Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2015: Fiat Panda Cross – Tři hvězdy pro terénního medvídka

David Bureš David Bureš 26. 6. 2015 • 09:29
9
14
Zobrazit náhledy (9)
Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda
V nejnovějším vydání testů Euro NCAP byly hodnoceny Škoda Superb, Hyundai i20 a Fiat Panda. Nejhůře dopadl mrňavý Ital.

Fiat Panda Cross byl v nárazových testech Euro NCAP ohodnocen třemi hvězdami. Znamená to, že je Cross méně bezpečný než běžná Panda, která v roce 2011 získala v těchto zkouškách hvězdy čtyři? Ale kdeže, jen to dokazuje přísnější hodnocení testů zavedené v tomto roce.

Od letošního roka je totiž v nárazových testech nadvakrát prováděn čelní náraz, kdy automobil narazí do překážky plnou šíří své přídě a jen 40 % šíře přední partie na straně řidiče. Dále jsou do hodnocení ochrany dospělých zahrnuty také systémy varování před kolizí. A právě v kategorii ochrany dospělých Panda Cross získala o 12 % horší hodnocení než Panda v roce 2011.

Nárazových testů se zúčastnila Panda Cross s turbodieselem 1.3 MultiJet a pohonem všech kol, v této konfiguraci pohotovostní hmotnost vozu činí 1.150 kilogramů. Auto bylo vybaveno šesti airbagy, tříbodovými bezpečnostními pásy s předepínačem a omezovačem síly disponovala pouze přední sedadla. Euro NCAP pak tvrdí, že výsledky testů se vztahují výhradně na model Panda Cross.

Ochrana dospělých

Kabina Pandy Cross zůstala po nárazu stabilní, ukázalo se však, že figurína simulující řidiče při nárazu navázala kontakt s volantem. Za to byla ochrana hlavy řidiče ohodnocena jen jako dostačující. Do okraje volantu narazila také hruď figuríny, za což byla ochrana hrudníky označena jako slabá. Ochrana kolen a nohou cestujících vpředu je však dobrá.

Bezpečnostní pásy na zadních sedadlech Pandy nemají předepínač a omezovač síly, kvůli tomu Euro NCAP ochranu hlavy a hrudníku cestujících vzadu vyhodnotil jako špatnou. Slabá je též ochrana krku, ochrana krční páteře je popsána jako průměrná.

Výsledky bočních nárazových testů dopadly výrazně lépe. V nárazu do bariéry Panda Cross získala maximální počet bodů, v závažnějším testu nárazu do sloupu se ochrana všech oblastí těla ukázala jako dobrá, s výjimkou hrudníku, jehož ochrana je adekvátní.

Euro NCAP 2015: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých5,43,515,72,1026,770%

crashtest fiat euroncap novemodely video minivozy crashtest fiat euroncap novemodely video minivozy

Ochrana dětí

Zatímco v ochraně dospělých Panda Cross ukázala jisté mezery, v ochraně dětí je na tom dobře. V této kategorii dokonce získala o 14 % lepší hodnocení než běžná Panda testovaná v roce 2011. V ochraně dětí do 18 měsíců i tří let Panda Cross dosáhla maximálního počtu bodů. V obou případech byly testovány autosedačky s orientací dítěte proti směru jízdy. Jedinou chybkou je tak nedostatečně označené tlačítko deaktivace airbagu u sedadla spolujezdce.

Euro NCAP 2015: Kategorie 2 – Ochrana dětí
Test18měsíční dítě3leté dítěBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí12122123877%

Ochrana chodců

Panda Cross ztratila body také v kategorii ochrany chodců. Nárazník je podle Euro NCAP nevyhovující, co se týče ochrany nohou chodců. Také kapota poskytuje chodcům jen dostatečnou či průměrnou ochranou. Kategorie ochrany chodců bývá pro miniauta problém, přesto je výsledek Pandy Cross horší než u konkurence. Renault Twingo nebo kolínské trio Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo loni v této kategorii dosáhly více než 60 %, Hyundai i10 dokonce 71 %.

Euro NCAP 2015: Kategorie 3 – Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybodybodybodybody%
Ochrana chodců12,45,10,818,350%

Asistenční systémy

Asistenční systémy přinesly Pandě Cross o tři body navíc než Pandě v roce 2011. Důvodem jsou tři body za elektronickou kontrolu stabilizace, kterou v roce 2011 Panda nedodávala standardně. Panda Cross není dostupná s omezovačem rychlosti a asistentem pro jízdu v pruzích, a tak za tyto pomocníky nedostala žádný bod.

Euro NCAP 2015: Kategorie 4 – Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybodybody%
Asistenční systémy03300646%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

Fiat Panda Cross v přísnějších zkouškách Euro NCAP 2015 získala jen tři hvězdy. Důvodem je ztráta bodů za ochranu dospělých, problémem byla hruď řidiče, která při nárazu trefila volant. Horší je rovněž ochrana chodců. Nejlepšího výsledku Panda Cross dosáhla v ochraně dětí.

Euro NCAP 2015 – Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky26,770%3877%18,350%646%65%
Počet hvězd***

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015)
2015Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

i20
| 28. 6. 2015
Měl jsem to štěstí, že jsem v životě byl u jediné nehody chodce a auta. Asi před 15 lety fabka z protisměru smetla ožralu (mimo přechod). Přežil, ani z něho nebyl mrzák. Takže dnešní auta, která chodce zohledňují, na tom budou ještě lépe. Pro mě je u jakéhokoliv auta daleko důležitější ochrana dětí. Svědomí mám čisté, nejezdím jako dobytek a dávám pozor. Strojvedoucí taky nemůže cítit vinu za magora, co mu skočí pod vlak.
i20
| 28. 6. 2015
Jenže na deformační zónu prostě potřebuješ prostor. Nejde to dohánět pevností - jinak to posádku roztrhá zevnitř. To už před lety zjistili u smartu.
i20
| 27. 6. 2015
Viděl jsi vůbec ty výsledky ochrany dospělých? Za jeden čelní náraz má 5,4 z 8 bodů, za druhý 3,5 z 8. To je tristní. Boční (15,7 ze 16) a ochrana dětí (24 z 24) jsou však pěkné.
i20
| 26. 6. 2015
Ale měla by. Je rozdílná sazba pokud chodci "jenom" zlomíš nohy nebo ho zabiješ. A pak ještě svědomí..
i20
| 26. 6. 2015
Jo, má lepší nálepku... třeba je ten obrázek trojbarevnej.
:-(

Prostě už je to úplně mimo běžný život - jako většina posledních vynálezů...

Normovaná spotřeba nevypovídá nic o tom, za kolik jezdí, počet hvězd už nevypovídá nic o tom, jak je to pevný auto...

Takže zpátky na stromy.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku