Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektroskútry: Elektrifikace

Svět motorů
Diskuze (0)
Elektroskútry jsou u nás stále rozšířenější. Opravdu jezdí za pár drobných? A jak je to s jejich servisem?

Zatímco v automobilovém světě je čistá elektřina pořád spíš exotickým pojmem, elektroskútry dotáhly stoprocentní elektrifikaci do stádia naprosté konkurenceschopnosti. Za loňský rok se jich na českém trhu prodalo přes dvě stě! Důvody?

1. CENA

Když jsme před lety ve Světě motorů testovali elektroskútr poprvé, stál těžko akceptovatelných devadesát tisíc. Dnes už nejlevnější modely koupíte za necelých třiačtyřicet tisíc. U Akumota se sice jedná o jakousi „elektropadesátku“ s výkonem 1,6 kW a nejvyšší rychlostí 45 km/h, postupné snižování pořizovacích nákladů však ilustruje víc než dostatečně.

Silnější stroje s výkonem 3 kW už přijdou dráž. Připravte si nějakých šedesát tisíc.

2. PROVOZNÍ NÁKLADY

Pro koupi elektroskútru samozřejmě rozhodující parametr. Takže za kolik? Přirozeně záleží na tom, kdy akumulátor nabíjíte. Pokud využíváte levnější, noční tarif, dostanete se třeba i pod tři koruny na sto kilometrů. Kombinace zvýhodněných tarifů a dobíjení během dne by vás měla udržet na realitě asi nejbližšímu průměru pět korun.

3. LEVNÝ SERVIS

Už spalovací skútry mají proti automobilům jednoznačnou výhodu, elektrické potom servisní náklady stlačí na minimum. Povinná garanční prohlídka

je předepsaná pouze jedna, a to po ujetí první tisícovky kilometrů. Její cena se přitom pohybuje mezi pětistovkou a tisícem korun. Další servis by se

měl odehrávat v rovině běžné údržby, tedy čas od času seřídit brzdy, dofouknout kola…

4. SLUŠNÝ DOJEZD

U elektroskútrů od Akumota se pohybuje v rozmezí 40-120 kilometrů. To podle toho, jaký typ akumulátoru si pořídíte. V každém případě ale dostanete takzvaný aku-box. O co jde? Vybitý akumulátor můžete jednoduše vyjmout z podsedlového prostoru a nahradit jej druhým, přednabitým. Velmi šikovný nápad.

NEGATIVA

Za největší minus elektroskútrů stále považujeme omezenější dynamiku. I výkonnější z modelů se totiž nedostane výš než na 55 km/h. Pole jejich působnosti je tak pořád čistě městské.

ELEKTROOTÁZKY

Jaký řidičský průkaz potřebuji na řízení elektroskútru?

Na skútry s rychlostí do 45 km/h stačí skupina AM, na stroje s výkonem do 11 kW pak můžete sednout s béčkem. Jako u stopětadvacítek.

Jak často musím na STK?

Poprvé po šesti letech, potom každé čtyři roky.

Za jak dlouho se akumulátor nabije?

Délka nabíjení se odvíjí od toho, kolik energie v akumulátoru zbývá, nejčastěji se pohybuje mezi dvěma až čtyřmi hodinami. Z pohledu životnosti

se doporučuje průběžné dobíjení – i když ujedete pár kilometrů, po jízdě jej zapojte do sítě.

Kolik toho takový akumulátor vlastně vydrží?

Laboratorní měření udávají devět let, v normálním provozu se životnost pohybuje kolem sedmi.

Můžu elektroskútr používat i v dešti?

Samozřejmě. Počasí nemá na provoz elektroskútru žádný vliv.

Svět motorů
Diskuze (0)