Euro NCAP 2015: Peugeot Traveller a jeho bratři to mají za pět
Organizace Euro NCAP vydala výsledky posledního nárazového testu provedeného v letošním roce. Crash testu se zúčastnila nová osobní dodávka Peugeot Traveller, která ve zkoušce obdržela plný počet pěti hvězd. Výsledek se vztahuje i na bratrské modely Citroën SpaceTourer a Toyota Proace.
Peugeot Traveller, Citroën SpaceTourer a Toyota Proace jsou nová lehká užitková vozidla, která mají v příštím roce nahradit stávající modely Expert Teepee, Jumpy Multispace a Proace. Auta poprvé uvidíme na ženevském autosalonu v březnu 2016.
Nárazového testu se zúčastnil Traveller s levostranným řízením, který je poháněn dvoulitrovým turbodieselem. Pohotovostní hmotnost vozu činí 1.900 kilogramů.
Testovaný vůz byl vybaven předními, bočními a hlavovými airbagy pro přední sedadla. Bezpečnostní pásy s předpínači a omezovačem síly se objevují jen vpředu, předpínače na zadních sedadlech chybí. Stejně tak na nezapnutý pás jsou upozorňováni pouze řidič a spolujezdec vpředu.
Z bezpečnostních pomocníků zkoušený Traveller disponoval jen kontrolou stabilizace a omezovačem rychlosti. Za příplatek však auto nabízí i asistent pro jízdu v pruzích a automatické brzdění.
citroen peugeot toyota novemodely video dodavky
Ochrana dospělých
Kabina Travalleru zůstala po čelním nárazu stabilní. Data získaná z figurín ukázala dobrou ochranu v oblasti kolen a stehenních kostí řidiče a spolujezdce, ochrana v oblasti hrudníku byla hodnocena jako přiměřená. Auto prošlo jen testem nárazu do neformovatelné bariéry, náraz plnou šíří vozu Euro NCAP v případě dodávek neprovádí.
V hodnocení bočního nárazu Traveller obdržel plný počet bodů, u nárazu do sloupu však byla zaznamenána vyšší komprese v oblasti žeber. Ochrana této části těla tak byla hodnocena jako průměrná. Horší je ochrana krční páteře posádky při nárazu zezadu. V případě zadních sedadel byla ochrana Travelleru hodnocena jako nedostatečná.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 – Ochrana dospělých | |||||||
Test | Čelní – deformace | Čelní – celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dospělých | 15,3 | - | 14,7 | 1,6 | 0 | 31,6 | 87% |
Ochrana dětí
Za oblast ochrany dětí do 1,5 roku automobil získal maximální počet bodů. U figuríny simulující tělo tříletého dítěte však bylo odhaleno vyšší napětí v oblasti krku, což znamenalo hodnocení přiměřené. Figurína seděla po směru jízdy.
Při bočním nárazu zůstaly figuríny pevně ve svých autosedačkách, což minimalizuje kontakt těla dítěte s částmi interiéru. Airbag spolujezdce je možné vypnout, přičemž funkčnost systému je zřetelně označena.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 – Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 12 | 10,6 | 10 | 12 | 44,6 | 91% |
Ochrana chodců
Nárazník Travalleru dostal za ochranu nohou chodců plný počet bodů. Ochrana hlav chodců je v případě kapoty smíšená, v některých částech dobrá, v některých nedostatečná. Ochranu pánve chodců v místě hrany kapoty Euro NCAP u užitkových vozidel nehodnotí.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 – Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 13,4 | - | 6 | 19,4 | 64% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Travelleru je kvůli evropským normám elektronická kontrola stabilizace. Automobilu rovněž nechybí upozornění na nezapnuté bezpečností pásy u předních sedadel nebo omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 – Asistenční systémy | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
body | body | body | body | body | body | % | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Asistenční systémy | 0,5 | 3 | 2 | 0 | 0 | 5,5 | 78% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Peugeot Traveller je první dodávkou, která letos získala v hodnocení Euro NCAP plný počet hvězd. Konkurenční Renault Trafic v únoru dosáhl jen na dvě hvězdy. Výsledek Peugeotu je možné aplikovat i na technické bratry Citroën SpaceTourer a Toyotu Proace.
Nejvyšší počet bodů získal Traveller v oblasti ochrany dětí. V případě ochrany dospělých se ukázala nedostatečná ochrana krční páteře cestujících na zadních sedadlech. Některými zkouškami (např. náraz plnou šíří vozidla) Traveller neprošel, Euro NCAP je u dodávek neprovádí.
Euro NCAP 2015 – Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Vážený průměr | ||||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31,6 | 87% | 44,6 | 91% | 19,4 | 64% | 5,5 | 78% | 82,30% |
Počet hvězd | ***** |