Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2012: Dacia Lodgy – Prostorné MPV má jen tři hvězdy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (130)
Dacia Lodgy sice nabízí prostorný interiér za velmi sympatické ceny, ale výsledek testů Euro NCAP není právě nejlepší vizitkou pro automobil zamířený na početné rodiny.

MPV rumunské značky dosáhlo jedněch z nejhorších výsledků v testech Euro NCAP za několik posledních let. Zisk pouhých tří hvězd je poměrně nepříjemným překvapením a stojí za ním podprůměrné výsledky v ochranně dospělých na předních sedadel.

Svůj podíl na nízkém hodnocení Dacie Lodgy mají i body získané za ochranu chodců a asistenční systémy.

Předmětem testu byla Dacia Lodgy 1,5 dCi s karosérií pětidvéřové MPV, výbavou Laureate, pohotovostní hmotností 1233 kg, a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem pro pás řidiče a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe Plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Při čelním nárazu byl silně zdeformován přední sloupek ve své horní části a čelní sklo a střecha se v oblasti před B-sloupkem prohnuly. Podlahový panel zadní části vozu a tunel hnacího ústrojí se utrhly. Panel se dostal do prostoru nohou řidiče a tunel se zdeformoval mezi předními sedadly. Za nestabilitu prostoru pro cestující byl vůz penalizován.

crashtest dacia euroncap novemodely mpv crashtest dacia euroncap novemodely mpv

Údaje zaznamenané zkušebními figurínami hlásily mezní ochranu hrudníku spolujezdce. Některé části palubní desky představují riziko zranění kolen a stehen řidiče a spolujezdce. Ochrana řidičových chodidel a kotníků byla v důsledku prasknutí a deformaci podlahy vozu vyhodnocena jako mezní.

Při testu bočního nárazu byla ochrana hlavy, břicha a pánve dobrá a ochrana hrudníku dostatečná. Při testu nárazu do sloupu hlásily údaje deformaci žeber, což naznačuje malou ochranu hrudníku.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují špatnou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých10,767%7,391%6,480%1,538%2672%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu nebyl pohyb hlavy dopředu u 3leté figuríny nadměrný. Při nárazu ze strany byly obě figuríny dobře ochráněny autosedačkami.

Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, ale řidič nemá dostatečný přehled o jeho stavu, proto systém nezískal žádné body.

V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční9,478%4100%2100%15,486%--
36 měsíční10,386%4100%2100%16,391%--
Vozidlo-646%
Ochrana dětí-3877%

Ochrana chodců

Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců.

Přední hrana kapoty poskytuje chodcům špatnou ochranu a nezískala žádný bod.

Oblasti možného nárazu hlavy dítěte poskytuje kapota špatnou nebo mezní ochranu. V oblastech možného nárazu hlavy dospělého na kapotu poskytuje vůz převážně špatnou ochranu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců9,941%00%6100%1644%

Asistenční systémy

Lodgy není standardně vybavena ESC, čímž nesplňuje požadavky Euro NCAP. Pro všechny varianty je standardem připomínač pásů na předních sedadlech. Omezovač rychlosti je pouze za příplatek a tím opět nesplňuje požadavky Euro NCAP.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%00%267%229%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Dacia Lodgy bohužel nezískala příliš dobré hodnocení, a to především díky nestabilitě prostoru pro cestující a chybějícími prvky bezpečnostní výbavy. Stejně tak je potřeba zapracovat na ochraně chodců.

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2672%3877%1644%229%63%
Počet hvězd***

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (130)
30. 11. 2012 14:23
Re: Jak typické...
Panebože...to přeci není o tom z jakého auta budou do tý plečky lidi přesedat...to je jako bys řekl, auto ve kterým jsem doteď jezdil stálo za * (Octavia 1), tak půjdu a vyhodím svoje prachy za jiné auto, které o 10 let později stojí za úplně stejně velké *!

Omg...Lodgy je levné auto, byla vyrobena s úmyslem být levné auto...ano, kašlu na materiály, kašlu na zpracování interiéru, kašlu na komfort apod. ale BEZPEČNOST je důležitá, navíc u MPV ...co si tady všichni dokazujete tím, že obhajujete tuhle snítku plechů, ve které to odsere každý kdo bude bourat ve vyšší rychlosti než je 50 km/h.

Je to samozřejmě každého věc, nikoho tady nebudu přesvědčovat o svém názoru...pokud bych ale já osobně měl obětovat 300k za auto, tak to Lodgy určitě nebude právě kvůli bezpečnosti...
30. 11. 2012 12:25
Re: auto iDnes - kvalita
No, ale mne nejde o to, porovnavat rapid a lodgy - rapid je lepsi, co se konstrukce karoserie tyce, to je po testech zrejme.

Zarazejici je vsak hodnoceni autora u ochrany deti v lodgy jako naprosto nevyhovujici, kdyz prave v teto oblasti by dosahl (s odrenyma usima) na 5 hvezd (min. 75% k tomu postacuje). Proste bylo asi nutne lodgy ocernit jako naprosto nevhodne auto pro rodiny s detmi? Nevim...

Pekna sumarizace vysledku:
[odkaz]
[odkaz]
Krasny nadpis:
[odkaz]
30. 11. 2012 10:15
Re: Crash vs. cash
Pokud se tě nějak dotkl můj pokus o vtípek, tak sorry...
29. 11. 2012 20:24
Re: auto iDnes - kvalita
Doporučuju se mrknout na detailní výsledky testů na tomto serveru.

Děti Dynamické testy 18 / 36 měs. dítě (tzn. ten podstatný crash test):
- Dacia Lodgy: 78% / 86%
- Škoda Rapid 93%/100%.

To není vůbec malý rozdíl.

Rapid ztratil body za to, že nemá dostatečně jasné označení toho, že by se dítě nemělo dávat na sedačku spolujezdce v protisměrné sedačce bez vypnutého airbagu (osobně by mne zajímalo, kolik nehod, kdy dojde k vážnějšímu zranění vůbec v EU za rok je) - což by řidič znalý vyhlášky měl vědět. A proto není mezi vozy ve výsledku takový rozdíl.
Avatar - twistedTSD
29. 11. 2012 18:33
Re: Výsledek??
Psal jsem to trochu s nadsázkou, každopádně už je to rychlost, při které by k vnitřním zraněním při čelním nárazu docházet mělo (alespoň dle zkušeností záchranářů) a borcení konstrukce auta přestává být jediným problémem.