Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Důvod neúspěchu Taty Nano? Není plnohodnotným vozem.

David Bureš
Diskuze (7)
Indická automobilka Tata kdysi plánovala prodávat až 250.000 kusů modelu Nano ročně. Extrémně levný automobil však takových čísel nikdy nedosáhl.

Model Nano je pro indickou značku Tata zakletým vozem. V minulých letech prodeje tohoto vozu ovlivnily incidenty, během kterých Nano začalo hořet. Automobilu se nedaří ani po jeho modernizaci, kterou prošel na konci roku 2011.

Tata nyní chystá další facelift tohoto automobilu, které mělo motorizovat Indii. Výkonný ředitel značky Karl Slym navíc přiznal, že automobilka nezvládla propagaci vozu. Nano je totiž prezentováno jako levná alternativa skútru. Základní cena nyní činí 142.000 rupií, v přepočtu asi 52.000 korun.

Z tohoto důvodu je Nano zákazníky považováno jenom za jakýsi mezistupeň mezi motorkou a autem. Pro stávající majitele skútrů a motocyklů tak není plnohodnotným autem, pro stávající majitele automobilů je zase krokem zpět.

Slym tvrdí, že Nano nyní nekupují zákazníci, kteří dosud nemají automobil, ale spíše lidé, kteří jej pořizují jako druhé nebo třetí auto do rodiny. I z tohoto důvodu by Nano mělo v rámci chystané modernizace dostat bohatší výbavu, aby se stalo skutečným automobilem.

Odborníci navrhují, aby vůz disponoval například elektrickým posilovačem řízení. Nano by se také podle jejich názoru mělo zbavit nálepky levného auta. Nano přitom bylo projektováno jako nejlevnější automobil světa.

Slym chystané změny pro vylepšené Nano neprozradil, pouze poukázal na koncept Pixel z roku 2011. Ten vycházel z modelu Nano, byl však luxusněji vybaven. Faceliftované Nano by se touto studií mělo inspirovat, Slym navíc dodal, že automobil bude nabízen pro různé zákazníky za různou cenu. Jistou novinkou je větší motor.

Tata doufá, že facelift vyřeší nízké prodeje Nana. Ty během letošního března klesly meziročně o 86 procent na 1.507 exemplářů. Prodejně tak na tom byla lépe třeba i místní verze Škody Rapid. Ještě loni přitom Nano bylo desátým nejžádanějším automobilem v Indii se 76.747 prodanými kusy.

David Bureš
Diskuze (7)
Avatar - chetoos
16. 4. 2013 08:16
Překvapení
Tak to je dost velké překvapení, myslel jsme, že na Indickém trhu to bude bestseller. Proto mne to velice přkvapilo, že jej kupují lidé jako druhé auto do rodiny. J epravda, že indie je rozvojová země a stále se rozvíjí a tím pádem i nároky lidí se zvyšují, ale většina indu na auto stejně nemá. Je ale pravda, že mezi rikšou či skútrem není plnohodnotný vůz.
15. 4. 2013 03:49
Re: takový je život
Neúspěšných jsou mraky, jenže málokteré z nich, a možná žádné, nemělo takovou reklamu. Dokonce i my v daleké nevýznamné ČR jsme se x-krát dozvěděli o všech technických a cenových podrobnostech tohoto přibližovadla. Mělo se prodávat v USA a EU, mělo dostat i dieslový motor a mělo být tvrdě nejlevnější. Nemyslím si, že by Renault nebo Opel měl tak velké očekávání. MB chtěl jen zaplnit díru, stejně tak třeba Multipla. Rozhodně netvrdili to, co dala najevo Tata. Podle ní mělo jít o vozítko, které motorizuje celou Indii a Ratan Tata je přirovnával ke kouskům jak byl původní Brouk a Fiat 500.
Avatar - EauRouge
14. 4. 2013 20:57
Re: Zajímavé
Asi tak, že auto nedělá jenom cena, ale i auto samotný. A že se "vadný" produkt nebude prodávat jenom proto, že je levný.
Avatar - vabis
14. 4. 2013 20:39
takový je život
Komerčně neúspěšných aut bylo v historii celá řada, přitom přimárně nemusela být vůbec špatná. Jmenujme jen z posledních R-klasse, Signum, VelSatis atd.

S Tatem těžko říct, zda se mu automobilisté smějí, mopedisté přidanou hodnotu necítí. Jako následník rikše tuk-tuk to přitom logiku podle mě má. Může to být ale i jinak. Holt někdy je trh nevyzpitatelný může být docela složitá alchimie na něm uspět a není to jen o kvalitně a vhodnosti výrobku.
14. 4. 2013 17:02
Re: Zajímavé
Jak to myslíš?