Euro NCAP 2009: Škoda Superb – Pět hvězd i po přepočtu dle nové metodiky Euro NCAP
Škoda Superb první generace byla technicky spřízněna s VW Passat, což mnoho lidí odsuzovalo. Škoda Superb druhé generace se snaží této nálepky zbavit a přichází s vlastním pojetím designu, který se drží směru, jaký nastolil Roomster. Novinkou v koncernu VW je použití vyspělého systému adaptivních světlometů AFS a novinkou přímo pro značku Škoda je nasazení kolenního airbagu řidiče.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v roce 2008 s následným přepočtem dle metodiky 2009, absolvoval model Škoda Superb 2,0 TDI Ambition s karoserií pětidveřový sedan/liftback o hmotnosti 1490 kg. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 i 36 měsíců věku použita sedačka Fair G0/1 ISOFIX, která byla pro 18 měsíční figurínu instalována proti směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Kolena a stehna cestujících na předních sedadlech byla dobře ochráněna. Výrobce navíc prokázal, že kolena a stehna cestujících jsou dobře ochráněna i v případě různých velikostí cestujících nebo různých pozic při sezení.
Při bočním nárazu získala Škoda Superb maximální počet bodů (16 b.) Při nárazu na kůl (14,5 b. z 16 b. možných) vedla ke ztrátě bodů ochrana v oblasti hrudníku a břicha, která byla hodnocena známkou dostačující.
crashtest skoda superb euroncap strednitrida
Úroveň ochrany krční páteře při nárazech zezadu je hodnocena známkou mezní.
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,8 | 93% | 8 | 100% | 7,25 | 91% | 2,2 | 55% | 32 | 90% |
Ochrana dětí
Superb získává maximum bodů za ochranu dítěte ve věku 18 měsíců i když ochrana dítěte ve věku 36 měsíců také není vůbec na špatné úrovni (11,6 b. z 12 b. možných). Komisaři strhnuli body za absenci adekvátního varovného štítku, který by upozorňoval na nebezpečí vyplývající z používání dětské sedačky s orientací proti směru jízdy na sedadle spolujezdce.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat, avšak informace o stavu airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Rovněž přítomnost úchytů typu ISOFIX a 3. úchytného bodu pro antirotační popruh Top Theter na zadních vnějších sedadlech není výrazně označena.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 4 | 31% | - | - |
36 měsíční | 11,6 | 97% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 40 | 81% |
Ochrana chodců
Z dosažených výsledků je patrné, že se výrobce na poli ochrany chodců hodně snažil. Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává Superb maximum bodů. Bohužel ochrana nohou a pánve chodce v oblasti problematické přední hrany kapoty je nedostačující a vůz zde nezískal ani bod.
Příkladná je ochrana hlavy dítěte, která je hodnocena nejvyšší známkou ve 4 ze 6 zkoušených sektorů kapoty. Ochrana hlavy dospělého není stoprocentně zaručena ani v jednom kompletním sektoru kapoty ze 6 zkoušených. V polovině 4 ze 6 zkoušených sektorů je přesto hodnocena nejvyšší známkou.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12 | 50% | 0 | 0% | 6 | 100% | 18 | 50% |
Asistenční systémy
Stabilizační systém je součástí standardní výbavy celé modelové řady. Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce vyhovují požadavkům Euro NCAP.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Škoda Superb, která podle staré metodiky v roce 2008 obdržela za ochranu dospělých cestujících 5 hvězd, zůstává i podle nové metodiky v pětihvězdičkové společnosti.
Potenciál pro zlepšování má Superb zejména v oblasti ochrany krční páteře při nárazu zezadu a ve zlepšení ochrany chodců v oblasti přední hrany kapoty a hlavy dospělého. Superb je i přesto mimořádně bezpečným vozem, protože i v roce 2010 by bez problému dosáhl na 5 hvězd a v roce 2012 by mu na stejný výsledek stačilo zlepšit ochranu chodců, tak aby získal o 10 % více z maxima bodů.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 90% | 40 | 81% | 18 | 50% | 5 | 71% | 78% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Škoda Superb (2009) |