Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily v Evropské unii tvoří skoro 7 % prodaných aut. Více se však daří plug-in hybridům

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
106 Fotogalerie
Diskuze (31)

Elektrovozy jsou sice dnes hojně propagované, prodejně se však zatím stále více daří vozům, využívajícím jejich vlastnosti jen zčásti - plug-in hybridům.

Automobilky se přizpůsobují očekávaným emisním normám Evropské unie, které mají být ještě přísnější než dnes, a postupně rozšiřují paletu svých elektromobilů. Některé už dokonce oznámily postupný přechod k elektromobilitě. Jak ale ukazují aktuální prodejní data, evropští zákazníci spíše preferují jiný typ alternativního pohonu.

Jak ukazují aktuální data registrací Evropské svazu výrobců automobilů (ACEA), bylo v Evropské unii během prvního letošního pololetí registrováno 356.469 vozů s elektrickým pohonem. To už je slušné číslo, které je o 129,6 % vyšší než před rokem, kdy byl trh v Evropské unii silně ovlivněn vládními omezeními kvůli pandemii koronaviru. Výsledkem tohoto nárůstu je tak fakt, že elektromobily aktuálně podle ACEA tvoří 6,7 procenta trhu EU.

Jenže ve srovnání s jinými alternativními pohony elektromobily stále ztrácejí. V rámci Evropy jsou totiž nadále oblíbenější plug-in hybridy, tedy vozy kombinující vlastnosti konvenčních aut se spalovacím motorem a elektromobilů.

Takové vozy během prvního poletí roku 2021 dosáhly v rámci Evropské unie podle ACEA na 445.900 registrací. Meziročně tak vyskočily o 214 % a tvoří tak za prvních šest měsíců roku 8,3 % trhu v EU.

ACEA přitom počítá také statistiky "evropských" prodejů, kdy počty států EU (bez nevýznamné Malty) doplňuje také o Island, Norsko, Švýcarsko a Velkou Británii. V takovém případě mají elektromobily na svém kontě 492.021 registrovaných kusů (meziročně +122,1 %), zatímco plug-in hybridy 537.212 registrací (+200,4 %). A to v jejich případě chybí prodeje hybridů do zásuvky z Rumunska a Litvy, kde tamější statistiky registrací takové vozy nerozlišují.

Evropský trh – největší trhy s elektromobily v pololetí 2021
StátRegistrace elektromobilů 1-6/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]
Německo148.936+235,1
Velká Británie73.893+138,7
Francie72.519+61,1
Norsko48.070+68,6
Itálie30.249+235,1
Švédsko22.618+145,6
Nizozemí16.245+12,1
Rakousko15.351+219,0
Švýcarsko12.350+116,4
CELKEM EU356.469+129,6
CELKEM Evropa492.021+122,1

Zajímavý je pak pohled i na největší trhy pro tyto druhy alternativních pohonů. Nejvíce se takových aut dnes prodá v Německu, to je zároveň největší evropský trh s novými automobily vůbec. Jenže zatímco v případě elektroaut mezi čtyři největší evropské trhy patří také Norsko (48.070 za letošek registrovaných elektrovozů), v případě plug-in hybridů tento severský ráj elektrického pohonu předstihly také Švédsko, Itálie nebo Belgie.

Naopak Česká republika platí v této oblasti za spíše menší trhy, což je způsobeno i minimálním finančním zvýhodněním takových aut. Za první pololetí roku 2021 bylo u nás registrováno 1.262 elektromobilů (+0,6 %) a 2.187 plug-in hybridů (+193,6 %), což je podobná úroveň jako u Maďarska nebo Řecka.

Evropský trh – největší trhy s plug-in hybridy v pololetí 2021
StátRegistrace plug-in hybridů 1-6/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]
Německo163.571+230,2
Francie71.785+255,4
Velká Británie58.207+196,9
Švédsko46.532+99,3
Itálie38.133+557,2
Belgie18.432+305,0
Norsko21.308+76,5
Španělsko19.127+243,7
Dánsko18.432+305,0
Nizozemí15.886+183,0
Finsko11.976+104,7
Švýcarsko10.356+134,8
CELKEM EU445.900+214,0
CELKEM Evropa537.212+200,4

Vstoupit do diskuze (31)