Důležité rady před koupí Alfy Romeo 75: Je originální koncepce důvod k obavám?
O Alfě Romeo 75 se často mluví jako o poslední pravé alfě. V roce 1992, kdy byla její výroba ukončena, šlo na dlouhá léta o poslední model s poháněnou zadní nápravou.
V roce 1985 představená Alfa Romeo 75 ve výrobním programu nahradila typ Nuova Giulietta z roku 1977. Ten byl tehdy u nás dobře znám z italského seriálu Chobotnice. Technicky vzato vycházela Alfa 75 z předchůdce. Zatímco tvary čtyřdveřové karoserie byly zcela nové, mechanika zůstala v zásadě při starém. Tyto alfy se vyznačovaly náročnou a málo vídanou koncepcí pohonu transaxle, kdy motor byl uložen vpředu podélně, zatímco převodovka našla místo vzadu před poháněnou zadní nápravou. Uvedené řešení vozu zaručovala perfektní rozložení hmotnosti na nápravy 50:50, takže auto bylo přirozeně výborně vyvážené. Obdobnou koncepci nabízelo v té době také Porsche u modelů 924/944/928/968, i když tam to bylo vyřešeno jinak. Porsche vsadilo na pevnou trubku, jakou známe z nákladních vozů Tatra, propojující motor s převodovkou. V ní rotoval tuhý tenký hřídel uložený ve valivých ložiskách. Italové vyřešili svůj transaxle (poprvé se uvedl v modelu Alfetta v roce 1972) odlišně, když použili klasický otevřený hřídel s centrálním ložiskem a dvěma pružnými hurdy spojkami.
Jako nové to bylo skvělé, po mnoha letech se ale originální koncepce ráda mstí. Přední i zadní pružnou spojku lze spolu s ložiskem dodnes koupit, třeba ve specializovaném německém obchodě Alfa service za ceny lehce přesahující 100 eur za kus. Naproti tomu kompletní hřídel již k dispozici není. Zmíněné díly kardanu existují na Alfě 75 ve třech variantách podle motorizace. Kdyby byl problém pouze v nich, šlo by o vcelku levně řešitelnou závadu. Bohužel majitelé hranaté alfy se dnes stále častěji potýkají také s vibracemi kardanu, což je v zásadě neřešitelné.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!