Euro NCAP 2013: Kia Carens – Plný počet hvězd pro kompaktní MPV
Testů Euro NCAP se Kia Carens účastnila poprvé v roce 2007, kdy získala čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících, tři hvězdy za ochranu dětí a jen jednu hvězdu za ochranu chodců. Nejnovější generace tohoto kompaktního MPV posouvá laťku bezpečnosti oproti svému předchůdci o výrazný kus dál a získala plný počet hvězd.
Předmětem testu byla Kia Carens 1.7 CRDi, s karosérií pětidvéřové MPV, pohotovostní hmotností 1555 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka Römer BabySafe+ se základnou, pro starší figurínu pak autosedačka Maxi Cosi Pearl se základnou Familyfix (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací po směru jízdy.
crashtest kia euroncap novemodely mpv |
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín ukázaly dobrou ochranu kolenou a stehen řidiče i předního spolujezdce. Kia poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých rozměrů sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu získala Kia Carens maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při nárazu na sloup byla zaznamenána komprese žeber, což ukazuje na mezní ochranu hrudníku.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
<
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,2 | 95% | 8 | 100% | 7,2 | 90% | 3,6 | 90% | 34 | 94% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figuríny při dynamických testech získala Kia Carens maximum bodů za ochranu 18měsíčního. Pohyb hlavy 3leté figuríny dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný, ale při bočním nárazu nebyla hlava chráněna sedačkou, takže vznikla možnost nárazu hlavy do interiéru vozu. Figurína mladšího dítěte byla ochráněna dobře.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasnou představu o jeho stavu.
Do vozu lze dobře nainstalovat všechny sedačky, pro které byl vůz navržen.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 18,5 | 77% | 7 | 88% | 12 | 75% | 37 | 76% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty poskytuje pánevní oblasti chodců převážně mezní ochranu. Povrch kapoty poskytuje chodcům převážně dostatečnou ochranu s výjimkou oblasti sloupků čelního skla.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 15,4 | 64% | 1,7 | 28% | 6 | 100% | 23 | 64% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou pro Carens je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP. Připomínání zapnutí pásu funguje pro všechna sedadla včetně třetí řady u sedmimístné verze. Standardem je i manuálně nastavitelný omezovač rychlosti, splňující požadavky Euro NCAP.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 81% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Kia Carens dosáhla velmi dobrého výsledku v ochraně dospělých cestujících a kvalitní je výbava asistenčními systémy, ale prostor pro zlepšení se nabízí v kategoriích ochrany dětí a chodců.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 94% | 37 | 76% | 23 | 64% | 7 | 81% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |