Euro NCAP 2009: Hyundai i20 – Pět hvězd celkem, horší ochrana krční páteře
Hyundai i20 nahrazuje starší model Getz a má se vklínit mezi o třídu větší model i30 a naopak o třídu menší model i10. Zároveň uzavírá kapitolu modernizace třech nejmenších modelových řad korejského výrobce, kterou zahájil model i30. Oproti svému předchůdci mírně povyrostl a v interiéru nabízí kvalitnější materiály a vyšší variabilitu.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v květnu 2009, absolvoval model Hyundai i20 1,4 GL s karoserií hatchback o hmotnosti 1035 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 i 36 měsíců věku použita sedačka Fair G0/1 ISOFIX, která byla pro mladší z dětí instalována proti směru jízdy. Obě sedačky byly uchyceny pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Tuhé komponenty přístrojové desky představují potenciální riziko vzniku poranění stehen řidiče i spolujezdce.
Za boční náraz získal nejmenší Korejec maximum bodů, při nárazu na kůl vůz ztratil něco málo v oblasti hrudníku a břicha, kde byla ochrana ohodnocena známkou „dostačující“. Ochrana krční páteře při nárazu zezadu byla vyhodnocena jen jako „mezní“.
crashtest hyundai euroncap video malevozy
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 13,1 | 82% | 8 | 100% | 7,8 | 98% | 2,7 | 68% | 32 | 88% |
Ochrana dětí
Podle hodnot naměřených zkušební figurínou simulující dítě ve věku 18 měsíců odpovídá úroveň ochrany, jakou nabízí Hyundai i20 při čelním a bočním nárazu maximálnímu počtu bodů. Míra dopředného pohybu hlavy starší figuríny při čelním nárazu (v sedačce s orientací ve směru jízdy) se nepovažuje za nebezpečnou. Airbag spolujezdce může být deaktivován a na jeho sedadle lze potom přepravovat dítě v sedačce instalované proti směru jízdy. Informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči je ovšem málo zřetelná. Na přítomnost úchytů typu ISOFIX na zadních vnějších sedadlech není zřetelně upozorněno.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 5 | 38% | - | - |
36 měsíční | 11,8 | 98% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 41 | 83% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou chodců v oblasti předního nárazníků získala téměř maximum bodů (5,8b. ze 6b.). Podobně je na tom i ochrana nohou a pánve v oblasti přední hrany kapoty (5,2b. ze 6b.). Za pozornost stojí úroveň ochrany dětské hlavy v sektorech kapoty, kam by s největší pravděpodobností dopadla. Maximum bodů je uděleno ve 4 ze 6 zkoušených sektorů kapoty.
Nejproblematičtější je ochrana hlavy dospělého chodce. Maximum bodů je přiděleno jen v několika segmentech zkušebních sektorů, nikoliv v celých sektorech. Celkově je dosažená úroveň ochrany chodců u malého korejského vozu příkladná.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12 | 50% | 5,2 | 87% | 5,8 | 97% | 23 | 64% |
Asistenční systémy
Některé verze modelu i20 mají elektronický stabilizační systém jako součást standardní výbavy, u některých variant je k dispozici jen jako mimořádná výbava. Předpokládá se však, že celkově se prodá více variant, které mají ESC v základní výbavě. Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech jsou součástí základní výbavy vozu.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Hyundai i20 dosáhl v testech organizace Euro NCAP celkově na 5 hvězd. Při čelním nárazu jsou mírně ohroženy nohy řidiče i spolujezdce. Boční náraz je bez připomínek a při nárazu na kůl je mírně ohrožen hrudník a břicho. Nejproblematičtější je ochrana krční páteře při nárazech zezadu, která je „mezní“. Ochrana chodců je příkladná ve všech disciplínách až na ochranu hlavy dospělého chodce. Celkově je ochrana na takové úrovni, že ještě v roce 2012 by Hyundai i20 v nezměněné podobě udržel pětihvězdičkové skóre.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 88% | 40,8 | 83% | 23 | 64% | 6 | 86% | 82% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Hyundai i20 (2009) |