Euro NCAP 2012: Fiat Scudo, Citroën Jumpy, Peugeot Expert – Trojčata dostala jen tři hvězdy
Současná generace modelů Fiat Scudo, Citroën Jumpy a Peugeot Expert se světu poprvé představila koncem roku 2006 a v následujícím roce vstoupila na trh. Euro NCAP podrobilo tuto trojici svým testům teprve v letošním roce.
Všechny nárazové zkoušky byly provedeny na Fiatu Scudo, přestože životní cyklus tohoto modelu se díky ukončení spolupráce mezi italskou automobilkou a francouzským koncernem uzavírá. Kromě výše zmíněné trojice lze výsledky vztáhnout i na Toyotu ProAce. Ta totiž nastoupí ve výrobě na místo Fiatu Scudo a stane se novým sourozencem pro Citroën a Peugeot.
Testovaným vozem byl v tomto případě Fiat Scudo 2,0 Multijet Combi s pohotovostní hmotností 1801 kg a s volantem vlevo.
Bezpečnostní výbava automobilu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly pro přední sedadla, připomínání zapnutí pásu řidiče, čelní airbag řidiče a spolujezdce a omezovač rychlosti.
Výsledky testů vzhledem k tomu, že Citroën Jumpy a Peugeot Expert jsou v podstatných částech stejné jako Fiat Scudo, platí i pro ně.
Pro testy bezpečnosti dětí byly použity sedačky Britax Baby Safe Plus, umístěná proti směru jízdy pomocí bezpečnostního pásu, a Britax Duo Plus umístěná pomocí úchytů ISOFIX a top tether ve směru jízdy vozidla.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Přestože testovaný vůz měl dvě oddělená sedadla, airbag spolujezdce je dostatečně velký, aby ochránil i třetího cestujícího u vozů vybavených vepředu lavicí. Konec palubní desky představuje riziko úrazu pro vnější nohu spolujezdce. Pro cestující jiných rozměrů a sedících v jiných pozicích než figurína však byla ochrana nohou vyhodnocena jako dobrá.

Při testu bočního nárazu byla ochrana hrudníku dostatečná, ochrana ostatních částí těla dobrá. Vzhledem k tomu, že testovanému vozu chyběly airbagy chránící při bočním nárazu hlavu, nebyl proveden boční náraz na sloup.
Ochrana krční páteře při nárazu zezadu byla hodnocena na základě analýzy geometrie předního a zadního sedadla a opěrky hlavy. Výsledky odhalily špatnou ochranu při tomto druhu nárazu.
| Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Ochrana dospělých | 13,4 | 84% | 7,4 | 93% | 0 | 0% | 0,5 | 13% | 21 | 59% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figurín získal Fiat Scudo maximální počet bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb hlavy 3letého dítěte dopředu při čelním nárazu nebyl nadlimitní a při bočním nárazu sedačky dobře ochránily obě figuríny před nárazem hlavy do částí interiéru automobilu.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout, řidič ale nemá dostatečný přehled o jeho stavu. Ve vozu jsou jasná varování před nebezpečím umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy bez předchozího vypnutí airbagu.
| Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
| Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
| 18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
| 36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
| Vozidlo | - | 6 | 46% | |||||||
| Ochrana dětí | - | 42 | 86% | |||||||
Ochrana chodců
Nárazník poskytuje nohám chodců špatnou ochranu a proto nezískal žádné body. V oblastech, kam může narazit hlava dítěte a dospělého je ochrana chodců převážně špatná. Vzhledem k tvaru a výšce vozidla není vhodné hodnotit oblasti přední hrany kapoty.
| Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Ochrana chodců | 7,8 | 33% | 0 | 0% | 0 | 0% | 8 | 26% |
Asistenční systémy
ESC je pro Fiat Scudo k dispozici za příplatek, ale nesplňuje požadavky Euro NCAP. Ve více než polovině prodaných vozů jsou součástí standardní výbavy připomínání zapnutí bezpečnostního pásu a omezovač rychlosti, které splňují požadavky Euro NCAP.
| Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
| - | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
| - | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Asistenční systémy | 0,8 | 80% | 0 | 0% | 1 | 33% | 2 | 26% |
Celkový výsledek: Tři hvězdy
U titulem International Van of the Year 2008 ověnčené trojice jsou již znát její léta a i přes zmírnění provedená v hodnocení Euro NCAP pro osobní verze lehkých užitkových modelů dosáhl Fiat Scudo pouze na tři hvězdy. Ze všech kategorií nejlepších výsledků dosáhl v oblasti ochrany dětí, zatímco ochrana dospělých cestujících je slabá a kategorie ochrany chodců i asistenčních systémů lze označit za velmi slabé.
| Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | |||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | |
| Výsledky | 21 | 59% | 42 | 86% | 8 | 26% | 2 | 26% | |
| Počet hvězd | *** | ||||||||
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
| 2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
| Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
| Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
| Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% | ||||




















