Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Škoda Superb – Pět hvězd i po přepočtu dle nové metodiky Euro NCAP

Jan Blaha
Diskuze (5)
Superb absolvoval nárazové testy Euro NCAP v roce 2008 a dle staré metodiky získal 5 hvězd za ochranu dospělých cestujících. Nyní byly výsledky testu 2008 aktualizovány dle nové metodiky hodnocení.

Škoda Superb první generace byla technicky spřízněna s VW Passat, což mnoho lidí odsuzovalo. Škoda Superb druhé generace se snaží této nálepky zbavit a přichází s vlastním pojetím designu, který se drží směru, jaký nastolil Roomster. Novinkou v koncernu VW je použití vyspělého systému adaptivních světlometů AFS a novinkou přímo pro značku Škoda je nasazení kolenního airbagu řidiče.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v roce 2008 s následným přepočtem dle metodiky 2009, absolvoval model Škoda Superb 2,0 TDI Ambition s karoserií pětidveřový sedan/liftback o hmotnosti 1490 kg. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 i 36 měsíců věku použita sedačka Fair G0/1 ISOFIX, která byla pro 18 měsíční figurínu instalována proti směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Kolena a stehna cestujících na předních sedadlech byla dobře ochráněna. Výrobce navíc prokázal, že kolena a stehna cestujících jsou dobře ochráněna i v případě různých velikostí cestujících nebo různých pozic při sezení.

Při bočním nárazu získala Škoda Superb maximální počet bodů (16 b.) Při nárazu na kůl (14,5 b. z 16 b. možných) vedla ke ztrátě bodů ochrana v oblasti hrudníku a břicha, která byla hodnocena známkou dostačující.

crashtest skoda superb euroncap strednitrida crashtest skoda superb euroncap strednitrida

Úroveň ochrany krční páteře při nárazech zezadu je hodnocena známkou mezní.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých14,893%8100%7,2591%2,255%3290%

Ochrana dětí

Superb získává maximum bodů za ochranu dítěte ve věku 18 měsíců i když ochrana dítěte ve věku 36 měsíců také není vůbec na špatné úrovni (11,6 b. z 12 b. možných). Komisaři strhnuli body za absenci adekvátního varovného štítku, který by upozorňoval na nebezpečí vyplývající z používání dětské sedačky s orientací proti směru jízdy na sedadle spolujezdce.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat, avšak informace o stavu airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Rovněž přítomnost úchytů typu ISOFIX a 3. úchytného bodu pro antirotační popruh Top Theter na zadních vnějších sedadlech není výrazně označena.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční12100%4100%2100%431%--
36 měsíční11,697%4100%2100%--
Ochrana dětí-4081%

Ochrana chodců

Z dosažených výsledků je patrné, že se výrobce na poli ochrany chodců hodně snažil. Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává Superb maximum bodů. Bohužel ochrana nohou a pánve chodce v oblasti problematické přední hrany kapoty je nedostačující a vůz zde nezískal ani bod.

Příkladná je ochrana hlavy dítěte, která je hodnocena nejvyšší známkou ve 4 ze 6 zkoušených sektorů kapoty. Ochrana hlavy dospělého není stoprocentně zaručena ani v jednom kompletním sektoru kapoty ze 6 zkoušených. V polovině 4 ze 6 zkoušených sektorů je přesto hodnocena nejvyšší známkou.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1250%00%6100%1850%

Asistenční systémy

Stabilizační systém je součástí standardní výbavy celé modelové řady. Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce vyhovují požadavkům Euro NCAP.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: 5 hvězd

Škoda Superb, která podle staré metodiky v roce 2008 obdržela za ochranu dospělých cestujících 5 hvězd, zůstává i podle nové metodiky v pětihvězdičkové společnosti.

Potenciál pro zlepšování má Superb zejména v oblasti ochrany krční páteře při nárazu zezadu a ve zlepšení ochrany chodců v oblasti přední hrany kapoty a hlavy dospělého. Superb je i přesto mimořádně bezpečným vozem, protože i v roce 2010 by bez problému dosáhl na 5 hvězd a v roce 2012 by mu na stejný výsledek stačilo zlepšit ochranu chodců, tak aby získal o 10 % více z maxima bodů.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3290%4081%1850%571%78%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP Škoda Superb (2009)

Jan Blaha
Diskuze (5)
Avatar - Loptos
15. 6. 2009 16:58
Re: Opěrky stále špatné
:yes:
Avatar - Emel
13. 6. 2009 13:13
Re: Dobrá zpráva, ale...
Pro Škodovku je to hlavně příjemnější, než ty 4 hvězdy, kterými se stále "pyšní" Octavia a tuším i Fabia.
13. 6. 2009 11:48
Opěrky stále špatné
Proč některé automobilky stále neumí vyrábět bezpečné hlavové opěrky, když jiné je standartně nabízí již přes 10 let, tomu fakt nerozumím. Přitom zranění krční páteře bývá při autonehodách, i při těch nejbanálnějších (nedobrždění v koloně), velice časté a pojišťovny vynakládají na jejich léčbu nemalé peníze.
12. 6. 2009 17:49
Dobrá zpráva, ale...
v tom novém hodnocení mi dělá problém orientace v těch hvězdách. Dříve jsem z toho poznal, že je auto odolné proti nárazu do překážky. Ale to si snad časem zvyknu...pravda je, že auto s 5hvězdami bude určitě na danou velmi bezpečné a pro škodovku je to určitě příjemnější, než těch starých pět hvězd. :-)