Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Peugeot 5008 – Pět hvězd, chodci v ohrožení

Jan Blaha
Diskuze (0)
Ochrana dospělých při čelním nárazu je výborná. Problémy jsou při nárazu na kůl v oblasti hrudníku a v oblasti ochrany krční páteře při nárazech zezadu (mezní ochrana). Bohužel ochrana chodců je špatná.

Peugeot 5008 je v roce 2009 po crossoveru 3008 dalším novým modelem značky. Zmíněný model 3008 posloužil jako solidní základ, další ingredience do výsledného mixu pochází ze sesterského vozu Citroën C4 Picasso.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009, absolvoval model Peugeot 1,6 HDI s karoserií MPV o hmotnosti 1531 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech (na všech třech sedadlech zadní řady). Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 měsíců instalována (pomocí tříbodového bezpečnostního pásu) sedačka Britax Römer Baby Safe s orientací proti směru jízdy. Pro starší z figurín se použila autosedačka Britax Römer Duo Plus instalovaná (pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Údaje naměřené zkušebními figurínami odpovídají dobré ochraně kolen a stehen obou figurín vpředu a konstrukce přístrojové desky neobsahuje žádná kritická místa, která by znamenala potenciální riziko vzniku poranění pro cestující různých velikostních kategorií a v různých pozicích při sezení.

crashtest peugeot euroncap video mpv crashtest peugeot euroncap video mpv

Za ochranu při bočním nárazu získal vůz maximum bodů. Ochrana hrudníku při nárazu na kůl byla hodnocena známkou mezní, stejně jako míra ochrany krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,496%8100%6,784%1,948%3289%

Ochrana dětí

Dopředný pohyb hlavy starší z figurín (přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy) při čelním nárazu nepřekročil bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě hlavy obou figurín.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Varovná samolepka upozorňující na nebezpečí přepravy dítěte v zádržném systému proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu není vyhotovena pro všechny evropské jazykové mutace a komisaři za ni proto neudělily žádné body.

Naopak body byly přiděleny za přítomnost úchytů ISOFIX a Top Tether na všech třech sedadlech zadní řady a za jejich řádné označení.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční11,193%4100%2100%646%--
36 měsíční9,579%4100%2100%--
Ochrana dětí-3979%

Ochrana chodců

Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získal vůz maximum bodů. Zbytek sledovaných oblastí je hodnocen převážně známkou nedostatečná. Jde o ochranu nohou v oblasti přední hrany kapoty a ochranu hlavy chodců.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců7,431%00%6100%1337%

Asistenční systémy

Všechny verze disponují již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem a připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech. Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti je momentálně k dispozici v rámci mimořádné výbavy pouze pro některé verze. Očekává se však, že nakonec pro většinu prodaných vozů bude v základní výbavě.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy0,880%3100%3100%797%

Celkový výsledek: 5 hvězd

Peugeot 5008 podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získal v celkovém hodnocení 5 hvězd.

Ochrana dospělých cestujících při čelním nárazu je vynikající, přestože vůz nedisponuje kolenním airbagem. Problematický je náraz na kůl (mezní ochrana hrudníku) a mezní ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash).

Ochrana chodců je bohužel spíše špatná. Pochvalu si zaslouží masivní nasazení asistenčních systémů. Kvůli ochraně chodců by již příští rok neměl Peugeot 5008 nárok na 5 hvězd.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3289%3979%1337%797%77%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP Peugeot 5008 (2009)

Jan Blaha
Diskuze (0)