Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge Viper ACR: Klubový závodník se silniční homologací

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Zmije se vrátila, značku SRT už nepoužívá a míří do klubových klání. Zachovává si poctivý atmosférický desetiválec a manuální převodovku.

Bruselští úředníci by z tohoto auta asi zešíleli, ale v USA díkybohu ještě panují trochu jiné poměry. Přitom právě Američané měli emisní normy jako první. Jenže Viper je prostě z jiného těsta. Lidový sporťák, na který si dokáže vydělat i obyčejný dělník, jen musí mít tři práce. A pod kapotou má pořád desetiválcový buchar. Zkratka ACR znamená American Club Racer a známe ji už z nedávné historie, premiéru měla ve zmijích před šestnácti lety. Tohle konkrétní auto však má normální registrační značku, o závoďák v pravém slova smyslu nejde.

Vidlicový desetiválec ze svého monstrózního objemu 8,4 l dává půvabných 480 kW. Někomu je prostě zaoceánské atmosférické železo bližší než přetechnizované evropské turbomotory. O přenos až 812 N.m se stará poctivá šestistupňová převodovka Tremec TR6060 s ručním řazením. Výstupy překonstruovaného výfukového potrubí jsou pořád po stranách v prazích, třeba první generace o ně během svého života.

Závodní zavěšení s vinutými pružinami a tlumiči od Bilsteinu lze nastavit v celkem deseti úrovních.

Konstruktéři dosáhli ideálního rozložení hmotnosti na obě nápravy. Elektronická stabilizace má pět režimů (Full-on, Sport, Track, Rain, Full-off), jde ji tedy i plně vypnout. Devatenáctipalcová litá kola obouvají speciálně vyvinuté pneumatiky Ecsta V720 z produkce Kumha. Rozměry 295/25 a 355/30 jasně říkají, s kým máme tu čest. Dvoudílné třmeny pro karbon-keramické kotouče vyvinulo pro změnu italské Brembo. Do předních 390mm se zakusují šestipístkové, do zadních 360mm pak čtyřpístkové. O správnou deceleraci je tedy postaráno.

Balíček Extreme Aero s mohutným nastavitelným zadním křídlem, karbonovým difuzorem, kapotou SRT plnou chladicích otvorů a odnímatelným nástavcem pro přední lízátko dostane zájemce na přání. Jen samotné křídlo je 1,88 m široké. Na okruhu však tahle kompletní výbava nabídne až tunu přítlaku při rychlosti 285 km/h, hodnotu naměřili testovací piloti automobilky. Není divu, že dvojice sedaček má jen manuální ovládání a audio tři reproduktor. Stejně se jedná o zbytečnost, v tomhle autě si nebude nikdo pouštět hudbu, ta se line z výfuků! Interiér pokrývá z větší části Alcantara.

Produkce Viperu ACR bude na detroitské Corner Avenue spuštěna ve třetím čtvrtletí letošního roku, kolik si za jeden každý kus u Dodge naúčtují, zatím bohužel neřekli.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)