Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před Švédskou rallye: Sébastienové nejedou, kdo se prosadí?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Mistrovství světa v automobilových soutěžích čeká druhé dějství. Po fenomenálním úspěchu Sebastiena Loeba s Fordem Puma Rally1 na Rallye Monte Carlo čeká na posádky sněhová Švédská rallye. Na severu Evropy však bude chybět nejenom Loeb, ale také další Sebastien – Ogier, který skončil v monacké soutěži druhý. Kdo využije jejich absence?

Odlehlé a zamrzlé lesy v severním Švédsku budou představovat zastrašující výzvu. Mistrovství světa FIA v rallye vstoupí do neprobádané oblasti druhé kapitoly své vzrušující nové hybridní éry.

Kudy vedou severské cesty

Ještě nikdy se Švédská rallye nekonala tak blízko polárního kruhu. Soutěž byla přesunuta z Karlstadu, kde měla své sídlo od roku 1973, o osm set kilometrů severněji do města Umeå ležícím na pobřeží Baltského moře. Teploty v hostitelském městě klesají tento týden na mrazivých minus 20 °C. Po roční odmlce vinou pandemie nabízí současná podoba soutěže perfektní čistě zimní podmínky. Ledem a sněhem pokryté silnice se proplétají nádhernou krajinou, která vypadá kouzelně jako na fotografiích z propagačních materiálů.

Zimní rallye vyžaduje speciální přístup. Řidiči „opírají“ svá auta o sněhové závěje, aby je vedli v zatáčkách, zatímco pneumatiky s hroty se zakusují do ledu. Poskytují tak skutečně pozoruhodnou přilnavost a zajišťují, že paradoxně půjde o jeden z nejrychlejších podniků v tomto roce. Každá pneumatika má 384 hrotů, což je 20 na čtvereční decimetr. Délka hrotů vyrobených z wolframu nesmí přesáhnout 20 milimetrů. Každý váží 4 gramy a jejich tvar musí být válcovitý a do pneumatiky zasazen z vnější strany.

Program druhé soutěže letošní sezony musel být zkrácen o oba průjezdy rychlostními zkouškami (RZ9 a RZ13), které měřily 20,49 kilometrů a měly být vrcholem obtížnosti soutěže. Důvodem zrušení byla rozsáhlá migrace stád sobů a organizátoři nemohli garantovat posádkám bezpečnost. Švédská rallye odstartuje ve čtvrtek večer (24. února) slavnostním startem v centru Umeå. V pátek (25. února) čeká na posádky smyčka tří rychlostních zkoušek na sever od Umeå, které se pojedou dvakrát. Program zahrnuje nejdelší erzetu soutěže Kamsjön s 27,81 kilometry. Den zakončí krátká „sprintová“ zkouška v samotné Umeå. V sobotu se budou souboje odehrát na západ od města a na programu je bez dvou zrušených celkem šest rychlostních zkoušek v délce 82,3 kilometrů

Nedělní program se odehrává na severozápadě s dvěma opakujícími se erzetami. Soutěž uzavře Power Stage (14,23 km), na které získává prvních pět nejrychlejších jezdců bonusové body od pěti do jednoho. Celkem je na programu sedmnáct rychlostních zkoušek o celkové délce 264,86 kilometrů. Slavnostní vyhlášení proběhne v neděli od 14.30 hodin.

Video se připravuje ...

Toyota chce útočit

Vozy Toyota GR Yaris Rally1 jsou nastaveny ve specifikaci pro volný povrch a jezdci týmu mají za sebou dva dny testování na sněhu a ledu: jeden den ve Finsku a druhý ve Švédsku. Prvním, kdo se vydá na trať bude Kalle Rovanperä. Po Rallye Monte Carlo je klasifikován sice jako třetí, ale vzhledem k tomu, že Sébastien Loeb ani Sébastien Ogier na severu Evropy nestartují, je jedenadvacetiletý Fin prvním na řadě.

Jeho týmový kolega Brit Elfyn Evans vyhrál poslední švédský podnik před dvěma lety a chce napravit neuspokojivé zahájení sezony na Rallye Monte-Carlo. Fin Esapekka Lappi se vrací do sestavy Toyoty poprvé od svého odchodu z japonského výrobce na konci roku 2018. Japonec Takamoto Katsuta jede s dalším GR Yarisem pro tým Toyoty druhé řady Next Generation.

Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Na Rallye Monte-Carlo nestálo štěstí na naší straně. Na Švédskou rallye mám jako jezdec dobré vzpomínky, včetně prvního vítězství v roce 2017. V minulosti to pro nás byla úspěšná akce, ale všichni do ní jdou na podobné úrovni, pokud jde o zkušenosti s novými hybridními vozy v těchto podmínkách. Rallye se pojede v nové oblasti kolem Umeå, kde bychom měli mít zaručeno dobré množství sněhu. Charakter rychlostních zkoušek bude jiný, než na jaký jsme byli zvyklí dříve. Všichni čtyři jezdci našeho týmu mají potenciál pro opravdu dobrý víkend.“

Elffyn Evans: „První rallye jsme nezačali tak, jak jsme chtěli, ale jednou malou výhodou je, že naše pozice by měla být pro Švédsko o něco lepší. Během testování na sněhu a ledu se nám podařilo vyzkoušet spoustu různých věcí a celkově se cítím pohodlně. Na druhou stranu je vždy těžké přesně říct, jak rychle jste na tomto povrchu, protože trakce se liší v závislosti na aktuálních podmínkách. Prohlíželi jsme si videa z etap poskytnutých pořadatelem a mnohá místa vypadají velmi rychle, ale také s některými velmi úzkými a technicky hodně náročnými úseky.“

Kalle Rovanperä: „Celkově jsem byl s naším víkendem v Monte Carlu opravdu spokojený. Získání bonusových bodů znamená, že úvodní den soutěže vyrazíme jako první a budeme čistit trať pro všechny naše soupeře. Při testování jsme začínali od nuly se sněhovým nastavením pro nový vůz a na začátku bylo trochu složité řídit. Společně s týmovými kolegy si myslím, že jsme během dvou testů udělali několik dobrých kroků správným směrem.“

Esapekka Lappi: „Jsem z aktuální situace velmi nadšený. Bylo velmi přirozené pracovat s týmem znovu během posledních několika týdnů a během testování. Můj pocit z GR Yaris Rally1 byl už od začátku docela dobrý a krůček po krůčku se zlepšoval. Myslím, že zkušenosti, které jsem loni získal s vozem Rally2, mi hodně pomáhají pochopit, jak nejlépe řídit tato auta. Švédská rallye je událost, kterou jsem si vždy užíval a vždy jsem tam byl konkurenceschopný. Musíme si pamatovat, že od mé poslední rallye uplynulo pět měsíců. Věřím, že dokážeme bojovat o pódium, to je můj minimální cíl. Nebude to jednoduché, ale cítím, že je to možné.“

Jak to půjde bez Loeba?

Tým M-Sport Ford má za sebou úžasný start do sezony 2022. Nejvšestrannější automobilový jezdec současnosti Sébastien Loeb dobyl po fantastickém výkonu vítězství při premiéře speciálů s hybridním pohonem. Příští týden osmačtyřicetiletý Francouz by se měl za volant vozu Ford Puma Rally1 vrátit na ikonické Safari rallye v Keni koncem června. Britský tým vede ve Švédsku irský jezdec Craig Breen, který má na svém kontě čtyři po sobě jdoucí umístění na stupních vítězů. S Breenem budou usilovat o body Brit Gus Greensmith a také Francouz Adrien Fourmaux, který se bude po masivní havárii ve francouzských Alpách soustředit na solidní jízdu.

Tovární tým Hyundai Motorsport nastupuje v čele s Belgičanem Thierry Neuvillem za volantem i20 N Rally1. V Monte Carlu skončil na šestém místě, což byl nejlepší výsledek jihokorejské značky sídlící s továrním týmem v německém Alzenau. Sestavu doplňují Estonec Ott Tänak a Švéd Oliver Solberg, kteří monackou soutěž nedokončili.

Škoda chce vyhrát

Po vítězství v kategorii WRC2 na úvodní Rallye Monte Carlo míří posádka vozu Škoda Fabia Rally2 evo, Norové Andreas Mikkelsen a Torstein Eriksen na Švédskou rallye s cílem dosáhnout dalšího špičkového výsledku. Mikkelsen se cítí dobře připraven. „Rallye Monte Carlo byla první společnou rallye s mým novým spolujezdcem Torsteinem Eriksenem a hned nám to perfektně fungovalo! Také vím, že náš vůz Škoda Fabia Rally2 evo je jako vždy výborně připravený týmem Toksport WRT a na rychlých zasněžených tratích ve Švédsku skvěle funguje. Vzhledem k tomu, že rychlostní zkoušky v okolí města Umeå jsou v mistrovství světa novinkou, budou podmínky pro všechny stejné. Určitě to bude napínavý souboj,“ předpovídá úřadující mistr světa kategorie WRC2.

Mikkelsenovi kolegové z týmu Toksport WRT podporovaném Škoda Motorsport, ruská posádka Nikolaj Grjazin a spolujezdec Konstantin Alexandrov z Ruska, skončili v úvodním podniku sezony v Monte Carlu celkově třetí v kategorii WRC2 a druzí v hodnocení WRC2 Junior. Přestože Grjazin startoval na severu Evropy pouze jednou, patří k favoritům na vítězství ve své kategorii. „Těším se na svou premiéru s vozem Škoda Fabia Rally2 evo ve Švédsku. Pevně doufám, že při očekávaných nižších teplotách se opět dočkáme sněhových bariér podél tratí. O ně se může vůz velmi dobře opřít a dosáhnout tak vyšších rychlostí v zatáčkách,“ prozrazuje Grjazin několik postřehů k technice jízdy na zimních rallye.

Bolívijský pilot Marco Bulacia a jeho argentinský navigátor Marcelo Der Ohannesian, kteří rovněž jedou s vozem Škoda Fabia Rally2 evo, jsou na švédské soutěži úplnými nováčky. „Na Rallye Monte Carlo jsme měli smůlu a nezískali žádné body. I když většina soupeřů má na sněhu a ledu více zkušeností, rozhodně chci vybojovat cenné body do celkové klasifikace WRC2 i do hodnocení WRC2 Junior,“ shrnuje Bulacia svůj cíl pro druhý podnik mistrovství světa.

Na rozdíl od mladých Jihoameričanů mají úřadující finští mistři Emil Lindholm a Reeta Hämäläinenová s rychlými a zasněženými lesními cestami bohaté zkušenosti. V rámci přípravy na svůj první start v sezoně WRC2 vyhráli v podobných zimních podmínkách Arctic Lapland Rally. Talentovaná smíšená posádka z Finska bude na cestě za vítězstvím v kategorii WRC2 na Švédské rallye patřit k favoritům.

Vozy Škoda Fabia Rally2 evo jsou ve Skandinávii náramně populární, což ukazuje seznam vozů přihlášených na Švédskou rallye. V silném poli 30 přihlášených vozů skupiny Rally2, včetně 24 účastníků kategorie WRC2, startuje s úspěšným mladoboleslavským speciálem celkem jedenáct posádek. Mezi nimi je i italská posádka Mauro Miele a Luca Beltrame, která vede hodnocení kategorie WRC2 Masters. Další Bolívijec Bruno Bulacia, mladší bratr jezdce týmu Toksport WRT Marca Bulacii, oslaví svůj debut v kategorii WRC2 vedle náramně zkušeného španělského spolujezdce Marca Martího taktéž za volantem vozu Škoda Fabia Rally2 evo.

Video se připravuje ...

Věděli jste, že…

  • Předchůdce Švédské rallye se poprvé jel v roce 1950 uprostřed léta? Původně se tato soutěž se jmenovala „Rally půlnočního slunce“ a do zimního termínu se přesunula v roce 1965.
  • Každá posádka musí mít ve voze lopatu, aby bylo možné automobil vykopat ze závěje v případě, že opustí trať?
  • V roce 1973 se Švédská rallye jela poprvé v rámci FIA mistrovství světa, byly povoleny pouze pneumatiky bez hrotů? Soutěž vyhrál místní hrdina Stig Blomqvist ačkoliv ztratil deset minut problémy s palivovým čerpadlem.
  • Švédskou rallye v roce 1993 vyhráli Pavel Sibera a Petr Gross? Dokázali to tehdy ve třídě A5 s vozem Škoda Favorit 136L.

Program Švédské rallye

Pátek (25. 2.) – 8.42 RZ1 (15,20 km), 9.55 RZ2 (27,80 km), 11.31 RZ3 (17,24 km), 14.45 RZ4 (15,20 km), 15.58 RZ5 (27,80 km), 17.34 RZ6 (17,24), 18.38 RZ7 (5,24 km). Celkem 125,72 km rychlostních zkoušek.

Sobota (26. 2.) – 8.57 RZ8 (10,49 km), 9.29 RZ9 - zrušena, 10.54 RZ10 (19,49 km), 12.08 RZ11 (11,17 km), 15.27 RZ12 (10,49 km), 15.59 RZ13 – zrušena, 17.24 RZ14 (19,49 km), 18.38 RZ15 (11,17 km). Celkem 82,3 km rychlostních zkoušek.

Neděle (27. 2.) – 7.00 RZ16 (14,19 km), 8.08 RZ17 (14,23 km), 9.37 RZ18 (14,19 km), 12.18 RZ19 (14.23 km), 14.30 Vyhlášení vítězů. Celkem 56,84 km rychlostních zkoušek.

Průběžné pořadí MS (po 1 z 13 soutěží)

1. Loeb (Fr./Ford Puma Rally1) 27 bodů; 2. Ogier (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) 19; 3. Rovanperä (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) 17; 4. Breen (Irl./Ford Puma Rally1) 15; 5. Neuville (Bel./Hyundai i20 N Rally1) 11; 6. Greensmith (Brit., Švéd./Ford Puma Rally1) 10; 7. Mikkelsen (Nor./Škoda Fabia Rally2 evo) 6; 8. Katsuta (Jap./Toyota GR Yaris Rally1) 4; 9. Evans (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) 4; 10. Cais (ČR/Ford Fiesta Rally2) 2; 11. Grjazin (Rus./Škoda Fabia Rally2 evo) 1.

Značky: Ford 42; 2. Toyota 39; 3. Hyundai 13; 4. Toyota NG 8.

WRC2: 1. Mikkelsen 26; 2. Cais 18; 3. Grjazin 15; 4. Munster 14; 5. Rossel 13; 6. Johnston 12.

WRC3: 1. Pajari (Fin./Ford Fiesta Rally3) 29; 2. Černý 23; 3. Brazzoli (It./Ford Fiesta Rally3) 18.

Vyhrané RZ: Loeb 6, Ogier 5, Rovanperä 3, Greensmith 1, Evans 1, Neuville 1.

Vedení v soutěži (RZ): Ogier 10, Loeb 8.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme