nabouratelné |
BMW X3 | 2014 | lehce nabouratelné | velice těžce nabouratelné | lehce nabouratelné |
BMW i8 | 2014 | lehce nabouratelné | velice těžce nabouratelné | nabouratelné |
Range Rover Evoque | 2014 | lehce nabouratelné | těžce nabouratelné | lehce nabouratelné |
Range Rover Sport | 2010 | těžce nabouratelné | velice těžce nabouratelné | těžce nabouratelné |
Range Rover Sport | 2006 | těžce nabouratelné | velice těžce nabouratelné | těžce nabouratelné |
Toyota Prius | 2014 | nabouratelné | nabouratelné | lehce nabouratelné |
Toyota Prius | 2010 | nabouratelné | nabouratelné | lehce nabouratelné |
Toyota Prius | 2006 | těžce nabouratelné | velice těžce nabouratelné | velice těžce nabouratelné |