Euro NCAP 2013: Toyota RAV4 – Pět hvězd i přes nedostatečně nafouklý airbag
Toyota RAV4 sice míří na trh ve své čtvrté generaci, ale testům Euro NCAP se podrobila teprve podruhé. Poprvé byla zkoušena třetí generace v roce 2006, která podle tehdejšího hodnocení získala po čtyřech hvězdách za ochranu dospělých cestujících i dětí a tři hvězdy za ochranu chodců. Její nástupkyně se může pyšnit plným počtem pěti hvězd.
Předmětem testu byla Toyota RAV4, 2.2 diesel s karosérií pětidvéřové SUV, pohotovostní hmotností 1680 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka Takata Mini, pro starší figurínu pak autosedačka Takata Midi (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Bohužel airbag řidiče nebyl tak nafouklý, aby zabránil kontaktu hlavy figuríny s volantem. Test ukázal, že výsledný kontakt není nebezpečný. Přesto byl vůz penalizován a ochrana hlavy řidiče byla vyhodnocena jako dostatečná. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen, stehen a pánve řidiče i spolujezdce. Toyota poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů. Při testu nárazu na sloup byla zaznamenaná ochrana hrudníku dostatečná, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 13,6 | 85% | 8 | 100% | 7,6 | 95% | 3,1 | 78% | 32 | 89% |
Ochrana dětí
Pro rok 2013 používá Euro NCAP vylepšené dětské figuríny a používá hodnocení kompatibility několika různých dětských autosedaček a vozu.
Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Všechny dětské sedačky, pro které je vůz navržen lze nainstalovat. Ale u polouniverzální velikosti sedačky pro skupiny 0 a 1 na zadních vnějších sedadlech, bylo třeba se ujistit, že úchyty ISOFIX jsou k rámu opravdu dobře připevněny.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasný přehled o jeho stavu.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 23,5 | 98% | 6 | 75% | 11 | 69% | 41 | 82% |
Ochrana chodců
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu ve všech testovaných oblastech a získal maximální počet bodů. Naproti tomu přední hrana kapoty nezískala ani jeden bod, protože poskytuje pánevní oblasti chodců špatnou ochranu. Kapota poskytuje převážně dostatečnou ochranu v některých oblastech dobrou ochranu hlavám dospělých i dětských chodců.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 18 | 75% | 0 | 0% | 6 | 100% | 24 | 66% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením všech RAV4 je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti je k dispozici za příplatek, ale nepředpokládá se prodej v dostatečném množství, aby byly splněny požadavky Euro NCAP.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 66% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Toyota RAV4 získala velmi dobré výsledky v ochraně cestujících, i když i zde má prostor pro zdokonalení. Výraznější možnosti zlepšení se nabízejí v oblastech ochrany chodců a bezpečnostní výbavě vozu.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 89% | 41 | 82% | 24 | 66% | 6 | 66% | 81% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |