Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2013: Toyota RAV4 – Pět hvězd i přes nedostatečně nafouklý airbag

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 5. 3. 2013 • 21:55
6
Zobrazit náhledy (6)
Toyota RAV4
Kompaktní SUV japonské automobilky Toyota má menší nedostatek v nafukování airbagu a jako většina současných vozů i ona má prostor ke zlepšení v ochraně chodců.

Toyota RAV4 sice míří na trh ve své čtvrté generaci, ale testům Euro NCAP se podrobila teprve podruhé. Poprvé byla zkoušena třetí generace v roce 2006, která podle tehdejšího hodnocení získala po čtyřech hvězdách za ochranu dospělých cestujících i dětí a tři hvězdy za ochranu chodců. Její nástupkyně se může pyšnit plným počtem pěti hvězd.

Předmětem testu byla Toyota RAV4, 2.2 diesel s karosérií pětidvéřové SUV, pohotovostní hmotností 1680 kg a volantem na levé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka Takata Mini, pro starší figurínu pak autosedačka Takata Midi (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací ve směru jízdy.

crashtest toyota euroncap novemodely crashtest toyota euroncap novemodely

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Bohužel airbag řidiče nebyl tak nafouklý, aby zabránil kontaktu hlavy figuríny s volantem. Test ukázal, že výsledný kontakt není nebezpečný. Přesto byl vůz penalizován a ochrana hlavy řidiče byla vyhodnocena jako dostatečná. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen, stehen a pánve řidiče i spolujezdce. Toyota poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.

Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů. Při testu nárazu na sloup byla zaznamenaná ochrana hrudníku dostatečná, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test Čelní Boční Na sloup Whiplash Celkem
Jednotky body % body % body % body % body %
Ochrana dospělých 13,6 85% 8 100% 7,6 95% 3,1 78% 32 89%

Ochrana dětí

Pro rok 2013 používá Euro NCAP vylepšené dětské figuríny a používá hodnocení kompatibility několika různých dětských autosedaček a vozu.

Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Všechny dětské sedačky, pro které je vůz navržen lze nainstalovat. Ale u polouniverzální velikosti sedačky pro skupiny 0 a 1 na zadních vnějších sedadlech, bylo třeba se ujistit, že úchyty ISOFIX jsou k rámu opravdu dobře připevněny.

Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasný přehled o jeho stavu.

Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test Dynamické testy Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body % body % body % body %
Ochrana dětí 23,5 98% 6 75% 11 69% 41 82%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu ve všech testovaných oblastech a získal maximální počet bodů. Naproti tomu přední hrana kapoty nezískala ani jeden bod, protože poskytuje pánevní oblasti chodců špatnou ochranu. Kapota poskytuje převážně dostatečnou ochranu v některých oblastech dobrou ochranu hlavám dospělých i dětských chodců.

Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy Celkem
Jednotky body % body % body % body %
Ochrana chodců 18 75% 0 0% 6 100% 24 66%

Asistenční systémy

Standardním vybavením všech RAV4 je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti je k dispozici za příplatek, ale nepředpokládá se prodej v dostatečném množství, aby byly splněny požadavky Euro NCAP.

Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Stabilizační systém Připomínač pásů Celkem
- body % body % body % body %
Asistenční systémy 0 0% 3 100% 3 100% 6 66%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Toyota RAV4 získala velmi dobré výsledky v ochraně cestujících, i když i zde má prostor pro zdokonalení. Výraznější možnosti zlepšení se nabízejí v oblastech ochrany chodců a bezpečnostní výbavě vozu.

Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 32 89% 41 82% 24 66% 6 66% 81%
Počet hvězd *****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013)
2013 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy Vážený průměr
Pro ***** 80% 75% 60% 60% 80%
Pro **** 70% 60% 50% 40% 70%
Pro *** 40% 30% 25% 25% 60%
Pro ** 30% 25% 15% 15% 55%
Pro * 20% 15% 10% 5% 45%

Související články

Témata
Články odjinud