Jak se vyhnout clům na elektromobily z Číny? Volvo má nesnadné řešení
Švédská automobilka zahájila výrobu svého úspěšného elektromobilu v belgickém Gentu. Dosud přitom tenhle model do Evropy vozila z Číny.
S 822 exempláři bylo Volvo EX30 loni v Česku z pohledu registrací nových elektromobilů čtvrtým nejúspěšnějším model. Lepší byly pouze Škoda Enyaq a Tesly 3 a Y. V letošním roce se EX30 zatím rozjíždí pomaleji (od ledna do března má 65 registrací), což souvisí jednak s ukončením dotací na elektrická auta, jednak se zavedením cel na elektromobily z Číny.
Volvo EX30 se totiž vyrábí právě v druhé nejlidnatější zemi, konkrétně v Čcheng-tu. Technicky se jedná o sourozence Smartu #1 či Zeekru X. V Česku aktuálně nejlevnější verze s pohonem zadních kol, elektromotorem o výkonu 200 kW a trakční baterií typu LFP s využitelnou kapacitou 49 kWh začíná na 865.000 Kč, jedná se tudíž o přímého konkurenta Škody Elroq, která ovšem nabídne prostornější kabinu.
Aby se však EX30 clům vyhnulo, a zároveň aby Volvo stačilo uspokojovat poptávku, začal se tento elektrický crossover vyrábět také v belgickém Gentu, kde má švédská značka jednu ze svých dvou továren. Druhá se nachází ve švédské Torslandě nedaleko Göteborgu.
Z fabriky v Gentu loni vyjelo 186 tisíc automobilů, Volvo EX30 zde bude vznikat po boku větších modelů EX40 a EC40. Brzy by je ovšem měla doplnit ještě vlajková loď EX90, které se také vyrábí v čínském Čcheng-tu.

Volvo EX30 stojí na platformě SEA od mateřského Geely, kdežto v Gentu dosud vznikaly automobily na architekturách CMA a SPA. Před nájezdem výroby proto továrna prošla úpravami, které zahrnovaly například 600 nových robotů a nové produkční linky na trakční akumulátory.
Volvo se na produkci EX30 v Belgii připravovalo již od října 2023, přičemž investice do závodu dosáhly 200 milionů eur, tedy přibližně 5 miliard korun.
Zdroj: Electrive.com, video: auto.cz