Dříve vysmívané Formule E mají tisíce nových fanoušků. Zvládnou 300 km/h a nabíjejí se půl hodiny
Tisíce nových fanoušků, adrenalinové závody i překonávání hranic e-mobility v přímém přenosu
Popularita šampionátu elektrických formulí, chcete-li tedy Formule E, za prvních devět sezón neustále roste. Stále se sice nemůže rovnat těm klasickým, ale i tak si tyto závody nenechá ročně ujít několik set milionů fanoušků z celého světa. Jednu část diváků lákají především odlišnosti v pravidlech na rozdíl od Formule 1 a tu druhou zase novinky v elektromobilitě. Co jiného by totiž mělo být vůdce v tomto odvětví, než právě Formule E?
E-Formule, známá také jako Formula E, je mezinárodní šampionát automobilových závodů. Jak už ale název napovídá jde samozřejmě o závody s elektricky poháněnými monoposty. Tento nový, inovativní a zároveň vzrušující způsob závodění přitahuje každý rok čím dál více fanoušků po celém světě.
Fungování šampionátu Formule E
Šampionát E-Formule je rozdělen do několika závodů, které se konají na okruzích ve městech po celém světě. Jen namátkou se v letošní deváté sezóně jedná třeba o Berlín, Londýn, Monako, Sao Paulo a Jakartu. Celkem pak jezdci v sezóně absolvují 16 závodů.
Tratě jsou obvykle umístěny v centru měst, což přináší celou akci blíže k divákům a zvyšuje jejich atraktivitu a divácký zájem o E-Formuli prudce roste. Letošní ročník i díky televizním a streamovacím přenosům shlédnuli už stovky milionů fanoušků. Oproti klasickým F1 závodům je také dostupnost pro ty, kteří touží navštívit závody přímo na okruhu.
Cena vstupenky se totiž pohybuje v přepočtu v řádech stokorun, jak jsme se nedávno přesvědčili při nedávném závodě v Monte Carlu. Šampionát přitahuje i automobilové nadšence, kteří oceňují ambici šampionátu, a sice eliminovat emise, uhlíkovou stopu, využívat udržitelných technologií a chránit tak více životní prostředí.
300 km/h a nabíjení dvou formulí naráz
Možná vás také napadlo, jak to je s technickými parametry elektrických formulí. Ty dnes mohou jezdit už více než tří set kilometrovou rychlostí a jejich nabíjení trvá asi půl hodiny. Dobíjecí stanice, kterou ve spolupráci s Mezinárodní automobilovou federací FIA navrhla firma ABB pak dokáže najednou nabíjet hned dvě formule.
„To umožňuje závodním týmům využívat dvojnásobnou nabíjecí kapacitu z jedné dobíjecí stanice, což výrazně snižuje nároky na podlahovou plochu vyžadovanou pro dobíjecí stanice a snižuje emise z přepravy, protože jedna dobíjecí stanice obslouží víc než jedno vozidlo,“ říká za Bas Benx ze společnosti ABB.
Attack Mode: 50 kW navíc po 2 minuty
E-Formule také přináší další inovace do světa závodění. V průběhu závodů mohou jezdci využít tzv. "Attack Mode“, který po stanovený časový limit 2 minut zvyšuje výkon vozu o 50 kW z 300 kW na 350 kW. Pro jeho získání si závodník musí vybrat specifickou část tratě a přejet přes zvláštní značku. Tato taktika přidává do závodů další strategický prvek a zvyšuje jejich celkovou atraktivitu.
Celý automobilový průmysl samozřejmě bedlivě sleduje šampionáty E Formulí a využívá zkušenosti k vylepšení svých elektrických vozidel a nabíjecí infrastruktury. Závody tak nepředstavují pouze zábavu, ale také důležitý přínos pro budoucnost udržitelné dopravy.