Euro NCAP 2015: Honda Jazz – Pět hvězd bez zaváhání
Honda Jazz třetí generace je podobně jako předchozí provedení pozitivně hodnocena především pro variabilitu interiéru a velkorysou nabídku vnitřního prostorou v porovnání k vnějším rozměrům.
Nyní se může oficiálně pochlubit i dobrým hodnocením z nárazových testů Euro NCAP a plným počtem hvězd. Ve srovnání s druhou generací testovanou v roce 2009 navíc novinka dosáhla lepšího hodnocení v ochraně dospělých i dětských cestujících a ochraně chodců.
Předmětem testu byla Honda Jazz 1.3 i-VTEC s pětidveřovou karosérií a pohotovostní hmotností 1100 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předpínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro přední i zadní sedadla, čelní, boční, pánevní a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven systémy ESC a AEB City.
Pro testy ochrany dětí byla pro 18 měsíční dítě instalována autosedačka Römer Babysafe ISOFIX Plus 2 proti směru jízdy a pro tříleté dítě autosedačka Römer Duo Plus po směru jízdy.
crashtest honda euroncap novemodely video |
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během částečného čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín ukázaly dobrou ochranu stehen a kolen řidiče i spolujezdce. Honda prokázala, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při čelním nárazu celou šířkou vozu byla kromě hrudníku, jehož ochrana byla dostatečná, ochrana všech důležitých částí těla řidiče dobrá. Ochrana cestujících na zadních sedadlech byla dobrá, jen ochrana hrudníku a krku byla dostatečná.
Při testu obou typů bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a Honda Jazz získala za oba plný počet bodů.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash), geometrie zadních sedadel ukazuje rovněž na dobrou ochranu při tomto druhu nárazu.
Systém autonomního brzdění (AEB city) plně funguje při nižších rychlostech běžných ve městech, při kterých nejčastěji k těmto nárazům dochází. Systém si v testech Euro NCAP vedl dobře.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 7,3 | 7,6 | 16 | 2,6 | 2 | 50% | 35,5 | 93% |
Ochrana dětí
Vůz ztratil v testech ochrany 18 měsíčního dítěte pouze zlomek bodu.
Pohyb dopředu tříleté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný, kromě mezních tažných sil na krk a hrudník.
Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má dobrý přehled o stavu tohoto airbagu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit, kromě univerzálních sedaček skupiny I, které na prostředním zadním sedadle nejsou stabilní.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 12 | 11,3 | 7 | 11,7 | 42,0 | 85% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximální počet bodů, naproti tomu ochrana pánevní oblasti chodců byla dobrá nebo špatná.
Kapota a čelní sklo vykazují převážně mezní až dobrou ochranu, s nedostatečnou až špatnou ochranou kolem A sloupků.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | % | |
Ochrana chodců | 17,1 | 3,2 | 6 | 26,3 | 73% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Hondy Jazz je ESC a připomínání nezapnutých pásů pro přední a zadní sedadla.
Systém varování před vyjetím z jízdního pruhu a omezovač rychlosti jsou oba za příplatek, ale předpokládá se, že budou součástí většiny prodaných vozů, a proto byly zařazeny do hodnocení Euro NCAP.
Systém autonomního brzdění fungující při vysokých rychlostech není pro Hondu Jazz k dispozici.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 2,3 | 3 | 3 | 1 | 0 | 9,3 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Honda Jazz dosáhla v letošních testech Euro NCAP dobrých výsledků v ochraně dospělých i dětských cestujících. Slušné hodnocení získal tento model i v kategoriích asistenčních systémů a ochrany chodců.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 36 | 93% | 42 | 85% | 26 | 73% | 9 | 71% | 85% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |