Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP: 10 let rozbíjení aut

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Organizace, která změnila pohled na pasivní bezpečnost automobilů prodávaných v Evropě slaví desetileté výročí. Za tu dobu se zásadně zvýšila bezpečnost většiny modelů a Euro NCAP věří, že je to také díky testům, které před dekádou navrhla.

Mnoho výrobců automobilů první katastrofální výsledky přijímalo s nevolí, ale hned několik z nich časem pochopilo, že jde o významný marketingový nástroj, kterým může získat sympatie mnoha zákazníků. Některé modely se z jednohvězdičkového hodnocení dostaly po letech na pětihvězdičkové. Výzkum ukázal, že riziko vážného poranění, či smrti při specifické ale skutečné nehodě je u tří a čtyřhvězdičkových automobilů až o 30% nižší než u modelů, které získaly jen dvě hvězdy.

První automobily, které Euro NCAP poslalo proti zdi byly testovány v únoru 1997. Nejhorší testovaný model Rover 100, který získal pouze jedinou hvězdu za ochranu při předním a bočním nárazu, způsobil, že řada britských policistů odmítala do služebních Roverů vůbec nastoupit. Krátce po zveřejnění výsledků se konstrukčně zastaralý automobil přestal vyrábět.

Automobilový průmysl zpočátku tvrdil, že vozy jsou testovány v nerealistických podmínkách (čelní náraz rychlostí 40 mil/hod, boční 30 mil/hod), ale po několika letech se ukázalo, že i tyto nové vyšší nároky jsou kompatibilní s novými konstrukcemi. Pravda, dnešní automobily jsou většinou robustnější a těžší než ty před deseti lety, což s sebou nese také mnohá negativa.

Během dosavadní činnosti prověřila nezávislá organizace více než 200 modelů, když zpočátku všechny testované vozy anonymně kupovala. Dnes již existují výrobci, kteří po uvedení nového modelu na trh financují přednostní testování pod hlavičkou Euro NCAP. Dělá to tak například Renault nebo Toyota. Pro každý test je třeba minimálně dvou automobilů (čelní a boční náraz), za deset let Euro NCAP utratilo jen za auta přes šest milionů liber. Praxí také je, že pokud automobil nevyhoví některému bodu hodnocení, výrobce má možnost napravit konstrukční změnou problematické místo. Euro NCAP pak pozdrží zveřejnění výsledku do doby než jsou změny provedeny. Jakmile jsou změny provedeny, je automobil opakovaně testován a nový výsledek testů platí již pro všechny nově upravené modely. Takovouto procedurou prošly například vozy BMW 5, Volvo S40 nebo Volkswagen Golf.

často diskutované body za připomínače bezpečnostních pásů jsou jedním z mnoha záměrů Euro NCAP, který přímo nebo nepřímo zvyšují pasivní bezpečnost automobilů. Podstatné na těchto krocích je to, že jsou všeobecně známé a veřejné, takže každý výrobce automobilu na ně může reagovat. Navíc konkrétní případ připomínačů nezapnutých bezpečnostních pásů není ani nákladově extrémní či technicky náročná položka, takže jde o rovnou příležitost pro všechny.

Úspěch snažení Euro NCAP v oblasti čelního a bočního nárazu by organizace ráda zopakovala v problematice ochrany chodců. Poslední zveřejněné výsledky jsou zřejmě prvními vlaštovkami v této oblasti.

Rozsáhlá databáze, která je v češtině k dispozici také ve zvláštní sekci CRASHTESTwww.auto.cz, umožňuje zajímavá srovnání. Fiat Punto a Renault Clio byly ohodnoceny roce 1997 jen dvěma hvězdami, dnes jejich nástupci získávají plný počet bodů.

CRASHTESTCrash-testy Euro NCAP na Auto.cz

CRASHTESTMetodika testů Euro NCAP

Ondřej Láník
Diskuze (9)