Euro NCAP 2010: Ford Grand C-MAX – Maximální počet hvězd
Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2010, absolvoval model Ford Grand C-MAX 1.6 TDCi ve výbavě Trend s karoserií MPV o hmotnosti 1504kg (1390 kg má C-MAX) a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Römer Baby safe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a bérců řidiče i spolujezdce.
Dodatečné testy prokázaly, že stejná míra ochrany je zaručena bez ohledu na tělesné parametry cestujících a na jejich pozici při sezení. Celkový bodový zisk za čelní náraz je 15,5 bodu (C-MAX 14,4 b.).
Při bočním nárazu je zaručena dobrá míra ochrany všech sledovaných oblastí těla až na hrudník, kde je ochrana dostačující.
Při agresivnějším nárazu na kůl byla ochrana hrudníku (hodnocená na základě míry stlačení žeber) dostačující (C-MAX mezní).
Ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku dobrá.
Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,5 | 97% | 8 | 100% | 7,4 | 93% | 3,7 | 93% | 35 | 96% |
Ochrana dětí
Na základě vyhodnocení údajů změřených zkušební figurínou, činila zráta u mladší figuríny pouze čtyři desetiny bodu. Starší figurína získala plný počet bodů. Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.
Obě figuríny byly rovněž i při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat pomocí přepínače, který je součástí příplatkové výbavy, a na jeho sedadle nainstalovat za účelem přepravy dítěte dětský zádržný systém. Testované vozy nebyly tímto přepínačem vybaveny.
Varovná samolepka neupozorňuje na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu dostatečně jasně.
Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 11,6 | 97% | 4 | 100% | 2 | 100% | 4 | 31% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 40 | 81% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá ve většině zkoušených oblastí (ve 4 ze 6), ve zbylých oblastech je nedostačující.
Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je převážně nedostačující, pouze ve dvou zónách je mezní.
V oblastech kapoty s největší pravděpodobností kontaktu s dětskou hlavou je ochrana dobrá (jde o 4 ze 6 zkušebních zón).
Naproti tomu je ochrana hlavy dospělého chodce hodnocena převážně jako nedostačující.
Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 13 | 54% | 0,9 | 15% | 4 | 67% | 18 | 50% |
Asistenční systémy
Ford Grand C-MAX je vybaven již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem i připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech. Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti je k dispozici jako příplatková výbava.
Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Ford Grand C-MAX podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získal v celkovém hodnocení maximální počet hvězd. Ochrana dospělých i dětí je na velmi dobré úrovni. Zlepšit by se mohla zejména ochrana pánve či hlavy dospělého chodce.
Současných 5 hvězd by v roce 2012 neobhájil kvůli ochraně chodců.
Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 96% | 40 | 81% | 18 | 50% | 5 | 71% | 81% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010) | |||||||||
2010 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |