Dodge Viper: Legendární zmije se loučí
Ač měla být produkce zastavena již loni po převzetí Chrysleru Fiatem, Viper vydržel na výrobních linkách ještě jeden rok. Připomeňme jen, že prapůvodní Dodge Viper se představil coby studie v roce 1989 v Detroitu. O tři roky později se začala bestie s osmilitrovým desetiválcem o výkonu 294 kW (400 k) vyrábět.
Díky postupnému cizelování, zvyšování výkonu motoru a nabídce karosářské varianty kupé vydržela první generace ve výrobě až do roku 2002. Kupé GTS se nabízelo od roku 1996, stejně jako modernizovaný roadster, jenž postrádal ústí výfukového potrubí na bocích. Tyto modely bývají nesprávně nazývány druhou generací. V devadesátém šestém roce se také Viper začal vyvážet do Evropy, ovšem pod značkou Chrysler.
Skutečnou Zmiji číslo 2 představila značka Dodge coby prototyp kupé GTS-R v roce 2000. Předsériový roadster RT-10 se objevil v Detroitu o rok později, produkční verze dostala označení SRT-10 (Street And Racing Technology), ale nedočkavci museli trpět ještě celý rok. Celohliníkový motor V10 8,3 litru měl úctyhodný výkon 371 kW (504 k). Tvarovou revolucí prošly vstupy vzduchu na bocích a kapota se už neodklápěla vpřed vcelku (podobnost s Jaguarem E je čistě náhodná), ale otevírala se klasicky.
DOPORUČUJEME |
TEST Dodge Viper SRT-10 - vyslanec pekla |
V lednu 2007 přišly na řadu vzhledové retuše, jen o deset měsíců (!) později prošel Viper poslední, tentokrát technickou modernizací. Desetiválcový motor měl zvětšený objem 8,4 litru, byl osazen variabilním časováním ventilů a dával výkon 450 kW (600 koní).
Poslední Viper byl předán zákazníkovi přímo v továrně na Conner Avenue v Detroitu 1. července 2010. Zlaté kupé s bronzovým pruhem rozšířilo sbírku manželů Rauhových z Arpu ve státě Texas. Ti mimochodem vlastní přes 40 kusů obou generací. Speciální barevnou kombinaci vybírala pochopitelně něžnější polovina páru. Ovšem pozor, D'Ann Rauh je aktivní členkou Mid-South Viper Club of America!
Následovníka Viper s největší pravděpodobností nedostane, koncern Chrysler má přece jen v současnosti trochu jiné starosti.