Ekologická auta VCD 2005: Toyota Prius stále vede
Německý dopravní klub Verkehrsclubs Deutschland (VCD) letos pošestnácté vyhodnotil ekologicky nejšetrnější automobily na trhu. Vítězství Toyoty Prius se předpokládalo, nastavení měřítek umožňuje vznětovým motorům s filtrem pevných částic dosáhnout také vysokých umístění. VCD kritizuje německý autoprůmysl, za koncentraci vývojových kapacit do projektů jako je automobil s 1001 koněm pod kapotou apod. místo toho, aby se intenzivněji věnoval zavádění nových technologií do provozu.
Žebříčky VCD Auto-Umweltliste 2005/2006, sestavuje německý dopravní klub od roku 1989 podle následujícího klíče. Automobily jsou na základě ekologické zátěže, kterou produkují, hodnoceny bodovým přídělem 0 až 10 bodů (čím více bodů, tím ekologičtější automobil). Do celkového výsledku se promítají ze 40 % emise CO2 (resp. spotřeba paliva), z 20 % hluk vozidla, zatížení lidí karcinogeními látkami (15 %), jinými škodlivými látkami (20 %) a zatížení okolní přírody (5 %).
Vítězem se stala, tak jako v minulém roce Toyota Prius s rekordně nízkými emisem CO2 a dalších škodlivin, které jsou možné díky spolupráci spaluvacího motoru a elektromotoru v ústrojí pojmenovaném Hybrid Synergy Drive. Více o Toyotě Prius se dočtete v našem magazínu.
Na dalších místech se umístily zpravidla malé nebo miniautomobily se zážehovými litrovými motory. Hned za Priusem jsou kolínská trojčata, u nás neznámé Daihatsu Cuore a Opel Corsa 1.0 12 V s převodovkou Easytronic. Ještě v minulém roce se vysoko umisťovaly ekologické modely Volkswagenu (Lupo TDI 3L) a Audi (A2 TDI 3L), ale při absenci filtru pevných částic by se jejich pozice v žebříčku postupně zhoršovala. Ještě než tyto modely mohly být technicky omlazeny byla jejich výroba vzhledem ke klesajícímu odbytu zastavena.
Ekologická auta dle VCD 2005: celkové pořadí | ||
Model | Hodnocení | |
1. | Toyota Prius | 8,3 |
2. | Citroën C1 1.0 | 7,94 |
Peugeot 107 Petit Filou | 7,94 | |
Toyota Aygo | 7,94 | |
5. | Daihatsu Cuore 1.0 | 7,79 |
6. | Opel Corsa ECO 1.0 | 7,76 |
7. | Daihatsu Sirion 1.0 | 7,67 |
8. | Renault Twingo ECO 1.2 | 7,6 |
9. | Toyota Yaris 1.0 ECO3 | 7,54 |
10. | Suzuki Alto | 7,43 |
V samostatném žebříčku nižší střední třídy vyhrál další hybrid: Honda Civic IMA, následován skupinou vznětových modelů.
Ekologická auta dle VCD 2005: nižší střední třída | ||
Model | Hodnocení | |
1. | Honda Civic IMA | 7,33 |
2. | Mercedes A 160 CDI | 7,1 |
3. | Audi A3 1.9 TDI | 6,78 |
4. | Toyota Yaris Verso 1.3 | 6,76 |
5. | Opel Astra 1.3 CDTI Ecotec7 | 6,64 |
6. | Citroën C4 HDI 110 FAP Lim./Coupé | 6,59 |
7. | Mercedes A 150 | 6,54 |
8. | Ford Focus 1.6 Ti-VCT | 6,53 |
8. | Opel Astra 1.4 Twinport Ecotec | 6,53 |
10. | Peugeot 307 Grand Filou HDi FAP 110 | 6,47 |
10. | Hyundai Accent 1.3 GLS | 6,47 |
Mezi rodinnými vozy (4,2 m délka, zavazadelník min. 400 l, pět míst) vede Prius, následovaný opět skupinou vznětových modelů vybavených čtyřválcem 1.6 l z produkce PSA. Do první desítky se dostaly také dva modely spalující benzín a alternativně také s plyn.
Ekologická auta dle VCD 2005: rodinné vozy | ||
Model | Hodnocení | |
1. | Toyota Prius | 8,3 |
2. | Ford Focus 1.6 TDCi Kombi | 6,93 |
3. | Mazda 3 1.6 MZ-CD | 6,88 |
4. | Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi | 6,87 |
5 | Volvo S40 1.6 D | 6,67 |
6. | Opel Astra 1.3 CDTi Ecotec Caravan7 | 6,64 |
7. | Opel Combo 1.6 CNG Ecotec | 6,6 |
8. | Volvo V50 1.6 D | 6,58 |
9. | Skoda Fabia 1.4 Combi/Sedan | 6,56 |
10. | VW Golf 2.0 Variant BiFuel10 | 6,54 |