Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Lancia Voyager – Čtyři hvězdy pro americké MPV

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (34)
Lancia Voyager získala v testech Euro NCAP 4 hvězdy. Zlepšení by zasloužila ochrana cestujících i chodců.

Nedostatky v ochraně dospělých cestujících, problémy s uložením dětských autosedaček a hrana přední kapoty snižující ochranu chodců stojí u Lancie Voyager za ziskem jen čtyř hvězd.

Pokud by byl test proveden podle požadavků, které budou platit od roku 2012, dostalo by velké MPV pouze tři hvězdy.

Důvodem je jednak horší ochrana spolujezdce, špatná kompatibilita dětských autosedaček s vozem a také slabá ochrana chodců.

Předmětem testu byla Lancia Voyager 2.8l Diesel Platinum, s karoserií pětidvéřové MPV, s pohotovostní hmotností 2183 kg a s volantem vlevo.

Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční, kolenní a hlavové airbagy a ESC. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.

Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18měsíčního dítěte instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Fair G0/1 Isofix, pro figurínu 3letého dítěte pak stejná autosedačka instalovaná pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu a orientovaná ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín hlásily špatnou ochranu kolen a stehen spolujezdce. Sloupek řízení a přístrojová deska představuje nebezpečí pro řidiče.

crashtest lancia euroncap mpv crashtest lancia euroncap mpv

Při bočním nárazu získal Voyager maximální počet bodů za dobrou míru ochrany všech sledovaných oblastí těla.

Při nárazu na sloup údaje z figuríny ukázaly přiměřenou ochranu hrudníku a dobrou ochranu ostatních částí těla.

Ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) byla vyhodnocena jako mezní.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých1063%8100%7,999%2,665%2979%

Ochrana dětí

Na základě údajů z figurín získal Voyager plný počet bodů za ochranu 3letého dítěte. Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v autosedačce s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.

Při bočním nárazu byly obě figuríny správně obklopeny sedačkou, což minimalizovalo riziko úrazu hlavy.

Dětské sedačky jsou podepřeny rámem, jehož nohy stojí na odkládací přihrádce v podlaze před zadním sedadlem. Při čelním nárazu se víko přihrádky částečně propadlo. Vůz kvůli tomu nezískal žádný bod za kompatibilitu s dětskou sedačkou. Lancia přislíbila vyřešení tohoto problému.

Airbag spolujezdce není možno vypnout a umístit na sedadlo dětskou sedačku proti směru jízdy.

Na nebezpečí umístění dětské sedačky na sedadlo spolujezdce bez vypnutí airbagu upozorňuje štítek na sluneční cloně a nesplňuje požadavky Euro NCAP.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční9,680%4100%00%13,676%--
36 měsíční12100%4100%00%1689%--
Vozidlo-323%
Ochrana dětí-3367%

Ochrana chodců

Lancia Voyager má tzv. aktivní kapotu. Když senzory zachytí náraz do chodce, zvedne se kapota, aby se zvětšil odstup od tvrdých částí pod ní. Lancia dokázala, že systém detekuje chodce různých postav a je schopen operovat při různých rychlostech. Vůz byl tedy testován včetně tohoto systému.

I když v některých oblastech možného nárazu hlavy dítěte i hlavy dospělého poskytuje kapota dobrou ochranu, ve většině oblastí poskytuje špatnou ochranu.

Nárazník také poskytuje dobrou ochranu nohám chodců, avšak přední hrana kapoty nezískala ani jeden bod, neboť poskytuje špatnou ochranu.

V oblasti možného nárazu kyčlí a pánve byla ochrana špatná a nezískala žádný bod.

Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1146%00%6100%1747%

Asistenční systémy

Lancia je již v základu vybavena elektronickým stabilizačním systémem i připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech. Bohužel chybí omezovač rychlosti.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: Čtyři hvězdy

Lancia Voyager získala v testech EuroNCAP jen čtyři hvězdy. Důvodem je jednak horší ochrana spolujezdce, špatná kompatibilita dětských autosedaček s vozem a také nízká ochrana chodců.

Pokud by byl test proveden podle požadavků, které budou platit od roku 2012, dostalo by velké MPV pouze tři hvězdy.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2979%3367%1747%571%70%
Počet hvězd****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (34)
Avatar - Barrichello
7. 11. 2011 09:08
Re: americká ostuda
On je halvně problém, že lidi enjsou zvyklí chodit kupovat tenhle typ aut k fiatu...
Avatar - Parda71 (BMWfans)
6. 11. 2011 23:13
Re: americká ostuda
Aby tyhle auta zabraly nutně potřebují "evropskou" konstrukci a ani pak není výsledek zaručen.
6. 11. 2011 00:57
Re: americká ostuda
pozri sa do statistik a zacni vyhladavat, zistis ze stvorhviezdickovych zastupcov ja napriec triedami dost. Ak by to bolo tak ako pises, tak o napr. octaviu by nikto nezakopol pricom realita je uplne odlisna. Ak by u toho voyagera bolo este o hviezdu menej bolo by to na zamyslenie.

PS: Este mala poznamka k samotnemu testovaniu...ked testovali c3 picasso dostalo styri hviezdy. Dovodom na skrtnutie piatej bola absencia esp. Zrataj si sam ci tieto styri hviezdy neboli o chlp lepsie ako styri hviezdy v inom aute, ktore dopadlo horsie pri celnom naraze, ale malo vo vybave esp....
Avatar - Barrichello
4. 11. 2011 09:58
Re: americká ostuda
Jak koukám na statistiky SDA, tak Freemont nějak nefrčí v čr - v říjnu jediný prodaný kus.
Voyager má 2 ks a Thema 1 ks, to budou zřejmě předváděčky.....
Avatar - Parda71 (BMWfans)
3. 11. 2011 11:17
Re: americká ostuda
Tak Freemont je zrovna model, který má asi jako jediný z dosavadní situace schopnost přebírat zákazníky od jiných značek, takže tam určitě budou bývalí majitelé Voyagerů, ale především noví zákazníci.
Voyager si na něco podobného bude muset počkat.