Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo
Fiat 500 se poprvé účastnil testů Euro NCAP v roce 2007 a tehdy získal pět hvězd za ochranu dospělých cestujících, tři hvězdy za ochranu dětí a dvě hvězdy za ochranu chodců.
V letošních testech tento model neuspěl především v rámci ochrany svých dospělých cestujících při čelním nárazu a špatných výsledků dosáhl i v kategoriích ochrany dětí a asistenčních systémů.
Předmětem testu byl Fiat 500 1.2 Pop, s karosérií třídveřový hatchback a pohotovostní hmotností 865 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro přední sedadla a omezovač rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka ROMER Kidfix XP a pro desetileté Safety 1st Manga.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující modernizovaného modelu Fiat 500 zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Fiat prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byly překročeny kritické limity pro zpomalení hlavy figuríny řidiče a výsledkem je, že nebyly za tento test uděleny žádné body, přestože ochrana hrudníku byla přijatelná a v případě kolenou i stehen dobrá. Ochrana cestujících na zadním sedadle pak byla při tomto testu nedostatečná v oblasti hlavy a na hrudník figuríny působily nadměrné síly.
Fiat 500 v kontrastu čelnímu nárazu plnou šíří získal v testu bočního nárazu i nárazu na sloup maximální počet bodů za dobrou ochranu všech důležitých částí těla.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a na základě geometrie se předpokládá mezní stupeň ochrany na zadních sedadlech.
Fiat 500 v nárazových testech Euro NCAP nebyl vybaven autonomním nouzovým brzdovým systémem.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,5 | 0 | 15,5 | 2,1 | 0 | 25,1 | 66% |
Ochrana dětí
Během čelního nárazu 40 procenty přídě vozu narazila figurína desetiletého dítěte hlavou na opěradlo předního sedadla a v důsledku toho byla hodnocena pouze ochrana hrudníku. U figuríny šestiletého dítěte pak došlo k příliš velkému napětí v oblasti krku a vyhodnocení ochrany jako nevyhovující, zatímco ochrana hrudníku byla mezní a hlavy přiměřená.
Při testu bočního nárazu došlo k příliš velkému tlaku na hrudník figuríny desetiletého dítěte sedící na straně nárazu a vyhodnocení jeho ochrany jako špatné, ale u ostatních částí těla této figuríny a celé figuríny šestiletého dítěte byla ochrana dobrá.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy, ale řidiči nejsou poskytnuty dostatečně jasné informace o jeho aktuálním stavu.
Fiat 500 má vzadu pouze jedno místo s ukotvením iSize, které je na straně spolujezdce. Montáž některých typů dětských autosedaček na zadní sedadlo za řidičem nesplňuje požadavky Euro NCAP.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana dětí | 5,7 | 7 | 2 | 9,8 | 24,4 | 49% |
crashtest fiat euroncap novemodely video malevozy
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem průměrnou ochranu jeho hlavě. Špatné výsledky byly zaznamenány kolem dolní hrany čelního skla a jeho sloupků.
Ochrana poskytována nárazníkem nohám chodců byla vyhodnocena jako dobrá a získala maximální počet bodů, ale ochrana pánevní oblasti dosáhla smíšených výsledků.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana chodců | 12,5 | 4,1 | 6 | 0 | 22,5 | 53% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou je signalizace nezapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Standardním prvkem je i omezovač rychlosti, ale ve výbavě modernizovaného modelu Fiat 500 není systém autonomního brzdění a chybí i systém varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 1,3 | 2 | 0 | 0 | 3,2 | 27% |
Celkový výsledek: Tři hvězdy
Fiat 500 si ve své současné podobě odváží z testů Euro NCAP pouze tři hvězdy. Za tímto výsledkem stojí především nedostatky v ochraně dospělých cestujících při testu čelního nárazu celou šíří vozu i v ochraně dětských cestujících.
Do nízkého hodnocení se pak promítla i absence systémů autonomního brzdění a varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | ||||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | |||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % | |
Výsledky | 25 | 66% | 24,4 | 49% | 23 | 53% | 3 | 27% | 52% | |
Počet hvězd | *** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |