Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Estonská rallye v cíli: Rovanperä vyhrál o minutu a neskutečně dominuje

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)

Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Hybrid Rally1) vyhrál Estonskou rallye, která byla sedmým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Lídr šampionátu zde obhájil své loňské prvenství. Ze sedmi letošních rallye vyhrál popáté a zvýšil svůj náskok na nejbližšího soupeře na ohromujících 83 bodů.

 

Prodloužená verze kolem letiště Raadi, která se jela v opačném směru než loňská Power Stage, otevřela v neděli závěrečné dějství. Na programu byly tři erzety a každá se jela dvakrát. Celkem čekalo na posádky 78 měřených kilometrů. Power Stage, kterou končila rallye, se stejně jako v roce 2020, opět odehrála v rámci testu Kambja. Na Power Stage bere podle pravidel prvních pět nejrychlejších jezdců bonusové body od pěti do jednoho.

Evans smekl klobouk

Ani poslední den se situace v boji o výhru nezměnila. Rovanperä vyhrál poslední den čtyři měřené testy a nakonec byl v soutěži nejrychlejší ve 14 z 24 rychlostních zkoušek! Když se daří, tak se daří a jedenadvacetiletému Finovi přálo štěstí. Na závěrečné zkoušce začalo pršet, a tak se na prvním místě v erzetě dlouho držel Nor Andreas Mikkelsen (Škoda Fabia Rally2 evo), který v Estonsku vyhrál hodnocení WRC2 Open a závěrečnou zkoušku nejel za deště. Už to vypadalo, že se dočká první letošní výhry v erzetě.

Jenomže pršet přestalo, a tak ti nejlepší měli přijatelnější podmínky. Využil toho právě Rovanperä a navýšil svůj náskok v cíli na konečných 1:00,9 minuty. „Byl to těžký víkend, ale jeli jsme opravdu dobře. Díky Jonnemu (navigátor Halttunen) a celému týmu, kteří dělají naše auto rychlé. Při testech jsme tvrdě pracovali, abychom byli konkurenceschopní. Začátek posledního dne byl hodně složitý díky spoustě stojaté vody, která byla hodně nebezpečná. Při druhých průjezdech dnešními erzetami jsme šetřili gumy a chystali je na Power Stage. Vyplatilo se a navíc štěstí bylo na naší straně,“ zhodnotil své vystoupení na estonské rallye Kalle Rovanperä. Mimochodem v čele šampionátu má nyní více bodů než druhý a třetí jezdec v pořadí dohromady! 

Elffyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1), který až téměř do konce prvního dne vedl, skončil nakonec druhý a v součtu se ziskem z Power Stage se jedná o jeho nejlepší bodový výsledek sezony. Potřetí v posledních čtyřech rallye skončil na druhém místě a po mizerném začátku sezony se už dostal na třetí místo v hodnocení šampionátu. „Klobouk dolů před rychlostí Kalleho, jednoduše jsem na něj neměl. Vím, že se tady na soutěži probíral jeho a můj jízdní styl, který je o poznání agresivnější. Těžko s tím teď můžu něco dělat. Na dvacáté erzetě jsem měl štěstí, když se zadek auta utrhl a nechal jsem auto raději jet, protože tam bylo dost místa. Už dlouho nepamatuji tak hrozné počasí, jaké jsme zažili tady,“ komentoval Evans své dojmy.

Třetím v cíli byl domácí matador s miláček Ott Tänak (Hyundai I20 N Rally1). Estonec zde při premiéře této rallye v mistrovství světa v roce 2020 vyhrál, minulý rok se mu tolik nedařilo, ale letos byl znovu na stupních. Navíc jako nejlepší jezdec továrního týmu Hyundai Motorsport. Každý rok na domácí soutěži vyhrál alespoň jednu erzetu, i když letos se o vítězství na RZ20 podělil s Rovanperou, neboť dosáhli na desetinu sekundy shodný čas. „Máme za sebou dlouhý a složitý víkend, během kterého jsme museli tvrdě pracovat. Viděl jsem kolem trati spoustu úžasných diváků a našich národních vlajek. Byla škoda, když jsme nemohli tolika skvělým fanouškům nabídnout lepší výsledek. Víme, co musíme v týmu dělat, ale měli bychom začít konečně pracovat. Potenciál na zlepšení výsledků určitě máme,“ uvedl Tänak v cíli.

Neuville jezdil na vejcích

Průběžně druhé místo v šampionátu patří Thierry Neuvillovi (Hyundai i20 N Rally1), který dokončil Estonskou rallye na čtvrtém místě. Jak je ovšem u Belgičana běžné téměř na každé soutěži, neustále si na něco nebo někoho stěžuje. Na právě skončené soutěži neustále láteřil nad nastaveném svého vozu a stěžoval si, že nemá žádnou přilnavost. „Mám nulovou důvěru. V tomto stavu v autě je to neuvěřitelné. Jezdím jako na vejcích,“ komentoval situaci Neuville.

Švéd Oliver Solberg (Hyundai i20 N Rally1) zažil na druhé zkoušce dne (RZ20) nepříjemný okamžik, kdy se po mírném horizontu dostal jeho vůz na trávu a několik desítek metrů letěl bokem jen několik metrů od diváků, než se vůz zastavil. Na stejné erzetě zahulákal na svého britského navigátora Elliotta Edmondsona: „Co to sakra děláš?“ Ukázalo se, že Edmondson se snažil vyřešit problém na ovládacím panelu, ale nakrátko zhasl motor, což narušilo jezdcův rytmus. „Středová konzola spadla a stiskla tlačítko zapalování. Elliott se ji snažil vrátit zpět, ale motor se zastavil a pak se znovu rozběhl, takže to bylo trochu nebezpečné,“ vysvětlil Solberg.

Složitý den zažili jezdci továrního Fordu. Nejdříve na RZ19 poškodil Francouz Pierre-Louis Loubet zavěšení předního kola a musel odstoupit z osmého místa. Na jeho příčku se dostal britský týmový kolega Gus Greensmith (Ford Puma Rally1), ale RZ21 dokončil v pomalejším tempu. Na otázku televizního redaktora, co se stalo, odpověděl: „Zřejmě problémy s převodovkou.“ Když dostal další otázku, zda to půjde opravit, byl jeho výrok lakonický: „Myslím, že ne.“ Měl bohužel pravdu a stal se třetím Fordem, který v Estonsku odpadl ze souboje v první desítce. 

Smutný víkend završila zpráva o tom, že zemřela matka Malcolma Wilsona, jenž v roce 1979 založil společnost M-Sport, která funguje dodnes. Od sezony 1996 až do současnosti vystupuje jako tovární tým Ford.

Konečné pořadí Estonské rallye 

1. Rovanperä, Huttunen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) 2:54:29,0; 2. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) +1:00,9; 3. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20 N Rally1) +1:55,7; 4. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1) +3:53,3; 5. Katsuta, Johnston (Jap., Brit./Toyota GR Yaris Rally1) +4:13,4; 6. Lappi, Ferm (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) +4:49,1; 7. Fourmaux, Coria (Fr./Ford Puma Rally1) +5:09,2; 8. Mikkelsen, Eriksen (Nor./Škoda Fabia Rally2 evo) +11:01,8 (1. v kategorii WRC2 Open); 9. Suninen, Markkula (Fin./Hyunda i20 N Rally2) +11:27,1; 10. Lindholm, Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) +13:04,8; 11. Huttunen, Lukka (Fin./Ford Fiesta Rally2) +14:28,8; 12. Kajetanowicz, Szczepaniak (Pol./Škoda Fabia Rally2 evo) +16:08,7; 13. Solberg, Edmondson (Švéd./Hyundai i20 N Rally1) +16:12,0; 14. Fernández, Coronado Jménez (Chile, Šp./Škoda Fabia Rally2 evo) +16:31,0; 15. Linnamäe, Drew (Est., Brit./Volkswagen Polo GTI R5) +17:04,0; 16. Pajari, Mälkonenová (Fin./Ford Fiesta Rally3) +19:29,6; 17. Virves, Thulinová (Est., Švéd./Ford Fiesta Rally3) +19:44,5; 18. Armstrong, Hoy (Brit., Irl./Ford Fiesta Rally3) +20:29,0; 19. McErlean, Fulton (Irl./Hyundai i20 N Rally2) +21:07,7; 20. Zldivar, Der Ohannesian (Bolívie, Arg./Hyundai I20 NRally2) +21:23,8; … 30. Breen, Nagle (Itl., Brit./Ford Puma Rally1) +1:05:40,2.

Výsledky jsou neoficiální.

Průběžné pořadí MS (po 7 z 13 soutěží)

Jezdci: 1. Rovanperä (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) 175 bodů; 2. Neuville (Bel./Hyundai i20 N Rally1) 92; 3. Evans (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) 79; 4. Tänak (Est./Hyundai i20 N Rally1) 77; 5. Katsuta (Jap./Toyota GR Yaris Rally1) 73; 6. Breen (Irl./Ford Puma Rally1) 60; 7. Loeb (Fr./Ford Puma Rally1) 35; 8. Ogier (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) 34; 9. Sordó (Šp./Hyundai i20 N Rally2) 34; 10. Greensmith (Brit./Ford Puma Rally1) 28; 11. Lappi (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) 27; 12. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia Rally2 evo) 19; 13. Loubet (Fr./Ford Puma Rally1) 18; 14. Solberg (Švéd./Hyundai i20 N Rally) 9; 15. Fourmaux (Fr./Ford Puma Rally1) 9; 16. Rossel (Fr./Citroën C3 Rally2) 7; 17. Serderidis (Řec./Ford Puma Rally1) 6; 18. Kajetanowicz (Pol./Škoda Fabia Rally2 evo) 6; 19. Grjazin (Rus./Škoda Fabia Rally2 evo) 6; 20. Veiby (Nor./Volkswagen Polo Gti R5) 4; 21. Lindholm (Fin./Škoda Fabia Rally2) 4; 22. Huttunen (Fin./Ford Fiesta Rally2 MkII) 3; 23. Suninen (Fin./Hyundai i20 N Rally2) 2; 24. Cais (ČR/Ford Fiesta Rally2) 2; 25. Solans (Šp./Citroën C3 Rally2) 2; 26. Kaur (Est./Volkswagen Polo Gti R5) 1.

Značky: 1. Toyota 298 bodů; 2. Hyundai 211; 3. Ford 157; 4. Toyota NG 80.

Vedení v soutěži: Rovanperä 67, Evans 24, Tänak 17, Ogier 14, Loeb 9, lappi 3, Neuville 3, Breen 1.

Vyhrané RZ: Rovanperä 45, Evans 21, Tänak 20, Neuville 14, Ogier 10, Loeb 10, Lappi 9, Breen 4, Sordó 3, Fourmaux 2, Greensmith 1, McErlean 1.

Výsledky jsou neoficiální.

Dalším podnikem MS je Finská rallye (4.-7. srpna).

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - KANKUNEN
18. 7. 2022 10:59
Ten mladej
nakonec ty Seby smázne. To je taky nápad zdrhnout po devíti titulech na okruhy. Njn nastupoval mladý Seb.