Euro NCAP 2012: Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107 – Jen tři hvězdy
Trojčata Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 měla světovou premiéru v roce 2005 a v letošním roce vstoupila na trh v modernizované podobě. Poprvé se testů Euro NCAP účastnil Citroën C1 již v roce 2005 a podle tehdejší hodnocení získal čtyři hvězdy za ochranu cestujících. V současnosti je hodnocení testů o něco přísnější a výsledkem je celkový výsledek v podobě tří hvězd.
Testovaným vozem byla Toyota Aygo 1,0 ve výbavě High Grade s pohotovostní hmotností 845 kg a s volantem na levé straně. Po konstrukční stránce je Toyota shodná s Citroënem C1 i Peugeotem 107 a proto Euro NCAP využívá výsledků testů i pro tyto dva modely francouzských značek.
Bezpečnostní výbava testovaného automobilu obsahovala ESP, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem pro přední sedadla, čelní, boční a hlavové airbagy a připomenutí nezapnutého pásu pro přední sedadla.
Pro testy bezpečnosti dětí byly použity sedačky Britax Baby Safe Plus, umístěná proti směru jízdy pomocí bezpečnostního pásu, a Britax Duo Plus umístěná pomocí úchytů ISOFIX a top tether ve směru jízdy vozidla.
Ochrana dospělých
Současné vozy jsou ve vlastnostech důležitých pro test čelního nárazu shodné s Citroenem C1 testovaným v roce 2005, proto byly pro hodnocení použity výsledky staršího testu.
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Hrudník řidiče však během testu narazil na volant. Údaje z figurín ukazují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče a spolujezdce. Přesto některé části palubní desky mohou pro cestující jiných rozměrů a sedících v jiných pozicích než figuríny představovat riziko poranění. V prostoru pro nohy byla zaznamenána malá deformace, brzdový pedál se posunul dozadu a zablokoval se, čímže se zvýšilo riziko poranění nohou a chodidel řidiče.
crashtest citroen peugeot toyota euroncap |
Pro test bočního nárazu byl vůz vybaven bočními a hlavovými airbagy, které jsou nyní u některých variant za příplatek, standardním vybavením budou až od července 2013. V obou testech údaje z figurín ukázaly mezní hodnotu ochrany hrudníku.
Sedadlo a hlavové opěrky poskytují špatnou ochranu krku při nárazu zezadu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 10,8 | 68% | 6,3 | 79% | 6,5 | 81% | 1,1 | 28% | 25 | 68% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figurín během dynamických testů získala Toyota Aygo maximum bodů za ochranu tříletého dítěte. To bylo umístěno čelem dopředu pomocí úchytů ISOFIX, které budou součástí standardní výbavy vozu až od července 2013. Pohyb hlavy tříletého dítěte dopředu při čelním nárazu nebyl nadlimitní a při bočním nárazu sedačky dobře ochránily obě figuríny před nárazem hlavy do částí interiéru automobilu.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro bezpečné umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy. Řidič však nemá jednoznačnou informaci o jeho stavu.
Nebezpečí vyplývající z umístění dětské autosedačky na sedadlo řidiče proti směru jízdy bez předchozího vypnutí airbagu jsou v autě jasně vyznačena.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 8,6 | 72% | 4 | 100% | 2 | 100% | 14,6 | 81% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 3 | 23% | |||||||
Ochrana dětí | - | 36 | 73% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty poskytuje špatnou ochranu a nezískala žádný bod. Ve většině oblastí kapoty, kam může narazit hlava dítěte nebo dospělého, byla ochrana špatná nebo mezní, v několika oblastech dobrá.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 13,2 | 55% | 0 | 0% | 6 | 100% | 19 | 53% |
Asistenční systémy
ESC je v současnosti součástí volitelné výbavy, ale od července 2013 se má stát standardem pro všechny verze vozu. Systém splňuje požadavky Euro NCAP. Do července 2013 je jen volitelné také připomínání pásu pro předního spolujezdce. Vůbec není k dispozici připomínání pro zadní sedadla a omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Tři hvězdy
Celkový výsledek letošních testů není pro trojčata z Kolína právě lichotivý a odráží se v něm stále se zpřísňující hodnocení testů Euro NCAP spolu s pokročilým věkem modelů uvedených na trh v roce 2005.
Ze současných výsledků si mohou vzít ponaučení především konstruktéři druhé generace těchto modelů a zapracovat prakticky na všech oblastech od ochrany dospělých cestujících a dětí až po chodce.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 25 | 68% | 35,6 | 73% | 19 | 53% | 5 | 71% | 66% |
Počet hvězd | *** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |