Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický sporťák z Bulharska je částečně poháněn vzduchem. Jede přes 584 km/h!

Filip Melich
Diskuze (4)

Bulharská společnost Alieno představila velmi věrohodně znějící elektrický hypersport. V nejdražší verzi má nabídnout částečný pohon na vzduch. Jede přes 584 km/h a stojí přes 100 milionů.

Říká vám něco bulharská automobilka Alieno? My jsme o ní psali naposledy v roce 2018, kdy se pochlubila svým prvním modelem Arcanum s těžko uvěřitelnými parametry. Společnost založená teprve v roce 2015 se podle vlastních slov specializuje na návrh, vývoj a stavbu plně elektrických hyperaut s futuristickým designem, závodními schopnostmi, robotickými systémy, aktivní aerodynamikou, umělou inteligencí a fenomenální sílou. A teď představuje svůj druhý model – Unum.

Alieno (italské slovo znamenající mimozemšťan) si – opět dle vlastních slov – zakládá na brutální technické nadřazenosti a vychází z vlastních patentovaných technologií. Ahmed Merchev, zakladatel, šéf a technický ředitel společnosti v jedné osobě, má údajně vášeň, vizi a vědomosti, díky nimž může stavět „hyperauta z budoucnosti“. Ale slova o technické nadřazenosti a budoucnosti jsou jedna věc, ovšem schválně se podívejte do galerie na továrnu značky.  

První model Arcanum vypadal jako Lamborghini Huracán od ambiciózního úpravce. V závislosti na specifikaci byl slibován výkon 3.893 kW (5.293 k) a maximální rychlost přes 488 km/h. Už v roce 2018 bulharská společnost mluvila o spuštění prodeje, přičemž cena nejlevnějšího provedení byla v přepočtu bezmála 20 milionů korun a nejdražšího 39 milionů korun. Dodací lhůta byla odhadovaná na 18 až 30 měsíců v závislosti na specifických požadavcích zákazníka. A my tak nějak pochybujeme, že vůbec nějaké auto vzniklo. Mezitím však společnost stihla v závěru loňského roku alespoň informovat o vytvoření vlastní kryptoměny…

To, že se model Arcanum nejspíš ani nezačal vyrábět, ale bulharské Alieno nezastaví, takže nyní přichází už se svým druhým modelem, tentokrát nazvaným Unum. Slibované parametry jsou ještě bláznivější. Dostupné mají být dva způsoby pohonu, z nichž ten první stojí na základě technického balíčku nazvaného THF. Jen pro zajímavost, zkratka znamená The Heavenly Founder, tedy Nebeský zakladatel. Stejný balíček technologií je prý základem modelu Arcanum.

Unum THF má být dostupné ve čtyřech verzích nazvaných RP2 až RP5, kdy RP znamená Raw Power (Surová síla) a číslo odpovídá směrem dolů zaokrouhlenému počtu tisíců koní. Například verze RP5 má nabízet až 5.293 koní, stejně jako výše zmiňovaný model Arcanum. Maximální točivý moment se pohybuje v rozmezí 4.440 až 8.880 Nm. Maximální rychlost má přesahovat 584 km/h. A aby toho nebylo málo, Alieno pro Unum THF slibuje tři provedení, která mají mít stejnou dynamiku, jen být technicky přizpůsobená konkrétním předpisům: STR (Street = silniční), TRC (Track = okruhové) a RCE (Race = závodní).

Co víc, Alieno slibuje až šest elektromotorů pohánějících jedno kolo, takže nejsilnější verze RP5 má mít celkem dvacet čtyři elektromotorů. Baterie vlastního vývoje pak mají využívat grafenové lithium-polymerové (LiPo) články a superkondenzátory. Alieno mluví o třech velikostech baterií: SBP (Street Battery Pack = silniční) o kapacitě 180 kWh, TBP (Track Battery Pack = okruhové) o kapacitě 120 kWH a RBP (Race Battery Pack = závodní) o kapacitě 60 kWh.

Video se připravuje ...

Při nabíjení z rychlonabíječky výkonem 350 kWh má být největší baterie plná (z 0 %) za 30 minut, okruhová za 20 minut a závodní za 10 minut. Ale pozor, Alieno má prý v záloze také nabíjecí stanici vlastní konstrukce, která zvládne poskytovat nabíjecí výkon až 2700 kW pro silniční verzi, respektive 1800 kW pro okruhovou a 900 kW pro závodní. Čas nabíjení z 0 na 100 % pak padne na 4 minuty.

Dosud jsme hovořili o prvním způsobu pohonu, označovaném zkratkou THF. Zmiňovali jsme však, že pro Unum jsou připraveny dva. Co jen ten druhý způsob pohonu zač? Je označovaný jako TRS, což je zkratka pro The Rocket Successor, tedy Raketový nástupce. Jedná se v podstatě o doplněk dříve zmiňovaného pohonu THF, kdy je auto krom baterie a elektromotorů poháněno také… vzduchem. Spolupráci obou pohonů zajišťuje systém společností označovaný jako „chobotnicový synergický systém“.

Unum vybavené balíčkem technologií TRS má celkem dvacet čtyři trysek, kterým Alieno říká „raketové“. Trysky jsou umístěny v různých průduších na karoserii, prý aby nerušily vzhled vozu. Systém kontroly vektorování trysek (TVC) pak určuje, jakým směrem bude každá tryska foukat, aby zajistila optimální pozici auta na vozovce.

Pro funkci TRS má být používán obyčejný vzduch, který je pod tlakem 700 bar uložen v lahvi z kompozitních materiálů nacházející se nad baterií, konkrétně za sedadly. Plnění lahve je prováděno buďto zabudovaným kompresorem, externím kompresorem nebo z externí nádoby se stlačeným vzduchem. Vestavěný kompresor může lahev plnit vzduchem i za jízdy, přičemž energii může brát nejen z baterie, ale také z rekuperace, a to v okamžiku, kdy je baterie vozu plná.

Stlačený vzduch navíc slibuje v modelu Unum plnit celou řadu dalších funkcí. Může být například vypouštěn falešným výfukovým potrubím za účelem imitace zvuku (údajně jakéhokoliv) vozu se spalovacím motorem. Trysky rovněž auto zachrání v případě ztráty přilnavosti, kdy jej udrží na silnici a pomohou jej dostat pod kontrolu. Nebo v případě hrozící nehody mohou pomoci s jejím odvrácením. A nebo – neradi jezdíte na mokré silnici? Použijte trysky k jejímu vysoušení před autem a odfukování hlubší vody do stran.

Stejně jako u předchozího modelu Arcanum, společnost Alieno s představením auta rovnou začala přijímat předobjednávky. Přestože se v tiskové zprávě doslova zmiňuje, že je továrna stále ve výstavbě a v procesu rozšíření, opět je slibováno dodání vozu do 18 až 30 měsíců. Cena Unum THF v nejslabší verzi RP2 stojí 1,8 milionu eur (44 milionů korun) a v nejsilnější RP5 pak 2,7 milionu eur (66 milionů korun).

Cena bezpochyby neodolatelného Unum TRS startuje na částce 3,0 miliony eur (74 milionů korun) a v závislosti na provedení vozu a specifikaci zákazníka může stát až 4,5 miliony eur (111 milionů korun). Modernizovanou technologii THF a novou technologii TRS je nyní možno pořídit také pro předchozí model Arcanum, který ve srovnání s novinkou Unum vychází o 200 tisíc eur levněji (5 milionů korun). Tak se přiznejte, koho svrbí prsty a bude rychle objednávat?

Filip Melich
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - Ada je zase tady
27. 7. 2022 09:21
Re: Další zprávy ze světa nařizované elektrodebility
V ceně je 200m prodlužovačky... :-)
26. 7. 2022 23:27
Re: Jitrnice, jakou svet nevidel
No každopádně, z bulharské produkce jsem ochoten zakoupit tak maximálně rajčata. :-[] Jen těžko si lze představit zákaznicky méně atraktivní produkt, než bulharský zkratowůz. (tedy ne, že by to v případě bulharské konstrukce normálního spalovacího auta bylo lepší) :D :no:
26. 7. 2022 15:10
Jitrnice, jakou svet nevidel
Autor toho auta je dobrý Anderssen