Euro NCAP 2012: Dacia Lodgy – Prostorné MPV má jen tři hvězdy
MPV rumunské značky dosáhlo jedněch z nejhorších výsledků v testech Euro NCAP za několik posledních let. Zisk pouhých tří hvězd je poměrně nepříjemným překvapením a stojí za ním podprůměrné výsledky v ochranně dospělých na předních sedadel.
Svůj podíl na nízkém hodnocení Dacie Lodgy mají i body získané za ochranu chodců a asistenční systémy.
Předmětem testu byla Dacia Lodgy 1,5 dCi s karosérií pětidvéřové MPV, výbavou Laureate, pohotovostní hmotností 1233 kg, a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem pro pás řidiče a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe Plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Při čelním nárazu byl silně zdeformován přední sloupek ve své horní části a čelní sklo a střecha se v oblasti před B-sloupkem prohnuly. Podlahový panel zadní části vozu a tunel hnacího ústrojí se utrhly. Panel se dostal do prostoru nohou řidiče a tunel se zdeformoval mezi předními sedadly. Za nestabilitu prostoru pro cestující byl vůz penalizován.
crashtest dacia euroncap novemodely mpv
Údaje zaznamenané zkušebními figurínami hlásily mezní ochranu hrudníku spolujezdce. Některé části palubní desky představují riziko zranění kolen a stehen řidiče a spolujezdce. Ochrana řidičových chodidel a kotníků byla v důsledku prasknutí a deformaci podlahy vozu vyhodnocena jako mezní.
Při testu bočního nárazu byla ochrana hlavy, břicha a pánve dobrá a ochrana hrudníku dostatečná. Při testu nárazu do sloupu hlásily údaje deformaci žeber, což naznačuje malou ochranu hrudníku.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují špatnou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 10,7 | 67% | 7,3 | 91% | 6,4 | 80% | 1,5 | 38% | 26 | 72% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu nebyl pohyb hlavy dopředu u 3leté figuríny nadměrný. Při nárazu ze strany byly obě figuríny dobře ochráněny autosedačkami.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, ale řidič nemá dostatečný přehled o jeho stavu, proto systém nezískal žádné body.
V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 9,4 | 78% | 4 | 100% | 2 | 100% | 15,4 | 86% | - | - |
36 měsíční | 10,3 | 86% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16,3 | 91% | - | - |
Vozidlo | - | 6 | 46% | |||||||
Ochrana dětí | - | 38 | 77% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců.
Přední hrana kapoty poskytuje chodcům špatnou ochranu a nezískala žádný bod.
Oblasti možného nárazu hlavy dítěte poskytuje kapota špatnou nebo mezní ochranu. V oblastech možného nárazu hlavy dospělého na kapotu poskytuje vůz převážně špatnou ochranu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 9,9 | 41% | 0 | 0% | 6 | 100% | 16 | 44% |
Asistenční systémy
Lodgy není standardně vybavena ESC, čímž nesplňuje požadavky Euro NCAP. Pro všechny varianty je standardem připomínač pásů na předních sedadlech. Omezovač rychlosti je pouze za příplatek a tím opět nesplňuje požadavky Euro NCAP.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 0 | 0% | 2 | 67% | 2 | 29% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Dacia Lodgy bohužel nezískala příliš dobré hodnocení, a to především díky nestabilitě prostoru pro cestující a chybějícími prvky bezpečnostní výbavy. Stejně tak je potřeba zapracovat na ochraně chodců.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 26 | 72% | 38 | 77% | 16 | 44% | 2 | 29% | 63% |
Počet hvězd | *** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |