Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge Caliber - Amerika nasadila těžký kalibr

Ondřej Láník
Událostí roku 2006 by se mohla stát expanze amerického Dodge na světové trhy. Nástrojem k tomu bude nový Caliber.

Plány koncernu DaimlerChrysler v oblasti lidových automobilů musely být v posledních letech značně přepracovány. První pokus, který tato automobilová skupina uskutečnila, nedopadl příliš slavně. Smart s německou technikou, originálním evropským designem i původem se nakonec zřejmě stane jen třešničkou na velkém koncernovém dortu, která bude mít hlavní slovo jen na tradičních evropských trzích. Zvětšování evropských mikroaut by ale mohlo být vystřídáno zmenšováním aut amerických. Prvním z nich je Dodge Caliber.

Dodge má být světový

Americká část skupiny DaimlerChrysler byla dosud zastoupena na exportních trzích převážně jen značkou Chrysler, která zákazníkům nabízela spíše větší automobily s typickým americkým charakterem. Druhou koncernovou značkou amerického původu se má ve více než stovce zemí světa stát Dodge. Značku, která má sama o sobě bohatou historii, mělo na kapotě jen v minulém roce 1,4 milionu nových automobilů, což představuje podíl 6,8% na světovém automobilovém trhu.

Nižší střední po americku

design dodge predstavujeme design dodge predstavujeme Lákavé objemy prodeje v nižší střední třídě byly impulsem k vývoji nástupce Dodge (Chrysleru) Neon, který by byl prodejný nejen ve své domovině, ale také na trzích mimo USA. Ambiciózní plány byly podpořeny nemalou investicí do vývoje vozu, nových technologií i efektivity výroby, aby nový model mohl konkurovat i velmi levným a stále kvalitnějším vozům z Asie nebo východní Evropy. Američané šli cestou, která je typická pro kontinent proslulý heslem „Value for money“.

V evropské nižší střední třídě totiž není mnoho modelů, které by se svými rozměry mohly soupeřit s Caliberem. Dvouprostorová karoserie s vnějšími rozměry 4415 x 1800 x 1535 mm je postavena na rozvoru náprav 2635 mm. Respekt budí i standardní rozměr pneumatik 215/60 R17. Populární hodnota objemu zavazadlového prostoru dosahuje k 524 litrům v základním uspořádání a 1339 litrům po sklopení zadních sedadel. Obě hodnoty patří v této třídě a pro tento druh karoserie k největším v současné nabídce.

Design a-la SUV

Nový Dodge, ač je určen pro široké vrstvy zákazníků, útočí na tu část klientely, která je pod vlivem vlny SUV. Mohutné rozměry jsou podpořeny hned několika stylistickými prvky, běžnými spíše mezi auty do lehkého terénu. Za všechny zdůrazněme alespoň mohutnou masku a velké světlomety, vyšší stavbu karoserie, nekompromisně zvýrazněné oblouky blatníků nebo ostře řezané linky pětidveřové karoserie. Caliber si nespletete s jinými velkosériově vyráběnými modely, což byl bezesporu jeden z cílů amerických designérů. Mohutnosti spodní části karoserie sekunduje harmonický oblouk nad prostorem pro posádku, který připomíná kupé nebo sportovní kombi. Velká kola automobil na fotografiích zmenšují, reálné srovnání s evropskými konkurenty však bude, co se rozměrů týče, výhodou pro Dodge.

Nízké náklady, nové nápady

design dodge predstavujeme design dodge predstavujeme Dodge je na domácím trhu jedním z nejlevnějších amerických automobilů a jeho cílovou skupinou tak jsou například i lidé, zvažující koupi ojetého automobilu. V této rozpočtově napjaté cenové hladině se novinka prodává o 500 amerických dolarů levněji než předchozí model Neon. V ČR se základní cena dostala na úroveň nejnižších cen nejprodávanějších vozů nižší střední třídy s tím rozdílem, že Dodge nabízí více auta, výkonnější motor a ve srovnání s některými také bohatší výbavu.

design dodge predstavujeme design dodge predstavujeme S vědomím výše uvedeného je pochopitelné, že interiér je jednodušší než v případě hlavních konkurentů na trhu. I tak se však může levný Američan chlubit výhradně dvoubarevnou kombinací plastů a potahových látek na sedadlech. Ani trend zavádění vtipných odkládacích prostor a netradičních praktických řešení nemohli tvůrci v takto koncipovaném automobilu pominout. Standardním prvkem výbavy je proto kupříkladu audiovstup pro připojení externího signálu například z iPodu nebo přenosného MP3 přehrávače, osvětlení zavazadlového prostoru má na starost vyjímatelná svítilna a v jedné ze dvou schránek před spolujezdcem je i oddíl pro 4 standardní plechovky s nápoji, které jsou pomocí palubní klimatizace udržovány na teplotě 7°C.

Zacílení na mladou generaci je zřejmé z možnosti doobjednání tzv. MusicGate Power Sound Systemu, který obsahuje mj. panel se dvěma přídavnými reproduktory v pátých vzhůru výklopných dveřích. Tuto reprosoustavu lze při otevřeném víku vyklopit a ozvučit tak prostor kolem vozu výkonnou aparaturou.

Zadní dělená sedadla (mimo základní provedení S) Caliberu lze pochopitelně sklápět, podobně jako přední sedadlo spolujezdce.

Vysoký výkon, příznivá spotřeba

design dodge predstavujeme design dodge predstavujeme Pod kapotou je buď jeden ze dvou moderních zážehových motorů nebo turbodiesel vypůjčený z nabídky koncernu Volkswagen. Základní pohonnou jednotkou je nadprůměrně výkonný motor o objemu 1798 cm3 (mj. výhodným z hlediska povinného ručení), který je vybaven variabilním časováním ventilů VVT. Nejvyšší výkon 110 kW při 6500 ot./min pravděpodobně uspokojí většinu zákazníků, točivý moment 168 Nm má své maximum až v 5200 ot./min, ale i podstatně níže je k dispozici většina síly motoru.

Objemnější motor 2.0 l má jen nepatrně vyšší výkon (115 kW při 6300 ot./min) a točivý moment 190 Nm při 5100 ot./min, který však v tomto případě bude spolupracovat s převodovkou CVT. Oba zážehové motory jsou výsledkem spolupráce DaimlerChrysler, Hyundai a Mitsubishi Motors a v novém Dodge Caliber mají svou premiéru. Řada shodných konstrukčních prvků a velký objem vyrobených jednotek umožnil snížit náklady na technicky náročné komponenty a americký velkosériově vyráběný automobil tak konečně dostává agregáty s nadprůměrně vysokými měrnými výkony a akceptovatelnou ekonomikou provozu. Společným znakem motorů 1.8 a 2.0 je mj. shodné vrtání 86 mm.

Evropa „závislá“ na vznětových motorech se dočká osvědčeného agregátu 2.0 TDI o výkonu 103 kW při 4000 ot./min. Točivý moment 310 Nm lze využívat mezi 1750 a 2500 ot./min v kombinaci se šestistupňovou převodovkou (zážehový motor 1.8 má jen pětistupňovou převodovku).

Avizován je vrcholný model SRT4 se sportovním naturelem. V jeho motorovém prostoru se usadí přeplňovaný zážehový čtyřválec s objemem 2,4 litru a proměnným časováním ventilů schopný vyvinout maximální výkon 220 kW. Akcelerace Caliberu SRT4 z 0 na 96 km/h má trvat méně než šest sekund.

Dodge Caliber - modelová nabídka pro Evropu
Motor 1.8 l 2.0 l (CVT) 2.0 CRD
Zdvihový objem [cm3] 1798 1998 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 110 / 6500 115 / 6300 103 / 4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 168 / 5200 190 / 5100 310 / 1750-2500
Max. rychlost [km/h] 184 186 196
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,3 8,1 6,1

Podvozek Caliberu využívá řešení, která odpovídají ambiciózní politice expandující značky. Přední náprava McPherson a zadní víceprvková konstrukce budou využívat spíše komfortnější odpružení zaměřené na pohodlí posádky. K tomu má přispět nemalou měrou také pečlivě navržené odhlučnění (mj. trojitá izolace dveří a nové tlumící prvky). V nabídce bude vedle standardní verze s pohonem předních kol, také provedení s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou, zajišťující rozdělení hnacího momentu na všechna kola.

Představitelé automobilky se dušují, že byly použity výsledky posledních výzkumů v oblasti pasivní bezpečnosti. K vysoké tuhosti karoserie a současnému snížení pohotovostní hmotnosti přispívá široké uplatnění vysokopevnostních ocelí (40% hmotnosti auta). Vysokým bezpečnostními standardem, který není vůbec v amerických vozech obvyklý, hodlá Dodge přesvědčit o svých kvalitách nejen Američany. Vždyť v základní výbavě je 6 airbagů a poprvé ve voze této velikosti z produkce Chrysler Group je v nabídce stabilizační systém ESP.

Příznivé ceny

Velmi důležitá je informace o cenách. Základní Caliber 1.8 S se u nás prodává za 445.000 Kč, když v jeho výbavě najdete ABS, 6 airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna a také sedmnáctipalcová kola s pneumatikami 215/60 R17. Připlácí se za klimatizaci (22.900 Kč), rádio s CD přehrávačem (5.900 Kč), ESP (+13.400 Kč) a metalický lak (+12.900 Kč).

Nejlevnější turbodiesel 2.0 CRD se stejnou výbavou S, dále rozšířenou o klimatizaci, ASR a ESP, příjde na 525.000 Kč, motor 2.0 l s převodovkou CVT a nejvyšší výbavou SXT je k dostání za 599.000 Kč.

Související odkazy:

Představujeme: Dodge Caliber - Amerika nasadila těžký kalibr

Ondřej Láník