Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Přístrojová deska zdůrazňuje vodorovné linky a tím opticky rozšiřuje interiér
Volkswagen Caddy
Na CNG provedení dostupné v obou rozvorech upozorňuje jen označení TGI
4 Fotogalerie

Dodávka Volkswagen na CNG: Caddy TGI

Německá automobilka k nejmenšímu užitkovému modelu přidává sofistikovaný pohon CNG. Nově dokonce s dvouspojkovou převodovkou DSG.

V modelu Caddy se pohon na zemní plyn poprvé objevil s dvoulitrovým litinovým čtyřválcem o výkonu 80 kW, který dlouhá léta sloužil jako zážehová jednotka ve všech starých škodováckých modelech. Kvůli vysoké spotřebě benzinu postupně opouštěl osobní automobily koncernu Volkswagen, a tak přišel spásný nápad, jak tento motor ještě ve výrobě zachránit. Přestavba na CNG z něj udělala z hlediska provozních nákladů přijatelnou alternativu, robustní konstrukce motoru výborně odolávala zemní plynu. Postupem let a zejména s příchodem přeplňované konkurence musel Volkswagen uvést úspornější variantu. Pro čtvrté vydání Caddy odhalené loni tak vznikla čtrnáctistovka využívající základ motoru 1.4 TSI. Mezi modifikované komponenty patří například hlava válců a ventilový rozvod, klikový mechanismus, písty, vedení a ventily. Změnou také prošla řídicí jednotka motoru, turbodmychadlo a katalyzátor.

Aby si zájemci o plynovou verzi zcela všimli nové techniky s turbem, původní název Ecofuel vystřídalo označení TGI. Přeplňovaný čtyřválec 1.4 TGI je pro spalování zemního plynu vhodný a nejvyšší výkon 81 kW poskytuje při 4800/min. Menší a mnohem lehčí motor nabízí v porovnání s dvoulitrovým předchůdcem při nepatrně vyšším výkonu výrazně lepší dynamiku.

Díky maloobjemové konstrukci vykazuje v evropském měřicím cyklu NEDC spotřebu jen 4,1 kg CNG/100 km. Proti předchůdci to znamená úsporu 1,7 kg/100 km, což při počítání nákladů na palivo představuje úsporu cca 0,40 Kč bez DPH na ujetý kilometr.

Pod podlahou jsou uloženy vysokotlaké nádrže na stlačený zemní plyn, takže nákladový prostor o objemu až 3200 litrů v Caddy, resp. 4130 litrů v Caddy Maxi zůstává nezmenšený. V modelu s krátkým rozvorem pojmou čtyři nádrže uložené pod podlahou 26 kg zemního plynu, Maxi TGI má pět nádrží s kapacitou 37 kg. Vůz je navíc vybaven třináctilitrovou benzinovou nádrží.

Motor TGI poskytuje v modelu Caddy točivý moment 200 N.m již od 1500 ot./min. Nejvyššího výkonu 81 kW dosahuje tento čtyřválec mezi 4800 a 6000/min. Caddy TGI Bluemotion používá benzin jen ke startování při teplotě nižší než -10 °C. Natural 95 se také používá po případném vyčerpání plynu, ke změně dojde automaticky.

Nejvyšší rychlost užitkové i osobní verze modelu Caddy TGI se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou činí 174 km/h. V případě novinky odhalené letos na jaře v Ženevě – šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG – dosahuje jízdní maximum 172 km/h. S DSG je nutné počítat s nepatrně vyšší spotřebou paliva, ale pro jízdu ve městě jako například ve vozidle taxislužby bude poskytovat mimořádný a v této třídě vozidel CNG jedinečný komfort.