Euro NCAP 2011: Lancia Voyager – Čtyři hvězdy pro americké MPV
Nedostatky v ochraně dospělých cestujících, problémy s uložením dětských autosedaček a hrana přední kapoty snižující ochranu chodců stojí u Lancie Voyager za ziskem jen čtyř hvězd.
Pokud by byl test proveden podle požadavků, které budou platit od roku 2012, dostalo by velké MPV pouze tři hvězdy.
Důvodem je jednak horší ochrana spolujezdce, špatná kompatibilita dětských autosedaček s vozem a také slabá ochrana chodců.
Předmětem testu byla Lancia Voyager 2.8l Diesel Platinum, s karoserií pětidvéřové MPV, s pohotovostní hmotností 2183 kg a s volantem vlevo.
Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční, kolenní a hlavové airbagy a ESC. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18měsíčního dítěte instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Fair G0/1 Isofix, pro figurínu 3letého dítěte pak stejná autosedačka instalovaná pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu a orientovaná ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín hlásily špatnou ochranu kolen a stehen spolujezdce. Sloupek řízení a přístrojová deska představuje nebezpečí pro řidiče.
Při bočním nárazu získal Voyager maximální počet bodů za dobrou míru ochrany všech sledovaných oblastí těla.
Při nárazu na sloup údaje z figuríny ukázaly přiměřenou ochranu hrudníku a dobrou ochranu ostatních částí těla.
Ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) byla vyhodnocena jako mezní.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 10 | 63% | 8 | 100% | 7,9 | 99% | 2,6 | 65% | 29 | 79% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figurín získal Voyager plný počet bodů za ochranu 3letého dítěte. Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v autosedačce s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.
Při bočním nárazu byly obě figuríny správně obklopeny sedačkou, což minimalizovalo riziko úrazu hlavy.
Dětské sedačky jsou podepřeny rámem, jehož nohy stojí na odkládací přihrádce v podlaze před zadním sedadlem. Při čelním nárazu se víko přihrádky částečně propadlo. Vůz kvůli tomu nezískal žádný bod za kompatibilitu s dětskou sedačkou. Lancia přislíbila vyřešení tohoto problému.
Airbag spolujezdce není možno vypnout a umístit na sedadlo dětskou sedačku proti směru jízdy.
Na nebezpečí umístění dětské sedačky na sedadlo spolujezdce bez vypnutí airbagu upozorňuje štítek na sluneční cloně a nesplňuje požadavky Euro NCAP.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 9,6 | 80% | 4 | 100% | 0 | 0% | 13,6 | 76% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 0 | 0% | 16 | 89% | - | - |
Vozidlo | - | 3 | 23% | |||||||
Ochrana dětí | - | 33 | 67% |
Ochrana chodců
Lancia Voyager má tzv. aktivní kapotu. Když senzory zachytí náraz do chodce, zvedne se kapota, aby se zvětšil odstup od tvrdých částí pod ní. Lancia dokázala, že systém detekuje chodce různých postav a je schopen operovat při různých rychlostech. Vůz byl tedy testován včetně tohoto systému.
I když v některých oblastech možného nárazu hlavy dítěte i hlavy dospělého poskytuje kapota dobrou ochranu, ve většině oblastí poskytuje špatnou ochranu.
Nárazník také poskytuje dobrou ochranu nohám chodců, avšak přední hrana kapoty nezískala ani jeden bod, neboť poskytuje špatnou ochranu.
V oblasti možného nárazu kyčlí a pánve byla ochrana špatná a nezískala žádný bod.
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 11 | 46% | 0 | 0% | 6 | 100% | 17 | 47% |
Asistenční systémy
Lancia je již v základu vybavena elektronickým stabilizačním systémem i připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech. Bohužel chybí omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Lancia Voyager získala v testech EuroNCAP jen čtyři hvězdy. Důvodem je jednak horší ochrana spolujezdce, špatná kompatibilita dětských autosedaček s vozem a také nízká ochrana chodců.
Pokud by byl test proveden podle požadavků, které budou platit od roku 2012, dostalo by velké MPV pouze tři hvězdy.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 29 | 79% | 33 | 67% | 17 | 47% | 5 | 71% | 70% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |