V České republice poprvé shořel elektromobil. Důvody se vyšetřují, kontejner nebyl potřeba
Byť je riziko požáru elektromobilu velkým bezpečnostním tématem, až nyní hlásí Česká republika první takový případ.
Přesně před dvěma lety obletěla český internet zpráva o požáru elektrického BMW, které během hašení muselo být umístěno do speciálního kontejneru s vodou. Ve skutečnosti však nešlo o elektromobil, ale plug-in hybrid kombinující spalovací motor, elektromotor a trakční baterii. K prvnímu požáru „skutečného“ elektromobilu v České republice tak došlo až včera v jihočeském Dyníně před pátou hodinou ráno.
„Požár byl ohlášen hned třemi oznamovateli, kteří se shodli na požáru garáže, ve které je osobní auto a motorka. Další podstatnou informací bylo, že se jedná o elektromobil, který byl připojen na napájení,“ stojí v prohlášení HZS JK.
V době příjezdu první jednotky majitel domu vypnul přívod elektrického proudu, což následně zkontrolovali i hasiči společně s tím, zdali je odpojený také elektrovůz. „Po lokalizaci požáru, kdy bylo zcela jasné, že je pod kontrolou, dále se nešíří do domu a nikdo není nijak ohrožen, byl elektromobil vytáhnut ven na volné prostranství. Tam jej hasiči dále ochlazovali a termokamerou opakovaně měřili jeho teplotu. A to především po celé ploše podvozku, kde jsou umístěny baterie,“ vysvětluje operaci hasičský sbor. Velitel zásahu si na místo vyžádal speciální kontejner určený pro hašení elektromobilů z Mladé Boleslavi, ten ale nakonec nebyl potřeba.
Příčinu shoření elektromobilu Peugeot e-208 teď bude zkoumat sama automobilka. Majitel uvedl, že zhruba patnáct minut před začátkem hoření bylo auto podle mobilní aplikace plně nabito a teoreticky tak do něj v tu chvíli neměla proudit energie. Škoda zatím vyčíslena nebyla, ze snímků je patrné, že popelem lehlo nejen elektrické auto, ale i motorka a (snad jen) kosmetické opravy bude potřebovat i samotná garáž a dům.
Souvisí se svolávačkou?
Na detaily o požáru si tedy musíme ještě nějaký čas počkat. Bez zajímavosti ale není fakt, že počátkem února letošního roku informovala značka Peugeot společně s příslušnými úřady o svolávací akci modelů e-208 a e-2008. Web Svolávačky.cz tehdy uvedl, že „kvůli chybě ve výrobním procesu může dojít ke zkratu v baterii umístěné pod přední kapotou. To by mohlo zvýšit riziko požáru během nabíjení nebo za jízdy“.
Svolávány byly vozy vyrobené od 15. 1. do 20. 6. 2020. Zatímco trakční baterie elektrického peugeotu je umístěna v podlaze, pod kapotou se nachází jen 12V akumulátor. Podíváme-li se na fotografie přiložené v galerii, požárem je skutečně nejvíce zasažena přední (a také zadní) část elektromobilu, zatímco prostor uprostřed tolik poničen není. V kontextu toho, že speciální kontejner pro hašení lithium-iontových akumulátorů ani nebyl potřeba, není vyloučeno, že požár souvisí právě s onou svolávací akcí. To je však jen spekulace.