Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP začalo hodnotit také ochranu dětí při nehodě

Ondřej Láník
Diskuze (26)
Uznávaná autorita v oblasti pasivní bezpečnosti-Euro NCAP- poslala proti zdi dalších 10 aut a od listopadu 2003 zavádí nový rating bezpečnosti dětí. Včera byly v Aténách zveřejněny výsledky, které jsme doplnili stručným komentářem.

Současný čtyřhvězdičkový standard nových vozů je dobrým výsledkem práce Euro NCAP, která objektivním a systematickým testováním pasivní bezpečnosti automobilů obrátila pozornost veřejnosti tímto směrem. Reakce autoprůmyslu přišla velmi rychle a ten kdo dnes získává 5 hvězd, má trumf, který může koncového uživatele automobilu přesvědčit o tom, že právě takový automobil by si měl koupit.

Euro NCAP (European New Car Assessment Program) nyní rozšiřuje hodnocení automobilů o další disciplínu. K čelnímu a bočnímu nárazu a testům s chodci, je od listopadu 2003 zařazeno hodnocení bezpečnosti dětí v automobilech. Hodnotí se v něm automobily s dětskými sedačkami, doporučenými výrobcem automobilu. Nejvyšším oceněním může být opět 5 hvězd. Výsledné hodnocení závisí na vhodném umístění instrukcí k používání dětské sedačky ve voze, dále na možnostech bezpečného uchycení v automobilu a konečně na jejich správné funkci při čelním a bočním nárazu. Euro NCAP si od nového měřítka slibuje zvýšení pozornosti vůči malým pasažérům na palubě dnešních automobilů. Mnoho výrobců se chlubí „rodinnými vozy“, ale skutečně účinnou ochranu všem jejím členům mohou nabídnout jen zřídka.

Testem Euro NCAP nedávno prošlo 10 automobilů. Ochrana posádky, nejsledovanější výsledek testu, dopadl pro všechny modely velmi dobře-všechna auta získala 4 nebo 5 hvězd. Méně nadšení vzbuzují výsledky hodnocení ochrany dětí ve voze a s ochranou chodců byly testované vozy, až na výjimky, na štíru.

Nejmenší rozbitá auta byly tentokrát Citroën C2 a Mazda2. Malý Francouz s podvozkem z většího C3 má pevnou a stabilní konstrukci karosérie, zádržné systémy fungovaly dobře, když udržely pasažéry při nárazu dostatečně daleko od volantu a přístrojové desky. Ani pedály neohrožovaly řidičovy chodidla průnikem do interiéru. Problém, který se stále nedaří odstranit u mnoha malých vozů je kontakt kolen se sloupkem řízení nebo některou částí přístrojové desky. Tvrdé plasty nebo ještě hůře hrany (oblast kolem zámku řízení-zapalování), jsou faktorem zvyšujícím riziko poranění. C2 získal 29 bodů tj. 4 hvězdy (čelní náraz 13 b. (81%), boční náraz 14 b. (78%), navíc bod za upozornění na připoutání). Dětem hrozí nebezpečí zejména při bočním nárazu. Hodnocení v kategorii bezpečnost dětí: 29 b. tj. 3 hvězdy.

Mazda2 dopadla obdobně: 4 hvězdy za ochranu cestujících, 2 hvězdy ochrana chodců a 3 hvězdy ochrana dětí. Na rozdíl od C2, musí spolujezdec v Mazdě snášet větší zatížení hrudníku.

Nové Audi A3 prokázalo v testu velmi tuhou bezpečnostní schránku, která velmi dobře ochránila cestující a po nárazu bylo možno snadno otevřít obě dveře. 75% úspěšnost při ochraně při čelním nárazu a výborná 100% bezpečnost při bočním nárazu – to je hodnocení Audi A3 – celkem 4 hvězdy.

Také Mazda6 měla jen menší deformace bezpečnostní schránky karosérie, ale šestka ztratila body za nebezpečně tvrdé materiály v oblasti kolen a stehen řidiče. Celkově 4 hvězdy - ochrana posádky, 1 hvězda – chodci, 3 hvězdy – děti.

Americký Jeep Cherokee je od srpna vybaven inteligentní funkcí upozorňující řidiče na nezapnutý pás, což ocenila komise 1 bodem navíc, takže Jeep již dosáhl na 4 hvězdy. Automobil, který byl prvotně určen pro americký trh a zámořské bezpečnostní standardy, ukazuje odlišný přístup, který si vynutily zákony USA. Potvrzuje to například zóna kde dochází ke kontaktu kolen s přístrojovou deskou, která byla navržena podle zákona, vyžadujícího ochranu i pro nepřipoutaného řidiče. V praxi Euro NCAP však kolena připoutaného řidiče skončila jinde a řidič navíc zaznamenal nebezpečně vysoké zatížení od zádržného systému, což by jej mohlo vážně zranit.

Ford Focus C-MAX si odvezl dobré vysvědčení za vyrovnané výkony v oblasti ochrany posádky (4 hvězdy) a dětí na palubě (4 hvězdy)

Jeho velký konkurent Volkswagen Touran byl testován opakovaně a nyní již dosáhl na nejvyšší 5 hvězdičkové hodnocení bezpečnosti posádky. 100%ní výsledek bočního nárazu je dobrou vizitkou. Ale není vše zlato co se třpytí. Jako nedostatečná je hodnocena bezpečnost dětí. Touranu je vytýkáno matoucí označení upevnění dětské sedačky a také to, že nic nevaruje rodiče před upevněním sedačky proti směru jízdy.

Testovány byly také dva Renaulty a očekávání vysokých skóre se potvrdila. Druhá generace Scénicu si odvezla jako první malé MPV 5 hvězd (jako druhý získal 5 hvězd Touran). Panáčci ze Scénicu v žádné z částí těla „nezčervenali“ a převládající barvou byla zelená, značící nízké riziko poranění. Starší Kangoo dosáhlo také na velmi slušný výsledek – 4 hvězdy. Velké MPV Toyota Previa, které z našeho trhu neznáme, se podrobilo opakovanému testování s příznivým výsledkem (4 hvězdy), i když Focus C-MAX, Touran i Scénic získali za ochranu posádky více bodů.

Ochrana posádky Ochrana dětí Ochrana chodců

Citroën C2 4 hvězdy 3 hvězdy 2 hvězdy

Mazda 2 4 hvězdy 3 hvězdy 2 hvězdy

Audi A3 4 hvězdy 3 hvězdy 1 hvězda

Mazda 6 4 hvězdy 3 hvězdy 1 hvězda

                    

Jeep Cherokee 4 hvězdy -- 1 hvězda             

                    

Ford Focus C-MAX 4 hvězdy 4 hvězdy 2 hvězdy

Renault Scenic 5 hvězdy 3 hvězdy 2 hvězdy

Renault Kangoo 4 hvězdy 2 hvězdy 1 hvězda

VW Touran 5 hvězdy -- 3 hvězdy

                    

Toyota Previa 4 hvězdy 3 hvězdy 1 hvězda

Ondřej Láník
Diskuze (26)