Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté BMW i3: Karbonová konstrukce umí pozlobit, baterky vyměníte za silnější

Svět motorů Svět motorů 14. 6. 2022 • 22:07
35
1
Zobrazit náhledy (35)
Malý displej před řidičem toho moc neumí. Neustále zobrazuje režim motoru, jízdní režim a dojezd (odděleně na baterii a benzin). V levém rohu je místo pro další informace jako spotřeba, venkovní teplota a stav baterie v procentech, ale zobrazit lze vždy maximálně jednu z nich. Základní varianta infotainmentu má menší a horší displej, který nemá možnost zobrazit dvě různé funkce současně. Především ale vypadá v tomto autě nepatřičně. Poškozená prachovka na předních tlumičích je běžná závada. Samotné tlumiče však mají ještě chybu návrhu projevující se mírným boucháním od předních kol již po 20 000- -30 000 km – může za to axiální vůle na tlumiči způsobená opotřebením pouzdra pístnice. Oba problémy tak má smysl řešit až současně. Modul silnější palubní nabíječky (KLE) patří u aut před rokem 2015 k poruchovějším komponentám – aby neumíral příliš rychle, snižoval výrobce nabíjecí výkon z 6,6 na 5,4 kW. Uvnitř je pak často zkorodovaný. Někdo tvrdí, že je na vině zkondenzovaná voda, tipujeme spíše plyn uvolňující se z některé ze součástek, který reakci akceleruje. Výměna vyjde v autorizovaném servisu i na 50 000 korun a novější jsou bezproblémové. Starší verze BMW i3 ještě umožňují v menu vypnout umělý zvuk auta, který slouží jako „plašička chodců“, ale po dobu vypnutí zůstane na displeji před volantem svítit žlutá varovná kontrolka a při dalším zapnutí vozu se funkce opět aktivuje. Diagnostikou lze funkci vypnout permanentně, ale varovná kontrolka zůstane svítit. Příplatkový světlý interiér Lodge podléhá rychlému opotřebení. Nejlevnější základní materiály ničím podobným netrpí. Příplatkový světlý interiér Lodge podléhá rychlému opotřebení. Nejlevnější základní materiály ničím podobným netrpí. V řídicí jednotce pohonu je program vykonáván na dvou procesorech Infineon Tricore, které jsou časté i ve spalovacích autech. Jde o deset let starou, ale velmi spolehlivou technologii, neboť umožňuje lockstep, kde dvě jádra vykonávají stejný program a vždy se kontroluje, že dojdou ke stejnému výsledku. Kompozitní držák motoru je jedním z choulostivých dílů a vyžaduje kontrolu zejména u kusů vyrobených před rokem 2016. BMW zde udělalo hned několik úprav – nejprve byly problémem silentbloky, potom příliš tenký šroub a nakonec právě držák motoru. Pokud povolí, propadne motor dolů, utrhají se konektory a škoda činí až 150 000 Kč. BMW i3 Karbonové díly se při nárazu mění na ostré třísky. Poškozené části se neopravují. Vyříznou se a pevně se nalepí nové. Absence středového tunelu umožňuje nastupovat na místo řidiče dveřmi spolujezdce. Středový panel klimatizace občas trpí u ročníků do 2014 na nesvítící diody. Ovládání infotainmentu řeší pro BMW typické multifunkční kolečko iDrive. Displej není dotykový a za příplatek je možné zrcadlit pouze telefony s iOS. Pod zadními sedačkami je prostor pro jednotku infotainmentu a modul bezdrátové komunikace. Druhý zmíněný by měl být u vozů vyrobených od roku 2017 již s podporou 4G (TCB4G-01). Starší verze (TCB01) po nedávném zrušení sítě 3G pracují jen v pomalém módu GPRS/EDGE, ale pro základní funkce to ničemu nevadí. Ač auto vypadá malé, uvnitř je dost místa pro přepravu čtyř lidí s výškou pod 190 cm. Zadní dveře s integrovaným sloupkem B budete proklínat ve chvíli, kdy někdo bude muset ze zadních sedadel vystoupit na přeplněném parkovišti obchodního domu. Sedačky jsou vždy nastavitelné manuálně, prý z ekologických důvodů. Zda zda ze stejného důvodu chybí i bederní opěrka, nevíme. U sedaček doporučujeme také zkontrolovat funkci vyhřívání. Kufr je mělký kvůli pohonné jednotce pod ním. Existují neoriginální dna kufru, která mají prohloubení v místě spalovacího motoru, takže majitelé čistě elektrických verzí mohou získat trochu místa navíc. Přední kufr je dobrý leda pro nářadí a nabíjecí kabely. Dostává se do něj totiž špína a na podzim v něm není problém najít klidně i nějaké suché listí. Opotřebení baterie lze zjistit přes maximální využitelnou kapacitu, kterou auto umí prozradit i bez diagnostiky. Výsledek 17,5 kWh u 60Ah baterie znamená snížení kapacity proti udávané o 7 % (po téměř šesti letech provozu). Rychlé stejnosměrné (DC) nabíjení bylo dlouho pouze příplatkovou výbavou a starší kusy dovezené ze zámoří je nemají. Pokud chybí, bude nabíjecí zásuvka ochuzena o spodní část s dvěma vodiči. Stejnosměrně lze auto nabít z 10 na 80 % za 35 minut. Zatímco bezklíčkové startování mají všechna i3, bezklíčkové odemykání je za příplatek a testovaný kus je nemá. Přítomnost výbavy indikují tři vystouplé čárky na klikách dveří. Výfuk verze REX ústí přímo pod motorem. Kratší výfukové potrubí má extra ventilátor pro chlazení. Pokud se do chlazení něco dostane, může hlasitě hvízdat. Pozná se to při zastavení po delší cestě, kdy tento ventilátor může dál pracovat, i když je zbytek auta již vypnutý. Benzinová nádrž má devět litrů, přístupná je vpravo před předními dveřmi a v autě zabírá prostor jinak využitelný pro příplatkové tepelné čerpadlo. Je přetlaková a hermeticky uzavřená. Pokud se nechce otevřít tlačítkem v kabině, je obvykle na vině vadné nebo špatně zkalibrované čidlo tlaku. Základní světla moc dobře nesvítí a u auta za milion působí neadekvátně. Příplatkové světlomety LED nabízejí výrazně vyšší komfort při jízdě v noci. BMW i3 BMW i3 Výkonová charakteristika spalovacího motoru REX. Většinou jej auto používá v rozpětí otáček 2400-3500 min-1. V nouzi se však na dálnici umí krátkodobě vytočit až na 4800 min-1. Převod na elektrickou energii probíhá přes generátor s 94% účinností. BMW i3 BMW i3 Výkonové charakteristiky elektromotoru naladěného pro i3 a i3s. Ač je maximální výkon podobný, u i3 je dostupný prakticky jen kolem rychlosti 63 km/h a pak zase klesá.

Pod kabát futuristického městského vozítka pro rodiny s progresivně ekologickým smýšlením dokázali inženýři z BMW schovat mnohem více radosti z řízení, než by se mohlo na první pohled zdát.

BMW i3 se prodává od roku 2013 a s jediným mírným faceliftem přežívá dodnes. Ač jeho prodeje s přibývající konkurencí na poli elektromobilů od loňského roku klesají, pořád si je můžete koupit úplně nové. Díky postupným vylepšením technologie baterií má ovšem dnes zakoupené i3 ve srovnání s prvními prodanými více než dvojnásobný dojezd na jedno nabití. Od začátku produkce se auta celosvětově prodalo přes 210.000 kusů.

Staré, ale moderní

Malé městské auto s cenou přes milion za velmi skromnou základní konfiguraci nového kusu sice není ideálním kandidátem pro masové rozšíření v českých podmínkách, ale na trhu elektrických ojetin je i3 oblíbeným cílem. Má to hned několik důvodů. Zaprvé jde o nižší cenu speciálně u kusů přivezených ze zahraničí a původními majiteli zakoupených s finanční podporou státu. To bych však samo o sobě nestačilo – jsou tu i levnější ojeté elektromobily s podobným dojezdem. Druhým důvodem je, že i3 bylo na svou dobu opravdu povedený elektromobil.

V základu dostal slušný výkon (krátkodobě až 125 kW), aktivní chlazení baterie pro její vyšší životnost a volitelně spalovací motor sloužící k prodloužení dojezdu. Volitelná výbava pak zahrnovala většinu moderních technologií, komfortních funkcí a jízdních asistentů, které se u auta nad milion očekávaly. Dnes už to nezní tak zajímavě, ale konkurence mezi elektromobily v roce 2013 vypadala úplně jinak.

Video se připravuje ...

Na úzkých gumách

Při prvním setkání zarazí, jak úzké gumy standardní i3 používá. Základní konfigurace mají rozměr 155/70 R19. Jakkoli si někteří dělají legraci, že pneumatiky na BMW i3 vám přezují i v cykloservisu, speciální rozměr, který se nedělá na žádné jiné auto na trhu, znamená naopak spíše problémy. Dlouhou dobu byly náhradní gumy výrazně dražší. Dnes již stojí jedna 2500-3500 Kč. Verze REX s přídavným spalovacím motorem mají rozměr předních kol stejný, ale vzadu mají širší 175/60 R19. Pokud původní majitel připlatil za 20“ disky, mají bez ohledu na přítomnost spalovacího motoru rozměry 155/60 R20 vpředu a 175/55 R20 vzadu. Trochu větší zmatek do toho zanáší sportovnější verze i3s, která má rozměr 175/55 R20 vpředu, a vzadu jsou ještě širší 195/50 R20. Kola velikosti 20“ rozhodně tomuto autu sluší, ale zimní gumy jdou sehnat pouze pro bezpříplatková 19“.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
Články odjinud