Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V České republice poprvé shořel elektromobil. Důvody se vyšetřují, kontejner nebyl potřeba

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 28. 6. 2022 • 06:18
37
79
Zobrazit náhledy (37)
Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208 Peugeot e-208

Byť je riziko požáru elektromobilu velkým bezpečnostním tématem, až nyní hlásí Česká republika první takový případ.

Přesně před dvěma lety obletěla český internet zpráva o požáru elektrického BMW, které během hašení muselo být umístěno do speciálního kontejneru s vodou. Ve skutečnosti však nešlo o elektromobil, ale plug-in hybrid kombinující spalovací motor, elektromotor a trakční baterii. K prvnímu požáru „skutečného“ elektromobilu v České republice tak došlo až včera v jihočeském Dyníně před pátou hodinou ráno.

„Požár byl ohlášen hned třemi oznamovateli, kteří se shodli na požáru garáže, ve které je osobní auto a motorka. Další podstatnou informací bylo, že se jedná o elektromobil, který byl připojen na napájení,“ stojí v prohlášení HZS JK.

V době příjezdu první jednotky majitel domu vypnul přívod elektrického proudu, což následně zkontrolovali i hasiči společně s tím, zdali je odpojený také elektrovůz. „Po lokalizaci požáru, kdy bylo zcela jasné, že je pod kontrolou, dále se nešíří do domu a nikdo není nijak ohrožen, byl elektromobil vytáhnut ven na volné prostranství. Tam jej hasiči dále ochlazovali a termokamerou opakovaně měřili jeho teplotu. A to především po celé ploše podvozku, kde jsou umístěny baterie,“ vysvětluje operaci hasičský sbor. Velitel zásahu si na místo vyžádal speciální kontejner určený pro hašení elektromobilů z Mladé Boleslavi, ten ale nakonec nebyl potřeba.

Příčinu shoření elektromobilu Peugeot e-208 teď bude zkoumat sama automobilka. Majitel uvedl, že zhruba patnáct minut před začátkem hoření bylo auto podle mobilní aplikace plně nabito a teoreticky tak do něj v tu chvíli neměla proudit energie. Škoda zatím vyčíslena nebyla, ze snímků je patrné, že popelem lehlo nejen elektrické auto, ale i motorka a (snad jen) kosmetické opravy bude potřebovat i samotná garáž a dům.

Video se připravuje ...

Souvisí se svolávačkou?

Na detaily o požáru si tedy musíme ještě nějaký čas počkat. Bez zajímavosti ale není fakt, že počátkem února letošního roku informovala značka Peugeot společně s příslušnými úřady o svolávací akci modelů e-208 a e-2008. Web Svolávačky.cz tehdy uvedl, že „kvůli chybě ve výrobním procesu může dojít ke zkratu v baterii umístěné pod přední kapotou. To by mohlo zvýšit riziko požáru během nabíjení nebo za jízdy“.

Svolávány byly vozy vyrobené od 15. 1. do 20. 6. 2020. Zatímco trakční baterie elektrického peugeotu je umístěna v podlaze, pod kapotou se nachází jen 12V akumulátor. Podíváme-li se na fotografie přiložené v galerii, požárem je skutečně nejvíce zasažena přední (a také zadní) část elektromobilu, zatímco prostor uprostřed tolik poničen není. V kontextu toho, že speciální kontejner pro hašení lithium-iontových akumulátorů ani nebyl potřeba, není vyloučeno, že požár souvisí právě s onou svolávací akcí. To je však jen spekulace.

Doporučujeme

Témata
30. 6. 2022 06:29
Re: Nepřekvapivě, je to Peugeot
Existuje doslova miliardy věci s baterií. Necháváme je nabíjet u postele když spíme, děti s tím a na nabíječka usínáníji. Jsou to tablety, mobilní telefony, notebooky, atd. A to je jen začátek, nepřeberné množství bateriové ho nářadí, nouzová světla, senzory, kuchyňské vybavení, foťáky, hračky, vysavače, koloběžky, kola atd.
A pak průmysl a bateriové vozíky, desty atd

To vše je na nabíjecí baterie a mnohdy v nabíjecí doku.
Vše teoreticky může zahoret a snadno způsobit požár celého domu.


Proč zrovna EV je tak velký problém?
Nejde spíš o iracionální strach z nového a zřejmě pro tebe neznámého?

PS: případy samovzplanuti koně jsou dost vzácné na rozdíl od spalovacího auta :-)
29. 6. 2022 15:23
Re: Nepřekvapivě, je to Peugeot
No jo třeba mobil, sluchátka, notebook viď? A většina těch věcí má 80 kWh baterii viď ;-)

Když ti chytne mobil, tak ho uhasíš hrnkem čaje. Když ti chytne v garáži při nabíjení auto, tak musí přijet armáda hasičů s kontejnerem vody. Cítíš ten drobný rozdíl?
29. 6. 2022 15:13
Re: Nepřekvapivě, je to Peugeot
Jsi si vědom toho kolik má skoro kazdy doma věci ve kterých je baterie a které nabíjí? :-)
29. 6. 2022 14:22
Re: Nepřekvapivě, je to Peugeot
Dobře jestli ti hrozba vzplanutí baterky při nabíjení, nehodě nebo jen tak náhodou nevadí, tak si takový krám klidně kup. Já zatím žádný výhody v EV nevidím, takže i mé další auto bude na benzín nebo naftu.
29. 6. 2022 14:21
Re: Nepřekvapivě, je to Peugeot
A jak by sis tu statistiku představoval? Přepočteno na ujetý kilometr jako ukazuje ten scestný odkaz co sem někdo dával? Žádná taková statistika není s ohledem na fakt, že EV jsou v plenkách a teprve se začínají prodávat. Až budou mít nějaký větší podíl na trhu a hlavně za sebou budou mít nějakou historii provozu, tak se dá dělat nějaká statistika. Já narážel na fakt, že EV vzplane bez varování a okamžitě plným plamenem. Ne jak často se taková věc přihodí, ale chceš v něčem takovým vozit rodinu s malým dítětem? Sorry já bych si takovej krám teda nekoupil. Možná za 10 let se solid state baterkama, až to bude vychytaná technologie.