Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz eActros
Mercedes-Benz eActros
Mercedes-Benz eActros
Mercedes-Benz eActros
48 Fotogalerie

Mercedes-Benz eActros a jeho první rok ve skutečném provozu

Mercedes-Benz má pozitivní zpětnou vazbu od společností, jímž zapůjčil své elektrické nákladní automobily eActros a plánuje sériovou výrobu.

Koncern Daimler AG v roce 2018 spustil novou fázi vývoje těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem, jíž přímo navazuje na projekt Mercedes-Benz Urban eTruck, který byl odhalen nejprve v červnu roku 2016 ještě jako maskovaný prototyp a v září stejného roku pak měl premiéru ve své výstavní podobě.

Mercedes-Benz eActros svou technikou navazuje na tento koncept, ale představuje výrazný posun směrem k sériové produkci. Začátkem roku 2018 bylo oficiálně oznámeno, že k vybraným zákazníkům značky Mercedes-Benz zamíří deset těchto vozidel ve dvounápravových a třínápravových provedeních s maximální celkovou hmotností 18 tun a 25 tun.

 

Koncern Daimler AG ve druhé polovině září roku 2018 upřesnil informace o testovacím provozu u zákazníků a uvedl, že deset vozidel eActros bude postupně k dispozici dvaceti vybraným klientům a tento testovací program má trvat dva roku. Každý z dvaceti zákazníků má mít přitom po dobu jednoho roku možnost provozovat jedno z vozidel eActros.

Prvním provozovatelem tohoto elektrického nákladního automobilu se stala v polovině loňského září společnost Hermes a další vozy následně zamířily do vozových parků společností TBS Transportbeton, Meyer-Logistik, Logistik Schmitt, Rigterink, Dachser, Pfenning Logistics, Camion Transport, Migros a prozatím posledním uživatelem se stala společnost Nagel-Group.

 

Mercedes-Benz eActros se ve službách různých společností podle oficiálních materiálů výrobce osvědčil a tyto elektrické nákladní automobily mají na svém kontě již desítky tisíc kilometrů za různých pod podmínek v Německu a Švýcarsku. Vozidla u dopravců slouží bez problémů a prokazují, že čistě elektrická nákladní vozidla lze skutečně úspěšně využívat pro distribuční dopravu na krátkých trasách.

Mercedes-Benz uvádí, že má od provozovatelů testovacích vozidel eActros pozitivní zpětnou vazbu a jejich využití v reálném provozu prokázalo, že dojezd kolem 200 km na jedno nabití je v distribučním provozu realistický a naprosto dostačující údaj bez ohledu na užitečné zatížení, trasu nebo topografii. Provozovatelé těchto vozidel, resp. jejich řidiči oceňují skutečně funkční klimatizaci kabiny a v případě vozidel osazených chladicí nástavbou pro náklad i její funkci. Na řidiče pak zapůsobil i točivý moment dostupný ve všech rychlostech a rekuperace kinetické energie, s níž se minimalizuje použití klasického brzdového systému.

 

Mercedes-Benz eActros má poháněnou nápravu osazenu dvojicí kapalinou chlazených vysokorychlostních asynchronních třífázových elektromotorů. Každý z nich disponuje výkonem 126 kW a točivým momentem 485 N.m, který se může díky převodování zvýšit až na 11.000 N.m. Potřebnou energii elektromotorům poskytují lithium-iontové baterie s celkovou kapacitou 240 kWh.

Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 200 km, což má být více než dostatečné pro každodenní provoz rozvážkového nákladního automobilu. K dobíjení je využíván standardizovaný konektor CCS a v závislosti na nabíjecím výkonu od 20 do 80 kW jsou baterie na 100 % nabity během tří až jedenácti hodin.

 

Mercedes-Benz uvádí, že cílem celého projektu testování flotily deseti vozidel eActros ve skutečném provozu u vybraných klientů je v případě jeho úspěšného průběhu spuštění sériové výroby čistě elektřinou poháněných těžkých nákladních vozidel pro krátké trasy. Podle dosavadních výsledků má být produkce těchto vozidel zahájena dle původního plánu v roce 2021.

Zdroj: Daimler AG