Dvě čínské novinky pro Česko prošly nárazovými testy. Výsledek asi nepřekvapí
Náraz v čínském autě už dnes neznamená automaticky rozsudek smrti pro posádku. Čínské automobilky pochopily, že zrovna na tomhle Evropanům záleží a dnes již se bezpečností vyrovnají místním značkám. Platí to i pro pět čínských vozů, které letos prošly testy Euro NCAP.
Čínské vozy byly dlouho známy pro špatnou úroveň bezpečnosti a tato pověst se jich drží dodnes. Získaly ji oprávněně, v předminulé dekádě tamní automobilky snad bezpečné auto ani vyrobit neuměly, a ještě v té minulé to mnohdy nestálo za nic. Příklady známe i z Evropy, kde se zoufalými nárazovými testy proslavily značky Brilliance nebo Landwind.
Situace se začala měnit v půlce minulé dekády, kdy do Evropy dorazil vůz Qoros 3 Sedan automobilky Chery. Ten v nárazových testech Euro NCAP získal jako první čínské auto plný počet pěti hvězdiček a stal se dokonce nejlépe hodnoceným autem za celý rok 2013. Jeho evropská kariéra ovšem nebyla dlouhá a dnes už neexistuje ani značka Qoros.
Čínská auta od té doby ale ušla pořádný kus cesty a dnes se od nich nic jiné než vysoké hodnocení v nárazových testech neočekává. Dokazují to i poslední výsledky Euro NCAP, které letos stihlo otestovat osm vozů, z čehož pět bylo čínských, dva z toho nově nabízené i u nás. Všechny dostaly plný počet hvězdiček, stejně jako zbylé modely.
Čerstvou novinkou u nás je značka BYD a jedním z prvních modelů v lokální nabídce je elektrické SUV Sealion 7. To jsme už stihli projet a přišlo nám jako povedený, i když ničím příliš zajímavý vůz. Dostupné jsou dvě varianty, silnější má 390 kW, pohon všech kol a baterii o kapacitě 91,3 kWh. Základ si musí vystačit s 230 kW, pohonem pouze na zadek, baterií s 82,5 kWh a zrychlením na stovku za 6,7 sekundy. Všechny verze mají 400V platformu, nabíjí se výkonem 150 nebo 230 kW dle použité baterie.
V nezávislém nárazovém testu dostalo skóre 87 % pro řidiče, 93 % pro dítě v sedačce, 76 % pro chodce a 79 % za asistenční systémy. V ochraně dítěte bylo spolu s Polestarem 3 dokonce nejlepší. Zajímavé je vysoké hodnocení asistenčních systémů, na jejíž fungování si přitom recenzenti obvykle stěžují a ani nám nepřišly dobře naladěné.

Druhou novinkou, která už se nabízí u nás, je SUV Jaecoo 7 automobilky Chery. To se v Česku zatím dostalo do povědomí hlavně nízkou úvodní cenou 534.800 Kč, místní dovozce totiž na prvních 100 kusů dal slevu 30 %. Jaecoo 7 se u nás prodává s přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou o výkonu 145 kilowattů, ale i jako plug-in hybrid s motorem 1.5 TGDI, systémovým výkonem 255 kilowattů a trakčním akumulátorem s kapacitou 18,3 kWh.
Právě hybrid prošel testováním NCAP a odnesl si skóre 81 % za ochranu řidiče. Nejnižší z celé testované osmičky, ale stále dostatečné pro získání pěti hvězd. Ve zbylých třech kategoriích auto získalo 80 %, tedy opět velmi dobré hodnocení, ačkoliv v ochraně dítěte jde opět o nejnižší číslo z testovaných modelů.

Dalším modelem, který se u nás může objevit, je Hongqi E-HS9. Nejstarší a nejvíce komunistická značka k nám vstoupí v průběhu roku a za její dovoz je zodpovědný stejný importér jako u vozů Dongfeng. Největší E-HS9 sice zatím v českém ceníku není, ale to nevylučuje jeho pozdější příchod. Veliké čínské SUV má elektrický pohon, baterie o kapacitě 99 nebo 120 kWh, pohon všech kol a výkon 320 až 405 kW. V nárazovém testu získala čínská prémiovka 82 % za ochranu řidiče, 87 % za dítě, 73 % za chodce a 82 % za asistenty.
Další dva čínské modely v letošních testech jsou Polestar 3 a Geely EX5, opět v obou případech elektromobily. Obě značky mimochodem oznámily vstup na český trh, Geely již před dvěma lety, ani jedna ale zatím nezahájila prodej a není známo na kdy to je v plánu. Evropská auta v testech byla zastoupena Cuprou Terramar, Audi A6 e-tron a v Číně vyráběným Mini Cooprem E.
Zdroj: Euro NCAP I Video: Euro NCAP