Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2017: Opel Crossland X – Pět hvězd pro německý crossover s technikou z Francie

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Opel Crossland X, který je výsledkem spolupráce německé značky s francouzským koncernem PSA, dosáhl v testech Euro NCAP dobré výsledky ve všech kategoriích a získal plný počet hvězd.

Opel Crossland X si z testů Euro NCAP odvezl pětihvězdičkové hodnocení. Dobré výsledky předvedl prakticky ve všech kategoriích, z nichž se mu nejlépe vedlo v ochraně dětských cestujících a naopak nejhůř v asistenčních systémech.

Předmětem testu byl Opel Crossland X 1.2i Edition s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1163 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.

Vůz byl také vybaven omezovačem rychlosti a systémem sledování jízdních pruhů.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka KidFix XP a pro desetileté Graco Junior.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Ochrana hrudníku řidiče i spolujezdce na předním sedadle byla hodnocena jako dostatečná. Opel Crossland X prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

crashtest opel video crossover crashtest opel video crossover

Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče i spolujezdce na zadním sedadle hodnocena jako dobrá s výjimkou jejich hrudníku, u nichž je uvedeno hodnocení, že byla ochrana dostatečná, resp. u spolujezdce mezní.

V testech bočního nárazu i náročnějšího nárazu bokem na sloup byla ochrana všech kritických části těla figuríny řidiče dobrá a Opel Crossland X získal maximální počet bodů.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. V případě opěrek hlav na zadních sedadlech organizace Euro NCAP uvádí, že nemohly být správně nastaveny a ochrana krční páteře při nárazu zezadu byla hodnocena jako špatná.

Opel Crossland X může být systémem automatického nouzové brzdění vybaven na přání a proto nebyl v testech Euro NCAP hodnocen.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých7,67,4161,6032,685%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá. U figuríny šestiletého dítěte byla při tomto typu nárazu ochrana dobrá až na hrudník, u nějž je uvedena dostatečná.

Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí15,98611,341,284%

Ochrana chodců

Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti v okolí A sloupků, kde je hodnocena jako slabá a špatná.

Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu a získal maximální počet bodů.

K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že je na dobré úrovni až na prostor nad hlavními světlomety, kde je špatná.

Automatický systém nouzového brzdění může detekovat i chodce, ale vzhledem k tomu, že není standardním vybavením, nebyl zahrnut do hodnocení.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců164,26026,262%

Asistenční systémy

Opel Crossland X má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech, systém sledování jízdního pruhu i řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.

Systém automatického nouzového brzdění nebyl s ohledem na skutečnost, že se jedná o příplatkovou výbavu, zahrnut do hodnocení.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy2,331,707,057%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Opel Crossland X dosáhl v testech Euro NCAP v kategoriích ochrany dospělých a především dětských cestujících dobrých výsledků. Dobře si tento automobil vedl i v ochraně chodců, i když zde jej trápí stejné nedostatky jako u většiny moderních vozů.

Hodnocení v kategorii asistenčních systémů pak snižuje automatický systém nouzového brzdění, který není součástí standardní výbavy.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3385%41,284%2662%757%75%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - kaa
14. 11. 2017 16:55
Motor
Kdyby nabízeli Crossland motor se čtyřválem, jdu do něj. Takhle bohužel.
Ten tříhrnek jsem jel v P 208 a je strašnej.