Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Domíchávače betonu: DAF

Ladislav Černý Ladislav Černý 9. 6. 2017 • 22:14
4
Ze stavebních vozidel CF a XF Construction se pro převoz betonu nejlépe hodí řada CF s podvozkem typu FAD.

Podvozky 8x4 (FAD) řad CF a XF Euro VI jsou určeny pro provozovatele, kteří vozidla používají v náročných podmínkách, zejména ve stavebnictví a pro těžkou speciální přepravu. Pro častou jízdu v těžkém terénu jsou navrženy zadní tandemové nápravy s osmityčovým zavěšením a redukcemi v kolech. Pokud se vozidlo bude pohybovat v terénu pouze příležitostně, pak lehčí alternativu tvoří tandemová náprava bez kolových redukcí. Většinou jde o typ SR1132 s maximálním zatížením 2 x 9,5 tuny. Tato verze přesně odpovídá požadavkům domíchávačů betonu – dostat se při dvou hnaných nápravách na co nejnižší pohotovostní hmotnost. Řízené přední nápravy s parabolickými listovými pružinami vykazují nejvyšší zatížení 2 x 8 tun. Technická nejvyšší hmotnost čtyřnápravového DAF-u CF tak činí 34 tun.

Pro dopravce, kteří nepočítají s velkým nárokem na trakci vozidla, může pro dopravu betonu stačit čtyřnápravový model CF FAX s řízenou vlečenou zadní nápravou o nosnosti 7,5 tuny který dosahuje celkové hmotnosti až 37 tun. Díky třem řízeným nápravám ze čtyř je tento model charakteristický vynikající obratností v omezených prostorech, což občas bývá také při rozvozu betonu.

Pro dosažení nízké pohotovostní hmotnosti DAF doporučuje k pohonu jedenáctilitrový šestiválec MX-11. Používá jednostupňové přeplňování a nabízí výkonové rozpětí 213 až 323 kW. Pro čtyřnápravový domíchávač betonu mají smysl zejména dvě nejvyšší úrovně 291 a 323 kW s točivým momentem 1900, resp. 2100 N.m. Výstup pro přídavný pohon se nachází v zadní části motoru v poloze 13 hodin.

Ke snížení hmotnosti také přispívá hliníková nádrž na naftu a ráfky kol z lehké slitiny Alcoa. Rám vozu obvykle používá podélník se štědrou výškou 31 cm a úspornou tloušťkou šest milimetrů. Výrobce tím při nízké hmotnosti docílil velkou odolnost v ohybu. Pro pevnost v krutu slouží vnitřní výztuha v celé délce podélníků. Pro práci s nástavbou slouží ovládací funkce pro nastavení otáček motoru, možnost jejich programování a vzdálené zapnutí či vypnutí motoru. Vzhledem k nástavbě pro domíchávání betonu bývá kabelový svazek s obrysovými světly dodáván samostatně. Obrysová světla používají úspornou technologii LED. Volba kabiny vždy směřuje k nejlehčí, což je denní o šířce 2,3 metru a vybavená ocelovým nárazníkem. Odpružení kabiny stačí mechanické, protože jízda v terénu tvoří jen malou část celkové trasy z betonárky až na místo určení. Důležitější než odpružení kabiny je trakce vozidla, které se často pohybuje na nezpevněné a mnohdy i podmáčené komunikaci.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku