Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Škoda Superb – Pět hvězd i po přepočtu dle nové metodiky Euro NCAP

Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
5 Fotogalerie
Diskuze (5)
Superb absolvoval nárazové testy Euro NCAP v roce 2008 a dle staré metodiky získal 5 hvězd za ochranu dospělých cestujících. Nyní byly výsledky testu 2008 aktualizovány dle nové metodiky hodnocení.

Škoda Superb první generace byla technicky spřízněna s VW Passat, což mnoho lidí odsuzovalo. Škoda Superb druhé generace se snaží této nálepky zbavit a přichází s vlastním pojetím designu, který se drží směru, jaký nastolil Roomster. Novinkou v koncernu VW je použití vyspělého systému adaptivních světlometů AFS a novinkou přímo pro značku Škoda je nasazení kolenního airbagu řidiče.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v roce 2008 s následným přepočtem dle metodiky 2009, absolvoval model Škoda Superb 2,0 TDI Ambition s karoserií pětidveřový sedan/liftback o hmotnosti 1490 kg. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 i 36 měsíců věku použita sedačka Fair G0/1 ISOFIX, která byla pro 18 měsíční figurínu instalována proti směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Kolena a stehna cestujících na předních sedadlech byla dobře ochráněna. Výrobce navíc prokázal, že kolena a stehna cestujících jsou dobře ochráněna i v případě různých velikostí cestujících nebo různých pozic při sezení.

Při bočním nárazu získala Škoda Superb maximální počet bodů (16 b.) Při nárazu na kůl (14,5 b. z 16 b. možných) vedla ke ztrátě bodů ochrana v oblasti hrudníku a břicha, která byla hodnocena známkou dostačující.

crashtest skoda superb euroncap strednitridacrashtest skoda superb euroncap strednitrida | Zdroj: acz

Úroveň ochrany krční páteře při nárazech zezadu je hodnocena známkou mezní.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých14,893%8100%7,2591%2,255%3290%

Ochrana dětí

Superb získává maximum bodů za ochranu dítěte ve věku 18 měsíců i když ochrana dítěte ve věku 36 měsíců také není vůbec na špatné úrovni (11,6 b. z 12 b. možných). Komisaři strhnuli body za absenci adekvátního varovného štítku, který by upozorňoval na nebezpečí vyplývající z používání dětské sedačky s orientací proti směru jízdy na sedadle spolujezdce.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat, avšak informace o stavu airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Rovněž přítomnost úchytů typu ISOFIX a 3. úchytného bodu pro antirotační popruh Top Theter na zadních vnějších sedadlech není výrazně označena.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční12100%4100%2100%431%--
36 měsíční11,697%4100%2100%--
Ochrana dětí-4081%

Ochrana chodců

Z dosažených výsledků je patrné, že se výrobce na poli ochrany chodců hodně snažil. Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává Superb maximum bodů. Bohužel ochrana nohou a pánve chodce v oblasti problematické přední hrany kapoty je nedostačující a vůz zde nezískal ani bod.

Příkladná je ochrana hlavy dítěte, která je hodnocena nejvyšší známkou ve 4 ze 6 zkoušených sektorů kapoty. Ochrana hlavy dospělého není stoprocentně zaručena ani v jednom kompletním sektoru kapoty ze 6 zkoušených. V polovině 4 ze 6 zkoušených sektorů je přesto hodnocena nejvyšší známkou.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1250%00%6100%1850%

Asistenční systémy

Stabilizační systém je součástí standardní výbavy celé modelové řady. Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce vyhovují požadavkům Euro NCAP.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: 5 hvězd

Škoda Superb, která podle staré metodiky v roce 2008 obdržela za ochranu dospělých cestujících 5 hvězd, zůstává i podle nové metodiky v pětihvězdičkové společnosti.

Potenciál pro zlepšování má Superb zejména v oblasti ochrany krční páteře při nárazu zezadu a ve zlepšení ochrany chodců v oblasti přední hrany kapoty a hlavy dospělého. Superb je i přesto mimořádně bezpečným vozem, protože i v roce 2010 by bez problému dosáhl na 5 hvězd a v roce 2012 by mu na stejný výsledek stačilo zlepšit ochranu chodců, tak aby získal o 10 % více z maxima bodů.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3290%4081%1850%571%78%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP Škoda Superb (2009)

Vstoupit do diskuze (5)