Euro NCAP 2019: Škoda Scala – Pět hvězd nejen za dobrou ochranu posádky
Škoda Scala se v testech organizace Euro NCAP předvedla jako bezpečný automobil s doposud nejlepším hodnocením v rámci testovaných vozů své značky.
Škoda Scala je již sedmnáctým zástupcem mladoboleslavské značky v testech organizace Euro NCAP a v pořadí jejím již dvanáctým vozem s pětihvězdičkovým hodnocením. První vozem s pěti hvězdami byl v roce 2006 model Roomster a od roku 2008 nebylo automobilům značky Škoda uděleno jiné než pětihvězdičkové hodnocení.
Předmětem testu byla Škoda Scala 1.0 TSI Ambition s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1138 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla, systém automatického nouzového brzdění, omezovač rychlosti a systém sledování jízdních pruhů.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Ochrana řidiče byla v případě jeho holenní a hrudníku dostačující a u ostatních částí těla dobrá. Ochrana spolujezdce na přední sedadle byla dobrá a dostačující.
Při čelním nárazu celou přídí vozu byla ochrana vyhodnocena jako dostačující u hrudníku řidiče i spolujezdce na zadním sedadle, zatímco u ostatních sledovaných částí jejich těl byla dobrá.
Při bočním nárazu i při nárazu bokem na sloup byla ochrana řidiče dobrá a Škoda Scala v těchto testech získala maximální počet bodů.
Euro NCAP 2019: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,6 | 7,9 | 16 | 1,6 | 4 | 37,1 | 97% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny šestiletého dítěte dobrá, ale u figuríny desetiletého dítěte byla ochrana krku hodnocena jako dostačující. Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských cestujících dobrá.
Euro NCAP 2019: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 15,9 | 8 | 7 | 12 | 42,9 | 87% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem dobrou ochranu ve své středu a dostačující až mezní po svém obvodu. Tradičně problematickou oblast představuje okolí A sloupků, které je hodnoceno jako nedostatečné.
V případě ochrany pánve chodců uvádí Euro NCAP, že byla dobrá a dostačující, zatímco nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu v celé své šířce.
Euro NCAP 2019: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 16,4 | 5,6 | 6 | 11,1 | 39,2 | 81% |
Asistenční systémy
Škoda Scala má ve své výbavě systém automatického nouzového brzdění, který v rychlostech typických pro městský i dálniční provoz fungoval a rozpoznával cyklisty i chodce. Ve většině zkoušených situací byl schopen zabránit nehodě nebo snížit rychlost a zmenšit tím následky kolize.
Euro NCAP 2019: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||
Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 1,3 | 2,5 | 3,5 | 2,7 | 10,0 | 76% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Škoda Scala dosáhla v testech Euro NCAP na plný počet hvězd bez výraznějších nedostatků, ale má jistý prostor pro zlepšení v oblasti ochrany chodců i asistenčních systémů.
Euro NCAP 2019 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 37 | 97% | 42,9 | 87% | 39 | 81% | 10,0 | 76% | 88% |
Počet hvězd | ***** |
Zdroj: Euro NCAP