Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo
Fiat 500 se poprvé účastnil testů Euro NCAP v roce 2007 a tehdy získal pět hvězd za ochranu dospělých cestujících, tři hvězdy za ochranu dětí a dvě hvězdy za ochranu chodců.
V letošních testech tento model neuspěl především v rámci ochrany svých dospělých cestujících při čelním nárazu a špatných výsledků dosáhl i v kategoriích ochrany dětí a asistenčních systémů.
Předmětem testu byl Fiat 500 1.2 Pop, s karosérií třídveřový hatchback a pohotovostní hmotností 865 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro přední sedadla a omezovač rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka ROMER Kidfix XP a pro desetileté Safety 1st Manga.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující modernizovaného modelu Fiat 500 zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Fiat prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byly překročeny kritické limity pro zpomalení hlavy figuríny řidiče a výsledkem je, že nebyly za tento test uděleny žádné body, přestože ochrana hrudníku byla přijatelná a v případě kolenou i stehen dobrá. Ochrana cestujících na zadním sedadle pak byla při tomto testu nedostatečná v oblasti hlavy a na hrudník figuríny působily nadměrné síly.
Fiat 500 v kontrastu čelnímu nárazu plnou šíří získal v testu bočního nárazu i nárazu na sloup maximální počet bodů za dobrou ochranu všech důležitých částí těla.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a na základě geometrie se předpokládá mezní stupeň ochrany na zadních sedadlech.
Fiat 500 v nárazových testech Euro NCAP nebyl vybaven autonomním nouzovým brzdovým systémem.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
| Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
| Ochrana dospělých | 7,5 | 0 | 15,5 | 2,1 | 0 | 25,1 | 66% | |||
Ochrana dětí
Během čelního nárazu 40 procenty přídě vozu narazila figurína desetiletého dítěte hlavou na opěradlo předního sedadla a v důsledku toho byla hodnocena pouze ochrana hrudníku. U figuríny šestiletého dítěte pak došlo k příliš velkému napětí v oblasti krku a vyhodnocení ochrany jako nevyhovující, zatímco ochrana hrudníku byla mezní a hlavy přiměřená.
Při testu bočního nárazu došlo k příliš velkému tlaku na hrudník figuríny desetiletého dítěte sedící na straně nárazu a vyhodnocení jeho ochrany jako špatné, ale u ostatních částí těla této figuríny a celé figuríny šestiletého dítěte byla ochrana dobrá.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy, ale řidiči nejsou poskytnuty dostatečně jasné informace o jeho aktuálním stavu.
Fiat 500 má vzadu pouze jedno místo s ukotvením iSize, které je na straně spolujezdce. Montáž některých typů dětských autosedaček na zadní sedadlo za řidičem nesplňuje požadavky Euro NCAP.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||
| Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
| Ochrana dětí | 5,7 | 7 | 2 | 9,8 | 24,4 | 49% | ||

Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem průměrnou ochranu jeho hlavě. Špatné výsledky byly zaznamenány kolem dolní hrany čelního skla a jeho sloupků.
Ochrana poskytována nárazníkem nohám chodců byla vyhodnocena jako dobrá a získala maximální počet bodů, ale ochrana pánevní oblasti dosáhla smíšených výsledků.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
| Ochrana chodců | 12,5 | 4,1 | 6 | 0 | 22,5 | 53% | ||
Asistenční systémy
Standardní výbavou je signalizace nezapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Standardním prvkem je i omezovač rychlosti, ale ve výbavě modernizovaného modelu Fiat 500 není systém autonomního brzdění a chybí i systém varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
| - | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
| - | body | body | body | body | body | % | ||
| Asistenční systémy | 1,3 | 2 | 0 | 0 | 3,2 | 27% | ||
Celkový výsledek: Tři hvězdy
Fiat 500 si ve své současné podobě odváží z testů Euro NCAP pouze tři hvězdy. Za tímto výsledkem stojí především nedostatky v ochraně dospělých cestujících při testu čelního nárazu celou šíří vozu i v ochraně dětských cestujících.
Do nízkého hodnocení se pak promítla i absence systémů autonomního brzdění a varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.
| Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | ||||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | |||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % | |
| Výsledky | 25 | 66% | 24,4 | 49% | 23 | 53% | 3 | 27% | 52% | |
| Počet hvězd | *** | |||||||||
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
| 2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
| Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
| Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
| Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |






















