Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický Lightyear One se chlubí nejaerodynamičtější pětimístnou karoserií světa

Ondřej Mára
Diskuze (5)

Podle měření v aerodynamickém tunelu by mohl být prototyp elektrického sedanu Lightyear One jedním z nejaerodynamičtějších pětimístných vozů na světě.

Holandská společnost Lightyear, která se v červnu tohoto roku pochlubil prototypem elektrického sedanu se solárním nabíjením, se vypravila do italského Turína, kde Lightyear One podstoupil první aerodynamické testy ve větrném tunelu. A výsledky se zdají být ohromující.

Během měření měl být vůz otestován v různých konfiguracích, přičemž nejnižší naměřená hodnota měla být dokonce pod hranicí 0.20 Cd. Podle společnosti se tak jedná o dosud nejlepší výsledek pro pětimístný vůz a v roce 2021, kdy má Lightyear One zamířit na trh, by se mohlo jednat o celkově nejaerodynamičtější produkční vůz světa.

„Podlouhlý tvar automobilu, vycházející z umístění z velkého solárního pole, se proměnil v přínos při optimalizaci designu vozidla. Kromě vyzkoušených a ověřených řešení průmyslu, jako jsou kryty kol a nahrazení zpětných zrcátek kamerami, nám design Lightyear One pomohl dosáhnout rekordního součinitele odporu vzduchu 0.20 (Cd), což z něj dělá dosud nejaerodynamičtější pětimístný vůz.“

Video se připravuje ...

Tabulkám aerodynamiky přitom v současnosti vládne Volkswagen XL1 z roku 2013, který měl součinitel odporu pouze 0.19 Cd, a elektromobil General Motors EV1 z roku 1996. Oba vozy však byly pouze dvoudveřové, dvoumístné a navíc se nedočkaly větší produkce. Nejbližším konkurentem Lightyear One je tak Tatra T77A z roku 1935, která by měla mít součinitel odporu cca 0.212 Cd.

Díky kombinaci propracované aerodynamiky v kombinaci s nízkou hmotností a solárními články na kapotě i střeše je navíc Lightyear One až dvakrát úspornější, než běžný elektromobil. Očekávaná spotřeba by se podle měření WLTP měla pohybovat okolo 83 Wh/km a dojezd na jedno nabití by tak měl dosahovat až 725 kilometrů. Solární panely pak mají zajistit dojezd dalších cca 60 kilometrů za den.

Automobilka dosáhla snížení hmotnosti především použitím kompozitních materiálů, instalací menší baterie a také díky instalaci čtyř elektromotorů přímo do kol.  Akcelerace z 0 na 100 v čase 10 sekund tak možná není nejpůsobivější, to však ani nebylo cílem. Lightyear One totiž měl být co nejlehčím a nejúspornějším vozem.

Ondřej Mára
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
12. 11. 2019 11:37
Re: Tatra
Odborná úroveň článků na ACZ je tristní = skoro možná vůbec NEJHORŠÍ ze všeho co znám

A relativně nová posila Mára = úroveň posouvá dál machi(avelli)m nasazenym směrem = což neni vtip :-|
12. 11. 2019 08:24
Re: Tatra
Dobře známé je to laické veřejnosti. Odborné redaktory tohle poznání teprve čeká.
12. 11. 2019 01:35
Re: Na pohled hezká hodnota
Je to 2,236 m^2.
12. 11. 2019 01:20
Tatra
Tatra 77A ten koeficient 0,21 opravdu nemá. Reálnému autu bylo naměřeno kolem 0,36. To extrémně nízké číslo je z velmi zjednodušeného modelu 1:5, který až na tu vnější siluetu neměl s aerodynamikou skutečného auta nic společného. Měl jsem za to, že už to je dostatečně známé.
11. 11. 2019 19:02
Na pohled hezká hodnota
ovšem pro aerodynamický odpor je stejně tak důležitá i čelní plocha. Tu jsme se z článku ovšem nedozvěděli