Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2013: Toyota RAV4 – Pět hvězd i přes nedostatečně nafouklý airbag

Toyota RAV4
Toyota RAV4
Toyota RAV4
Toyota RAV4
6 Fotogalerie
Diskuze (0)
Kompaktní SUV japonské automobilky Toyota má menší nedostatek v nafukování airbagu a jako většina současných vozů i ona má prostor ke zlepšení v ochraně chodců.

Toyota RAV4 sice míří na trh ve své čtvrté generaci, ale testům Euro NCAP se podrobila teprve podruhé. Poprvé byla zkoušena třetí generace v roce 2006, která podle tehdejšího hodnocení získala po čtyřech hvězdách za ochranu dospělých cestujících i dětí a tři hvězdy za ochranu chodců. Její nástupkyně se může pyšnit plným počtem pěti hvězd.

Předmětem testu byla Toyota RAV4, 2.2 diesel s karosérií pětidvéřové SUV, pohotovostní hmotností 1680 kg a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka Takata Mini, pro starší figurínu pak autosedačka Takata Midi (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací ve směru jízdy.

crashtest toyota euroncap novemodelycrashtest toyota euroncap novemodely | Zdroj: acz

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Bohužel airbag řidiče nebyl tak nafouklý, aby zabránil kontaktu hlavy figuríny s volantem. Test ukázal, že výsledný kontakt není nebezpečný. Přesto byl vůz penalizován a ochrana hlavy řidiče byla vyhodnocena jako dostatečná. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen, stehen a pánve řidiče i spolujezdce. Toyota poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.

Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů. Při testu nárazu na sloup byla zaznamenaná ochrana hrudníku dostatečná, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých13,685%8100%7,695%3,178%3289%

Ochrana dětí

Pro rok 2013 používá Euro NCAP vylepšené dětské figuríny a používá hodnocení kompatibility několika různých dětských autosedaček a vozu.

Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Všechny dětské sedačky, pro které je vůz navržen lze nainstalovat. Ale u polouniverzální velikosti sedačky pro skupiny 0 a 1 na zadních vnějších sedadlech, bylo třeba se ujistit, že úchyty ISOFIX jsou k rámu opravdu dobře připevněny.

Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasný přehled o jeho stavu.

Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana dětí23,598%675%1169%4182%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu ve všech testovaných oblastech a získal maximální počet bodů. Naproti tomu přední hrana kapoty nezískala ani jeden bod, protože poskytuje pánevní oblasti chodců špatnou ochranu. Kapota poskytuje převážně dostatečnou ochranu v některých oblastech dobrou ochranu hlavám dospělých i dětských chodců.

Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1875%00%6100%2466%

Asistenční systémy

Standardním vybavením všech RAV4 je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti je k dispozici za příplatek, ale nepředpokládá se prodej v dostatečném množství, aby byly splněny požadavky Euro NCAP.

Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%666%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Toyota RAV4 získala velmi dobré výsledky v ochraně cestujících, i když i zde má prostor pro zdokonalení. Výraznější možnosti zlepšení se nabízejí v oblastech ochrany chodců a bezpečnostní výbavě vozu.

Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3289%4182%2466%666%81%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013)
2013Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Začít diskuzi